;
coinex

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

آیفون 13 و آیفون 13 مینی دو عضو بی سر و صدای خانواده پرچم‌دار کوپرتینویی‌ها در رویداد 23 شهریور رونمایی شدند. در ادامه بیشتر با این دو گوشی جدید آشنای خواهیم شد. با تکراتو همراه باشید.

مهمترین گوشی موبایلی که در سال 2021 منتظرش بودیم، از راه رسید. پرچمدار جدید کوپرتینویی‌ها. سرانجام پس از ماه‌ها انتظار اپل خانواده جدید پرچمدار گوشی هوشمند خود را به کامیونیتی تکنولوژی جهان ارائه داد؛‌ آیفون 13، آیفون 13 مینی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس. در نسل گذشته دو گوشی آیفون 12 و آیفون 12 مینی از محبوب‌ترین‌ها در میان کاربران بودند.

حالا در مراسم معارفه امشب مفصلا به نسل جدید آنها، یعنی آیفون 13 و آیفون 13 مینی پرداخته شد. در ادامه این نوشتار تکراتو همراه ما باشید تا این دو گوشی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini)

بررسی قیمت و مشخصات فنی

اپل در رویداد 23 شهریور که رویداد پاییزی این کمپانی محسوب می‌شود، تعداد زیادی از محصولات را ارائه داد: خانواده آیپدهای 2021، اپل واچ 7 و البته خانواده پرچمدار آیفون 13.

سال گذشته نسخه‌های آیفون 12 و آیفون 12 مینی از محبوب‌ترین آیفون‌ها بودند پس جای تعجب ندارد که بخش عمده‌ای از تمرکز اپل در سال جاری نیز بر آیفون 13 و آیفون 13 مینی باشد.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) رونمایی شدند [+قیمت و مشخصات فنی]

آیفون 13 و 13 مینی شباهت ساختاری و ظاهری زیادی با نسل گذشته خود دارند. همان فریم آلومینیومی مات با سطح تخت و بدنه شیشه‌ای مسطح. در عوض تغییر ظاهری مهم این گوشی‌ها کاهش 20 درصدی ابهاد بریدگی نمایشگر است.

در مورد ظاهر دیگر تغییر به چینش قطری دوربین‌ها به جای چینش عمودی است. آیفون 13 و 13 مینی در پنج رنگ صورتی،‌ قرمز، آبی، میدنایت و استارلایت به بازار عرضه شده‌اند.

گوشی‌های جدید شباهت‌های زیادی با نسل قبلی دارند، اما به روزرسانی‌ها و فاکتورهای بهبودیافته‌ای را نیز می‌توانیم در قابلیت های آنها پیدا کنیم؛ از نمایشگرهای بهبودیافته، تراشه جدید A15 Bionic و سنسور LiDAR. نکته قابل توجه دیگر نبود نسخه 64 گیگابایتی از دستگاه‌ها بود که احتمالا به دلیل عرضه قریب‌الوقوع نسخه طرفداری باشد. در ادامه این نوشتار ابتدا به سراغ قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 می‌رویم و زیر و بم دیتاهای ارائه شده با بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: آیپد مینی 2021 (Apple iPad Mini) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

نمایشگر و سخت افزار : قیمت و مشخصات فنی آیفون 13

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) رونمایی شدند [+قیمت و مشخصات فنی]

آیفون 13 و آیفون 13 مینی شباهت ظاهری و ساختاری زیادی با نسل پیشین خود دارند. به مانند گذشته، این دو محصول از فریم آلومینیومی مات با سطح تخت و بدنه شیشه ای مسطح بهره مند هستند.

شاید مهمترین تغییرات ظاهری آیفون جدید به کاهش بریدگی نمایشگر تا 20 درصد نسبت به نسل قبل بازگردد. به علاوه دوربین های آیفون جدید نیز به جای چینش عمودی به صورت قطری روی پنل پشتی قرار دارد. نسل جدید آیفون در پنج رنگ قرمز، آبی، صورتی، میدنایت و استارلایت به بازار عرضه خواهد شد.

در بخش نمایشگر به مانند نسل پیشین شاهد به کارگیری نمایشگرهای اولد موسوم به Super Retina XDR هستیم. ابعاد نمایشگر آیفون 13 و 13 مینی به ترتیب برابر با 6.1 و 5.4 اینچ است و با 28 درصد بهبود روشنایی در محیط های بیرونی به روشنایی 800 نیت و در زمان نمایش محتوای HDR به 1200 نیت می رسد.

گرچه اپل بالاخره به ارائه رفرش ریت 120 هرتزی برای نمایشگر اسمارتفون هایش در خانواده آیفون 13 راضی شده است، این مهم همه اعضای خانواده را در بر نمیگیرد. درواقع آیفون 13 و 13 مینی به مانند سری قبلی از رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می کنند.

اپل همچنین در سری جدید آیفون ها با تغییراتی اساسی سعی کرده یکی دیگر از انتقادات اصلی به خود را برطرف کند. این شرکت مدعی است با تغییرات داخلی در آیفون جدید موفق به ارتقای ظرفیت باتری محصول جدید شده است و این دو گوشی به ترتیب نسبت به نسل قبلی خود 2.5 و 1.5 ساعت شارژردهی بیشتری خواهند داشت.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) رونمایی شدند [+قیمت و مشخصات فنی]
قیمت و مشخصات فنی آیفون 13
این دو محصول در ظرفیت حافظه داخلی 128، 256 و 512 گیگابایتی ارائه می شوند. هر دو محصول از تراشه جدید و قدرتمند اپل که در همین رویداد معرفی شد، یعنی اپل A15 Bionic‌ بهره مند خواهند بود.

A15 از 6 هسته اصلی بهره مند است که شامل 2 هسته پرقدرت و 4 هسته کم مصرف است و تا 50 درصد سرعت پردازشی بالاتری نسبت به پردازنده های موجود دارد.

پردازنده گرافیکی این محصول 4 هسته ای است و سرعت پردازش آن تا 30 درصد نسبت به دیگر رقبا بهتر است. اپل می‌گوید موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای A15 می‌تواند ۱۵٫۸ تریلیون عملیات‌برثانیه انجام دهد و کل تراشه ۱۵ میلیارد ترانزیستور در بطن خود دارند.

بیشتر بخوانید: آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

نرم افزار : قیمت و مشخصات فنی آیفون 13

سیستم عامل اختصاصی اپل برای نسل جدید آیفون نیز توسع یافته است و iOS 15 جدیدترین نسخه آن است که با ویژگی‌های جدیدی ارائه شده است. امکانات خاصی به نسخه جدید آن اضافه شده است.

از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل باید باید به مدیریت شخصی‌سازی‌ شده منوی Today و استفاده از ویجت‌ها اشاره کرد. در iOS 15 همچنین می‌توانید از ویجت‌های چسبان روی نمایشگر استفاده کنید.

حالت Dark Mode هم با پشتیبانی کامل از نرم افزارهای مختلف و منوی تنظیمات در iOS جدید قابل استفاده است. با استفاده از قابلیت ویجت‌های چسبان می‌توانید زمان برقراری تماس تصویری با FaceTime تصویر مکالمه‌ی خود را در گوشه‌ی نمایشگر داشته باشید و مشغول انجام کارهای دیگر مانند تماشا فیلم و یا بازی شوید.

برای Face ID هم تنظیمات نرم افزاری جدیدی درنظر گرفته شده و می‌توانید تنظیمات جدیدی را برای نمایش اعلان‌ها بر روی نمایشگر زمانی که خودتان به آن نگاه می‌کنید اعمال کنید. گوشی‌های آیفون 13 مشابه نسل قبل با استفاده از سنسور تشخیص چهره قادر به باز کردن قفل گوشی و نمایش اطلاعات شخصی به شما هستند.

دوربین : قیمت و مشخصات فنی آیفون 13

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) رونمایی شدند [+قیمت و مشخصات فنی]
دوربین آیفون 13 و آیفون 13 مینی
از عمده ترین تغییرات آیفون 13 نبت به نسل پیشین گذشته از چینش دوربین ها به خود ماژول دوربین مربوط است. این دو محصول از همان حسگر بزرگ به کار رفته در آیفون 12 پرومکس بهره مند هستند. این سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.7 میکرومتری تهیه شده و تا 47 درصد در جذب نور بیشتر موفق عمل می کند.

این حسگر مقابل لنز ۷ تکه‌ ای با با دیافراگم f/1.6 قرار دارد و به‌گفته‌ اپل تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری در ثبت عکس در تاریکی به‌نمایش می‌گذارد. سیستم لرزشگیر دوربین اصلی به جای قرارگیری روی لنز اصلی روی حسگر قرار گرفته است.

دوربین اولتراواید آیفون 13 و 13 مینی از حسگر 12 مگاپیکسلی با لنز f/2.4 و زاویه‌ی دید عریض ۱۲۰ درجه بهره مند است. اپل گفته این دوربین اولتراواید تا 92 عملکرد بهتری در عکاسی شبانه دارد. متاستفانه در مدل های عادی آیفون 13 خبری از دوربین تله فوتو نیست.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) رونمایی شدند [+قیمت و مشخصات فنی]
قیمت و مشخصات فنی آیفون 13

حالت‌های عکاسی HDR، پانوراما، پرتره و غیره هم مشابه آیفون‌های قبلی بر روی آیفون 13 وجود دارند. اما دو ویژگی جدید در دوربین‌های iPhone 13، این گوشی را متمایز می‌کنند. حالت اول، حالت عکاسی با استایل‌های مختلف است.

با استفاده از قابلیت می‌توانید پیش از ثبت تصاویر از استایل‌های ثبت تصویر با پالت‌های رنگی متفاوت استفاده کنید. این استایل‌ها همانند یک فیلتر عکاسی عمل می‌کنند با این تفاوت که قرار نیست پس از ثبت تصاویر روی آن‌ها اعمال شوند، بلکه شرایط تصویر برداری سنسور دوربین را تغییر می‌دهند یعنی یک قابلیت نرم‌ افزاری نیست و تصاویر را به‌گونه‌ای دیگر ثبت می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جذاب دوربین آیفون 13 مربوط به حالت فیلم برداری سینماتیک دوربین است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید ویدیوهای سینمایی جذابی را ضبط کنید. در واقع مهم‌ترین ویژگی این بخش به حالت فوکوس خودکار و تغییر لحظه‌ای آن مربوط می‌شود. در این حالت به صورت اتوماتیک سنسور دوربین بین سوژه‌های مختلف می‌تواند فوکوس را تغییر دهد.

در این حالت می‌توانید چندین بار فوکوس را بین سوژه‌های مختلف کادر تغییر دهید. زمانی که فوکوس بر روی سوژه جلو تصویر است، با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری تصویر پشت سوژه به‌خوبی محو می‌شود و حس و حال فیلم‌های سینمایی را به ویدیو شما منتقل می‌کند. با استفاده از قدرت چیپست A15 اپل، می‌توانید در حالت Dolby Vision HDR فیلم برداری کرده و آن را هم به صورت کامل در گوشی خود ویرایش کنید.

اپل در مراسم California streaming از حالت فیلم‌برداری جدیدی موسوم به Cinematic Mode پرده برداشت که به کمک هوش مصنوعی، با قابلیت‌هایی همچون تغییر خودکار محل فوکوس روی سوژه، جلوه‌ی سینمایی‌تری به ویدئوهای آیفون می‌بخشد. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی امسال برخلاف گذشته قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR با نرخ نوسازی ۶۰ فریم‌برثانیه را نیز دارند. اپل این دو محصول را با قیمت پایه 699 و 799 دلاری به فروش خواهد رساند.

باتری و شارژدهی : قیمت و مشخصات فنی آیفون 13

آیفون 13 به لطف افزایش ضخامت و بهینه‌تر شدن عملکرد پردازنده شارژدهی ب مراتب بیشتر و بهتری به خصوص روی نسخه‌های 13 و مینی دارد. بنابر ادعای اپل،‌ آیفون 13 تا 2.5 ساعت و 13 مینی تا 1.5 ساعت بیشتر از همین مدل‌ها در نسخه قبل کارآیی دارند.

بنابر بررسی‌ها، آیفون 13 ظفت باتری 3240 میلی‌آمپر ساعتی دارد که نسبت به آیفون 12 حدود 400 میلی‌آمپر بیشتر است. باتری آیفون 13 مینی هم ظرفیتی 2438 دارد.

مشابه آیفون 12، مجموعه آیفون 13 هم بدون شارژر ارائه می‌شوند و در نتیجه باید شارژر را جداگانه تهیه کنید. فناوری شارژ سریع این آیفون 20 واتی است و در مدت زمان 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می‌شود. آیفون 13 می‌تواند تا 17 ساعت برای پخش ویدیو و تا 16 ساعت برای وبگردی کارایی داشته باشد.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول مرتبط با آیفون 13 و آیفون 13 مینی خواهیم پرداخت. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با ما باشید.

قیمت آیفون 13 و آیفون 13 مینی چقدر است؟

آیفون‌های زیر 1000 دلاری گزینه‌های بسیار جذابی برای دوستداران اپل هستند. بنابر آنچه اپل اعلام کرده آیفون 13 قیمت 800 دلاری و 13 مینی 700 دلاری دارد. البته در کشور ما کمی این نرخ بالاتر از حد معمول است.

از بین آیفون 13 و آیفون 13 مینی دوربین کدام بهتر است؟

نسل جدید آیفون از دوربین‌های بسیار باکیفیتی بهره‌مند است. در مورد آیفون 13 و 13 مینی باید گفت دوربین این دو دستگاه در دگزومارک با کسب امتیاز 130 عملکردی بهتر از آیفون 12 پرو مکس دارد اما ضعیف‌تر از هوآوی پی 40 پرو و می 10 اولترا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر