;
coinex

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

از جمله برندهای معتبر زیر مجموعه شیائومی پوکو است که سعی می کند با کمترین قیمت بهترین کیفیت را ارائه دهد. اکنون به بررسی گوشی شیائومی پوکو اف 3 می‌پردازیم.

پوکو از زمانی که با جدا شدن از شیائومی مستقل شد در حال تولید گوشی های میان رده جذابی است و توانسته سهم خوبی در بازار گوشی های هوشمند کسب کند.

این شرکت نوپا همیشه تلاش می کند تا با حداقل قیمت، بهترین گوشی های ممکن را به لحاظ عملکرد و سرعت در اختیار کاربران بگذارد. پوکو اف 3 نیز در ادامه همین محصولات است.

گوشی شیائومی پوکو اف 3 از گوشی های رده بالای پوکو است و پس از پوکو اف 1 و اف 2 پرو می باشد. پوکو وقتی که از پدر خود شیائومی جدا شد توانست با پوکوفون 1 بازار خوبی بدست آورد و به تولید گوشی های هوشمند بپردازد.

گوشی شیائومی پوکو اف 3

سال پیش پوکو از نسل بعدی پوکوفون اف یک با نام اف 2 پرو رونمایی به عمل آورد. این گوشی صاحب تراشه اسنپدراگون 865 بود و البته که مطابق انتظارات و بهتر از اف یک نبود ولی باز هم توانست با چنین برچسب قیمتی، عملکرد پرچمدارگونه خود را تثبیت کند. حالا پس از معرفی دو نسل از سری F شاهد رونمایی و عرضه گوشی شیائومی پوکو اف 3 هستیم.

این گوشی به نظر می رسد شباهت زیادی به اولین نسخه از پوکو دارد و در حال حاضر با قیمتی حدود ده میلیون تومان به فروش می رسد. از جمله مشخصات فنی پوکو اف 3 شیائومی می توان به قلب تپنده آن یعنی تراشه اسنپدراگون 870 اشاره کرد که از صفحه نمایشی 120 هرتزی و شبکه پرسرعت فایوجی پشتیبانی می کند.

البته همیشه یک جای کار می لنگد و نباید در کنار چنین امکاناتی انتظار دوربین و کیفیت ساخت خوبی داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو اف 3 بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های 2021

بهترین گوشی های هواوی 2021

طراحی و ساخت: مشخصات پوکو F3 شیائومی

صحبت از طراحی همیشه یکی از ارکان مهم برای خرید یک گوشی است. طبیعتا دوست ندارید که با گوشی هوشمندی سر و کار داشته باشید که در طراحی دچار نواقص فراوان است یا کیفیت فریم و پنل پشتی آن آزاردهنده است.

گوشی شیائومی پوکو اف 3
قیمت Poco F3

متاسفانه باید بگوییم که پوکو اف 3 گوشی سنگین و بزرگی است که ممکن است دستان شما را خسته کند. اینکه نتوانید گوشی را در یک دست بگیرید و با دو دست به فعالت بپردازید در درازمدت آزاردهنده خواهد بود.

البته اگر دست های شما بزرگ است نباید برایتان مشکلی پیش بیاید. وزن گوشی در مقایسه با پوکو ایکس 3 پرو سبک تر است. رنگ بندی نیز از دیگر اجزای مهم طراحی است و پوکو اف 3 در سه طیف مشکی، سفید و آبی عرضه شده است.

البته نام های تجاری این رنگ ها سیاهی شب، سفید قطب شمال و آبی اقیانوس عمیق است و زیاد درگیر آن نشوید. طراحی این گوشی در مقایسه با هم نسلی هایش بهینه و کارآمد است. شاید طراحی این گوشی از پرچمدارانی همچون می 11 الهام گرفته شده است.

خوشبختانه دیگر خبری از برآمدگی های زمخت و لوگوی پوکو در کل پنل پشتی نیستیم اما همچنان لوگوی غول آسای این کمپانی توسط سازندگان آن در میانه پنل و با فونت درشت دیده می‌شود.

پنل پشتی را شیشه گوریلا گلس محافظت می کند و طبق ادعای شرکت سازنده آن گوشی مجهز به این شیشه از فاصله 1.2 متری هم دچار مشکل نمی شود.  از ما می‌شنوید برای گوشی تان ارزش قائل شوید و همان ابتدای کار قاب محافظ بخرید.

شیشه مذکور حالت مات دارد و این باعث می شود هنگام در دست داشتن گوشی حس خوبی داشته باشید و همچنین چربی و اثر انگشتتان را به سادگی نشان ندهد. صفحه نمایش پوکو اف 3 6.67 اینچ است و در رنج سایر میان رده ها قرار دارد.

لبه های کنار نمایشگر باریک است و خود صفحه نمایش حدود 85 درصد از فضای جلویی را پوشش می دهد. همان گوریلا گلس 5 در قاب جلویی هم به کار رفته است و بالای صفحه نیز دوربین سلفی دیده می شود.

درست است که جنس بدنه گوشی پلاستیکی است و مانند پرچمداران گران قیمت از فلز ساخته نشده است اما لااقل میان هم رده ای های خودش از با کیفیت ترین ها محسوب می‌شود. فریم سمت چپ جایگاه هیچ دکمه یا درگاهی نیست و در فریم سمت راست نیز شاهد تعبیه پاور و کنترل صدا هستیم. کلید پاور همزمان حسگر اثر انگشت هم است و روشن و خاموش شدن آن می تواند یک مشکل دائمی به حساب آید.

خوشبختانه سنسور اثر انگشت مشکلی در سرعت و دقت ندارد و قفل گوشی را در کسری از ثانیه باز می کند. لبه بالایی نمایشگر جایی است که مادون قرمز و میکروفون و بلندگوی دوم قرار گرفته اند.

مادون قرمز به کاربر این امکان را می دهد که از گوشی شیائومی پوکو اف 3 به عنوان کنترل از راه دور در بسیاری از وسایل استفاده کند. عملکرد این قابلیت هم خوب ارزیابی می شود ولی برای مسافت های کوتاه مناسب می باشد.

روی لبه پایینی با درگاه سیمکارت و پورت تایپ C مواجه می شویم که درگاه سیمکارت از کارت حافظه پشتیبانی نمی کند. متاسفانه در کنار فقدان کارت حافظه باید به نبود جک 3.5 میلی متری هدفون هم اشاره کنیم.

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G)
گوشی شیائومی پوکو اف 3 / مشخصات پوکو F3 شیائومی

در این سری از گوشی چراغ ال ای دی برای نمایش اعلانات نخواهیم داشت ولی در عوض با ویژگی جذاب صفحه نمایش همیشه روشن می توانید تمامی پیغام ها و تماس های از دست رفته تان را مشاهده کنید. یک علت اینکه گفتیم برای گوشی شیائومی پوکو اف 3 خود محافظ بخرید، فقدان گواهی IP برای مقاومت در برابر قطرات اب و گرد و غبار است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی 2021

بهترین گوشی های سامسونگ 2021

نمایشگر: مشخصات شیائومی Poco F3

نمایشگر از قسمت های مهمی است که کمتر برای کاربران اهمیت می یابد اما باید بدانید که چشمان شما ارزشمند تر از یک صفحه نمایش ضعیف است و باید بیش از پیش به فکر یک نمایشگر خوب باشید تا در تاریکی یا بر اثر کار زیاد برایتان مشکلی ایجاد نشود.

گوشی شیائومی پوکو اف 3 دارای نمایشگری 6.67 اینچی است و نوع پنل آن OLED می باشد. خوشبختانه قابلیت اچ دی آر 10 در این گوشی وجود دارد و پوکو برای رفع مشکلات قبلی اف 2 پرو نرخ تازه سازی را افزایش داده است. پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز و نیز نرخ حساسیت لمسی 360 هرتز، پوکو اف 3 را از محبوب ترین میان رده های بازار می کند.

از دیگر جذابیت های این نرخ تازه سازی متغیر بودن آن است و اگر می خواهید نرخ 120 هرتز تمام باتری گوشی هوشمندتان را هدر ندهد، می توانید آن را روی 60 هرتز قرار دهید. سازندگان چینی گوشی مدعی اند که این گوشی نسبت به نسل قبل سه برابر روشنایی صفحه خواهد داشت.

بهره گیری از هوش مصنوعی در پردازش های تصویر از دیگر امکانات جالب گوشی شیائومی پوکو اف 3 است و می توانید در دو جا از آن استفاده کنید. یکی جایی که قصد دارید محتوای تصویری تان را به محتوای اچ دی آر تبدیل کنید و دیگری زمانی است که می خواهید نرخ فریم ویدئوها را افزایش دهید. در مورد اول هوش مصنوعی بخش های تاریکِ تصویر را روشن و بخش های روشن را نسبتا کم نور می کند و در مورد دوم هم نرخ را متناسب 120 هرتز معین می کند تا ویدئوها برایتان روان تر شوند.

دو مورد مذکور خوشبختانه بای دیفالت غیرفعال اند و می توانید متناسب با نیازتان آن را فعال کنید. گاهی ممکن است اعمال دو روش بالا کیفیت تصویر و ویدئوهایتان را به شدت غیرمصنوعی و بهم ریخته کند و اصلا به همین علت است که پوکو آن را غیرفعال نموده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های وان پلاس

بهترین گوشی های تاشو

گوشی شیائومی پوکو اف 3
گوشی شیائومی پوکو اف 3 / قیمت Poco F3

در قسمت تنظیمات این گوشی شاهد چهار پروفایل خودکار، اصلی، اشباع شده و پیشرفته هستیم و در این قسمت، از پروفایل پیشرفته به علت عدم کاربرد زیاد صرف نظر می کنیم.

اما در حالت خودکار می بینیم که فضای DCI-P3 کاملا پوشش داده می شوند ولی دمای رنگ ها تمایل شدیدی به سردی دارند. عملکرد پروفایل اشباع رنگ هم مانند پروفایل خودکار است.

پروفایل اصلی بهترین نوع است و در کنار پوشش دهی کامل فضای اس آر جی بی، دقت رنگ بسیاری دارد و دمای رنگ ها نیز در آن به تعادل خوبی رسیده اند. البته میزان روشنایی در این حالت کاهش می یابد و احتمالا علت آن دقت رنگ زیادی است که دارد. دو بلندگوی بالا و پایین نمایشگر صدای استریوی خوبی تولید می کنند و قادر هستند تا یک اتاق کوچک را پوشش دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ریلمی

بهترین گوشی های پوکو

دوربین: مشخصات فنی پوکو اف 3 شیائومی

شاید امکانات و مشخصات فنی گوشی شیائومی پوکو اف 3 مجذوبتان کرده باشد اما باید بگوییم که تفاوت این گوشی با گوشی گیمینگی مانند راگ فون 3 در کیفیت دوربین است و بس! چنین قیمتی با چنین امکاناتی مسلما باید نقاط ضعفی هم داشته باشد تا بتواند هزینه هایش را جبران کند.

سازندگان چینی پوکو اف 3 همیشه برای جبران هزینه های یک بخش، از سر و ته سایر بخش ها می زنند. این بار اما دورین پوکو قربانی زیاده خواهی های چینی ها شده است. ترکیب ماژول های پوکو اف 3 شامل دوربین 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی است.

سنسور 48 مگاپیکسلی این دستگاه را سونی ساخته است و با گشودگی دیافراگم 1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز عرضه شده است. مانند سایر هم رده ها از فیلتر رنگی Quad Bayer بهره می برد و با تجمیع داده های چهار پیکسل مجاور، عکسی 12 مگاپیکسلی به ثبت می رساند.

در قسمت دوربین فوق عریض شاهد وجود لنزی 8 مگاپیکسلی هستیم که دارای گشودگی دیافراگم 2.2 است. میدان دید این دوربین 120 درجه است و خبری از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار نیست.

دوربین عریض پوکو قادر است تا ویدئوهایی با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم ضبط کند یا این عدد را با کیفیت فول اچ دی به 60 فریم برساند اما به مدد دوربین اولترا واید خود صرفا می تواند ویدئوهای فول اچ دی با نرخ 30 را در اختیار کاربر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های اوپو

بهترین گوشی های ویوو

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G)
گوشی شیائومی پوکو اف 3 / مشخصات فنی پوکو اف 3 شیائومی / مشخصات پوکو F3 شیائومی

جزئیات در دوربین عریض در مقایسه با فوق عریض بهتر هستند اما در هر دو حالت می بینیم که نرم افزار دوربین در جزئیات پیچیده ای مانند شاخ و برگ درختان سراغ شارپ می رود و جزئیاتی تصنعی می سازد.

در کنار اینها مقداری نویز نیز در تصاویر به چشم می خورد. دامنه داینامیکی دوربین عریض بیشتر از فوق عریض است و با این وجود باز هم نسبت به سایر رقبا کمتر می باشد.

لنز عریض گوشی شیائومی پوکو اف 3 رنگ های اشباع تری را در قیاس با دوربین فوق عریض به نمایش می گذارد. البته این بدان معنا نیست که لنز عریض تصاویر واقعی در اختیار شما می گذارد بلکه بدین معنا است که عکس ها را برای اشتراک گذاری قابل تحمل می کند.

تراشه قدرتمند پوکو F3 باعث می شود ثبت تصاویر در تاریکی شب عملکرد بهتری داشته باشد. دوربین عریض هنگام ثبت عکس در شب کمی با تاخیر عمل می کند ولی در کل نوردهی مناسبی را به ارمغان می آورد.

حالت عکاسی در شب روی دوربین فوق عریض هم وجود دارد و ثبت این تصاویر با روشنایی خوبی صورت می گیرد. البته چون در این حالت نویز عکس ها کم می شود نتیجتاً شاهد سافت شدن تصاویر هستیم.

اما به دورین 5 مگاپیکسلی ماکرو می رسیم. نسبت کانونی این لنز 2.4 و تنگ تر است و خبر خوب این است که در این دوربین شاهد به کارگیری فوکوس خودکار هستیم و این امکان ثبت تصاویر با جزئیات را از فاصله 3 تا 7 سانتی متری ممکن می سازد.

در بالای نمایشگر باید دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی دیده شود. گشودگی دیافراگم این لنز 2.5 است و سنسور آن ساخته کمپانی سونی است. دوربین سلفی نیز همچون دوربین عریض از قابلیت Quad Bayer برخوردار است اما عکس ها را با رزولوشن 20 کگاپیکسلی ثبت می کند.

همه چیز در در دوربین سلفی خوب به نظر می رسد. تنها مشکل شارپ بیش از حد تصاویر است. این دوربین عکاسی پرتره را هم در اختیار کاربر می گذارد اما کار بوکه کردن چنگی به دل نمی زند.

همان طور که می بینیم پوکو اف 3 دوربین عمق سنجی ارائه نکرده است اما با این حال می توانید با آن به عکاسی پرتره بپردازید. این کار با نرم افزار دوربین صورت می گیرد اما طبیعتا عملکرد جالبی را شاهد نیستیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های موتورولا

بهترین گوشی های ایرانی 1400

سخت افزار: مشخصات شیائومی Poco F3

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G)
گوشی شیائومی پوکو اف 3 / قیمت پوکو اف 3 / مشخصات پوکو F3 شیائومی

در میان هم رده های گوشی شیائومی پوکو اف 3 شاید هیچ یک نتوانند به پای قدرت پردازشی و عملکرد خوب آن برسند. این گوشی از تراشه اسنپدراگون 870 کوالکام استفاده می کند و لیتوگرافی آن 7 نانومتری است.

این تراشه مدل ارتقا یافته اسنپدراگون 865 پلاس و آن هم نسخه بهبود یافته اسنپدراگون 865 است. راگ فون 3 را اگر به خاطر داشته باشید متوجه می شوید که از تراشه اسنپدراگون 865 پلاس بهره می برد و حالا میان رده گیمینگ پوکو از راگ فون بالارده هم سریع تر خواهد بود.

اسنپدراگون 865 پلاس با اسنپدراگون 870 تنها تفاوتشان در فرکانس هسته قدرتمندشان است. پوکو از هسته 3.2 گیگاهرتزی طلایی و سه هسته با بیشینه فرکانس 2.42 گیگاهرتز و نیز چهار هسته کم مصرف برای پردازش های سبک با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره مند است.

همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه آدرنو 650 است که فرکانس 670 مگاهرتزی دارد. مودمی که این چیپست ارائه می دهد فایوجی است و مدل آن ایکس 55 کوالکام می باشد.

این گوشی در دو نسخه با رم 6 یا 8 گیگابایتی و 128 یا 256 گیگابایتی حافظه داخلی عرضه می شود و متاسفانه درگاه اختصاصی کارت حافظه ندارد. در پردازش های جی پی یو محور 15 درصد و در پردازش های سی پی یو محور حدود 20 درصد بهبود عملکرد را در مقایسه با اگزینوس سامسونگ شاهدیم.

البته در زمینه عملکرد های روزمره 15 درصد کمتر از رقیب خود است. در زمان اجرای بازی ها باید بگوییم که گر چه پوکو اف 3 از تراشه قدرتمندی بهره می برد اما نرخ نوسازی 60 هرتز را ارائه می کند و نرخ فریم نیز همین عدد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های نوکیا 2021

بهترین گوشی های پایین رده 2021

نرم افزار: مشخصات فنی پوکو اف 3 شیائومی

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G)
مشخصات پوکو F3 شیائومی / مشخصات شیائومی Poco F3

این گوشی از اندروید 11 و لانچر اختصاصی شیائومی یعنی MIUI بهره می گیرد اما چون پوکو از شیائومی جدا شده برای ایجاد تمایز از لانچر اختصاصی پوکو هم برخوردار است.

این لانچر امکانات جالبی خواهد داشت. مثلا با آن می توانید از بسته های آیکون موجود در گوگل پلی استفاده کنید یا قاب ها و آیکون ها را شخصی سازی نمائید. همچنین خواهید توانست با دو ضربه روی صفحه نمایش آن را قفل کنید.

نسخه رابط کاربری پوکو اف 3 MIUI 12 است و احتمالا از آپدیت جدید آن بهره مند خواهد شد. مانند سایر میان رده های شیائومی این گوشی هم پر از برنامه ها و بازی های بلااستفاده است که می توانید تک تک آنها را حذف کنید.

اگر تمام برنامه های اضافی را حذف کنید نهایتا فضایی حدود 110 گیگابایت خواهید داشت. خبر خوب برای موبایل گیمرها این است که می توانند از سرویس گیم توربو که موجب بهبود عملکرد دستگاه حین اجرای بازی می شود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های میان رده 2021

بهترین گوشی های سونی 2021

باتری: قیمت پوکو اف 3

باتری گوشی شیائومی پوکو اف 3 چندان بزرگ نیست و 4520 میلی آمپر ساعتی می باشد. شارژر 33 واتی گوشی تنها در 55 دقیقه گوشی شما را به شارژ کامل می رساند. چینی ها می گویند که این گوشی می تواند با یک بار شارژ تا 10 ساعت بازی و 14 ساعت پخش فیلم را ساپورت کند.

گوشی شیائومی پوکو اف 3
قیمت پوکو اف 3 / مشخصات Poco F3 / مشخصات فنی پوکو اف 3 شیائومی

در تست های انجام شده برای دوام باتری مشخص شده است که گوشی می تواند حدود 20 ساعت را با روشنایی متوسط سر کند. چنانچه استفاده سنگینی از گوشی نداشته باشید می توانید تا 2 روز از آن بهره ببرید.

جمع بندی

سرعت عالی و قیمت مناسب دو رکن اصلی گوشی شیائومی پوکو اف 3 است و اگر بخواهیم ساده بگوییم یک گزینه خوب برای کسانی است که عاشق گیم با موبایل اند. از نظر قدرت پردازشی پوکو اف 3 رقیبی ندارد و تراشه ای را در اختیارتان می گذارد که پرچمداران گران قیمت دارند.

نمایشگر اولد گوشی و نرخ تازه سازی بالا و بلندگوهای استریوی پوکو آن را برای بازی کردن آپشنال می کند. بزرگترین ضعف گوشی همان طور که گفتیم، دوربین آن است. در کل پوکو اف 3 می تواند گزینه جذابی برای کسانی باشد که به دوربین اهمیت خاصی نمی دهند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص گوشی شیائومی پوکو اف 3 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    عالی عالی فوق‌العاده گوشی خوش دست از همه لحاظ من حدود یک سال 256 خریدم خیلی راضی هستم با گوشی های بالای بیست میلیون تومان برابری می‌کنه پوکو اف تری حرف نداره 👏🌹

    پاسخ

    بادرود من به تازگی پوکو f3خریدم البته این مقاله کامله اما من باتنظیم تو قسمت حرفه ای دوربین تونستم طوری دوربین رو تنظیم کنم که عکسای بسیار زیبایی باهاش بگیرم .ودرزمینه بازی هرگز منو لنگ نذاشته من راضی هستم از گوشیم

    پاسخ

    فوق العاده گوشی خوش دست خوبیه ازهرلحاظ،منکه واقعا راضیم

    پاسخ