;
coinex

مسیر هوش مصنوعی در ایران

مسیر هوش مصنوعی در ایران به تازگی در حال باز شدن است. در این باره نیز مانند دیگر موضوعات دنیای دیجیتال دچار تناقض هایی هستیم. در این گزارش تکراتو اخبار اخیر هوش مصنوعی در ایران را بررسی کرده است.

در اخبار مربوط به هوش مصنوعی گاه از قرار گرفتن ایران در بین ده کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا می‌شنویم و گاه از موانع پیشرفت هوش مصنوعی توسط رگولاتوری. بررسی مسیر هوش مصنوعی در ایران ذهن را متوجه تناقض هایی که در این عرصه وجود دارد می کند.

10 بهمن نقشه راه توسعه هوش مصنوعی ارائه شد و 11 بهمن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. از سویی دیگر اخباری را می‌خوانیم که مبنی بر موانع رگولاتوری بر سر راه پیشرفت هوش مصنوعی است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار به وجود آورد و در اقتصاد تاثیر خوبی بگذارد. اما آیا راه هوش مصنوعی هموار است؟

در گزارشی که تهیه شده اخبار اخیر هوش مصنوعی را بررسی کرده‌ایم تا از این موضوع آگاه شویم.

ارسال سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور به سه نهاد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی به سه نهاد (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، (شورای عالی انقلاب فرهنگی‌) و (شورای عالی فضای مجازی خبر داد). به گفته او در این سند مقرر شده است تا هوش مصنوعی در افقی ده ساله تا سال (1410) سهم 45 درصدی در فعالیت‌‌های دو بخش دولتی و صنعتی داشته باشد.

مفاد سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی

انجام 80 درصدی پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی در راستای نیازهای فعلی و آتی کشور، پذیرش و به کارگیری 45 درصد از هوش مصنوعی در دولت و صنعت در افق 1410، سهم 12 درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی در 1410، سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری بخش دولتی و خصوصی در زمینه هوش مصنوعی تا افق 1410، سهم 5 دهم درصدی تقاضای نیروی کار در بخش هوش مصنوعی به کل تقاضای نیروی‌ ‌کار و ایجاد توان 100 پتافلاپس توان محاسباتی و 100 پتابایتی توان ذخیره‌سازی در آن در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در این سند، راهبردهایی چون توسعه محیط تحقیق و توسعه هوش مصنوعی، تقویت ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه هوش مصنوعی، توسعه همکاری‌های فناورانه و انتقال فناوری، ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو برای هوش مصنوعی، راه‌اندازی زیر ساخت‌ها و سکوهای مورد نیاز توسعه این فناوری و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار پیش‌بینی شده است.

ایران جزو ده کشور برتر هوش مصنوعی تا سال 1410

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری و اطلاعان پیش از ارسال سند برای بررسی اعلام کرد:

ایران برنامه دارد تا در بین ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی تا افق 1410 قرار بگیرد.

دکتر محمد شهرام معین گفت:

برای تدوین این سند،‌ اسناد راهبردی 23 کشور در حوزه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت و این بررسی‌ها نشان داد که حوزه‌هایی چون محیط زیست، سلامت، حمل و نقل، آموزش دیجیتال، انرژی، رباتیک، صنعت، کشاورزی و توسعه امنیت جزو حوزه‌های اولویت‌دار برای کاربرد هوش مصنوعی قرار دارند.

معین، ایجاد توان محاسباتی 100 پتافلاپس و ذخیره‌سازی 100 پتابایت، ایجاد 100 شرکت با درآمد سالانه 15 میلیون دلار و 10 شرکت بزرگ با درآمد سالانه 50 میلیون دلار را از دیگر اهداف این سند نام برد.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه این سند حاوی 14 سیاست کلان است، اظهار کرد:

حمایت و پشتیبانی از تولیدات حوزه هوش مصنوعی، بسترسازی مناسب در توسعه این فناوری، تقویت شرکت‌های فعال در این زمینه و استفاده از هوش مصنوعی در رفع ابر چالش‌ها از جمله این سیاست‌های کلان است.

در ادامه خبری را می‌خوانیم که حاکی از موانع رگولاتوری بر سر راه هوش مصنوعی است.

کندی رگولاتوری چالشی برای پیشرفت هوش مصنوعی در کشور

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فارغ التحصیلی سالانه سه‌هزار دانشجو، 500 عضو هیات علمی و 300 شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی را از ظرفیت‌های کشور در این حوزه دانست و گفت:

فاصله بخش رگولاتوری و فناوری موجب شده که نتوانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر 40 کشور دنیا سهم اقتصاد دیجیتالشان 40 درصد است، اظهار کرد که بخشی از این جهش ناشی از شیوع کرونا و بخش دیگر آن مربوط به تحولات حوزه فناوری است.

هاشمی، هوش مصنوعی را یکی از مؤلفه‌های کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و یادآور شد:

سهم هوش مصنوعی به تنهایی در اقتصاد تا سال 2023 حدود 15 درصد برآورد شده است.

کلام آخر

در خبرها از اهمیت رشد و توسعه هوش مصنوعی و از تاثیر بسزای اقتصادی آن می‌خوانیم. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند تعداد زیادی شغل جدید ایجاد کند. حال با توجه به کندی رگولاتوری در حوزه هوش مصنوعی باید منتظر تصمیمات در این حوزه باشیم. آیا رگولاتوری هوش مصنوعی مانند رگولاتوری رمز ارز ها شامل مرور زمان بسیار خواهد شد؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر