;
coinex

طبیعت گردی چیست ؟ آشنایی با مفهوم طبیعت‌گردی و مزایای آن

طبیعت گردی در واقع نوعی سفر است که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد اما برخی از افراد خیلی با مفهوم آن آشنایی ندارند و به طور صحیح نمی‌دانند که طبیعت گردی چیست و چه مزایایی دارد.

طبیعت گردی همان گشت و گذار در طبیعت و بازدید از مکان‌های طبیعی دیدنی است که باعث پیشگیری و درمان افسردگی می‌شود. افرادی که به طبیعت گردی می‌پردازند، آرامش فردی بیشتری دارند و همچنین روحیه‌شان شاداب‌تر است.

بعضی از افراد اکوتوریسم و طبیعت گردی را با یک‌دیگر اشتباه می‌گیرند، در حالی که اکوتوریسم به معنای بوم گردی است اما طبیعت گردی به معنای بازدید از مکان‌های دیدنی طبیعی و تفریح در طبیعت است.

اکوتوریسم و طبیعت گردی هر دو شامل بازدید از جاذبه‌های طبیعی می‌شوند اما از لحاظ فعالیت‌های ارائه شده و اهداف، مقداری با یک‌دیگر تفاوت دارند. اکوتوریسم یا همان بوم گردی، نوعی سفر مسئولانه است که در آن به فرهنگ مردم محلی احترام می‌گذارند و محیط زیست را هم حفظ می‌کنند.

طبیعت گردی و اکوتوریسم دارای یک‌سری ویژگی‌ها و مزایا هستند. از این رو اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها به دست آورید، بهتر است در ادامه مقاله نیز همراه ما بمانید.

ترمینال چابهار یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های این شهر است که دسترسی به آن از تمام نقاط شهر به آسانی امکان‌پذیر است. این ترمینال خدماتی همچون ناوگان تاکسی‌رانی را ارائه می‌کند.

طبیعت گردی چیست و انواع آن کدامند؟

طبیعت گردی چیست و انواع آن کدامند؟

اگر برای شما هم این سوال به وجود آمده که طبیعت گردی چیست و در طبیعت گردی افراد چه کارهایی می‌کنند؟ بهتر است بدانید که طبیعت گردی یک سفر پر هیجان است و طبیعت گردان در آن به ماجراجویی و بازدید از مناطق طبیعی جذاب می‌پردازند.

در طبیعت گردی می‌توانید با مکان‌های طبیعی و فرهنگ‌های زیادی آشنا شوید و در کنار خانواده یا دوستان لذت ببرید. طبیعت گردی انواع مختلفی دارد و ما قصد داریم در ادامه مقاله شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

  • طبیعت گردی در ساحل

همان طور که می‌دانید سواحل دریا یکی از پرطرفدارترین مکان‌های طبیعی هستند که گردشگران زیادی از آن‌ها بازدید به عمل می‌آورند و در آن جا به تفریحاتی همچون ماهیگیری، قایق رانی، جت اسکی، اسکی روی آب، موج سواری و شنا می‌پردازند.

  • طبیعت گردی در مناطق اقلیمی

یکی دیگر از انواع طبیعت گردی که اهمیت زیادی هم دارد، بازدید از مناطق اقلیمی است. در واقع گردشگران و طبیعت گردان می‌توانند در طبیعت گردی به دیدن مناطق اقلیمی همچون کوهپایه‌ها و مناطق ییلاقی بروند و در آن جا به تفریح و گردش بپردازند.

  • طبیعت گردی در کوهستان

در کشورمان کوه‌ها و مناطق کوهستانی زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها زیبایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. اکثر کوه‌های معروف از لحاظ اکوتوریسم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و افراد زیادی نیز از آن‌ها بازدید می‌کنند. در بیشتر مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای، یک‌سری امکانات رفاهی مانند اقامتگاه و پیست‌های اسکی مختلف برای طبیعت گردان ایجاد شده است که همین امر موجب شده گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف به این مناطق بروند‌.

طبیعت گردی چیست و انواع آن کدامند؟
طبیعت گردی چیست
  • طبیعت گردی در جنگل

طبیعت گردی در جنگل نیز یکی دیگر از انواع طبیعت گردی است که افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند و به گشت و گذار در جنگل‌های سرسبز می‌پردازند. جنگل‌ها در واقع جزو جاذبه‌های اصلی و مهم طبیعت گردی به شمار می‌روند و از نظر زیست بوم‌های جانوری و گیاهی نیز مورد توجه محققان، گردشگران و پژوهشگران زیادی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر جنگل‌های دیدنی و مشهور زیادی در ایران وجود دارد که اکثر آن‌ها بسیار جذاب هستند و امکانات تفریحی زیادی دارند. از این رو نیز بیشتر طبیعت گردان ترجیح می‌دهند به دیدن جنگل‌های طبیعی بروند و در آن جا به تفریح و گردش بپردازند.

  • طبیعت گردی در مناطق کویری

کویرها نیز یکی دیگر از مناطق طبیعی هستند که جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران دارند و به عنوان یکی از خاص ترین مناطق تفریحی شناخته شده‌اند. به طور معمول مناطق کویری زیادی در کشورمان وجود دارد و اکثر آن‌ها بسیار زیبا و دیدنی هستند.

همان طور که می‌دانید در مناطق کویری پوشش گیاهی بسیار فقیر است و گیاهان سرسبزی در آن جا وجود ندارد اما گردشگرانی که بین این مناطق سفر کنند، می‌توانند تفریحات زیادی همچون شتر سواری، کمپینگ، موتورسواری، ماشین‌سواری، تماشای ستارگان در شب و… را انجام دهند و سفری متفاوت داشته باشند.

  • طبیعت گردی چشمه‌ها، آبشارها و آب‌های گرم

پس از این که متوجه شدید طبیعت گردی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر است انواع آن را نیز به خوبی بشناسید. از جمله دیگر مناطق طبیعی که می‌توانید در طبیعت گردی از آن‌ها بازدید به عمل آورید، چشمه‌ها، آبشارها، آب‌های گرم و رودخانه‌ها هستند.

افراد زیادی علاقمند به بازدید از آبشارها و چشمه‌ها هستند و برای تفریح به این مکان‌ها می‌روند. آب‌های معدنی و گرم نیز توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند زیرا این آب‌ها جنبه درمانی دارند و برای درمان دردهای مفاصلی بسیار مهم هستند.

طبیعت گردی چیست

مهم ترین اصول اکوتوریسم

اکوتوریسم در واقع یکی از شاخه‌های مهم گردشگری است که طرفداران زیادی دارد. گردشگران در اکوتوریسم با هدف‌های مشخصی راهی سفر می‌شوند و از مناطق طبیعی دست نخورده بازدید به عمل می‌آورند. اکوتوریسم معمولا شامل سفرهایی می‌شود که جاذبه‌های اصلی‌شان میراث فرهنگی، زیست جانوری و زیست گیاهی است.

حال که متوجه شدید اکوتوریسم چیست؟ بهتر است با اصول اولیه آن نیز آشنا شوید. اصول اکوتوریسم اهمیت بسیار زیادی دارد و هر گردشگری باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. از این رو در ادامه مطلب قصد داریم مهم ترین این اصول را به شما معرفی کنیم.

  • تعامل با مردم محلی منطقه
  • متعهد بودن به مسائل زیست محیطی
  • درک زندگی مردم منطقه
  • آسیب نرساندن به گیاهان و حیوانات
  • انجام فعالیت‌های مناسب برای ارتقاء طبیعت
  • عدم ایجاد آسیب‌های رفتاری با مردم محلی
  • کمک به بهبود وضعیت معیشتی مردم محلی منطقه
  • ایجاد تجربه مثبت در رو به رو شدن با افراد محلی یا دیگر گردشگران
طبیعت گردی چیست
طبیعت گردی چیست

وسایل ضروری و مورد نیاز برای طبیعت گردی

مسلما برای رفتن به سفر و طبیعت گردی باید یک‌سری وسایل ضروری را همراه خود ببرید تا در طول سفر به مشکل برنخورید و سفری راحت داشته باشید. البته دقت داشته باشید همراه بردن وسایل اضافی اصلا کار مناسبی نیست و نباید بار خود را با وسایل غیر ضروری سنگین کنید.

از جمله مهم ترین وسایل کمپینگ و طبیعت گردی می‌توان پتو مسافرتی، زیر انداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، بالشت، چراغ قوه، قطب نما، جعبه کمک‌های اولیه، لوازم بهداشتی، آب آشامیدنی، کبریت یا فندک، کیسه زباله، لباس راحتی، کفش مناسب، کوله پشتی، غذا و میان وعده سبک، ظروف یک‌بار مصرف و طناب را نام برد.

بهترین زمان برای طبیعت گردی

همان طور که متوجه شدید، طبیعت گردی انواع مختلفی دارد و طبیعت گردان می‌توانند به مناطق طبیعی زیادی بروند و تفریح کنند. به طور معمول شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف به یک صورت نیست و هر منطقه‌ای آب و هوایی دارد. از این رو نمی‌توان یک زمان مشخص را برای طبیعت گردی تعیین کرد.

طبیعت گردی چیست

اگه به خوبی متوجه شده باشید که طبیعت گردی چیست و انواع آن نیز کدامند، می‌توانید زمان مناسبی را برای سفر انتخاب کنید. به طور کلی بهتر است بدانید بهترین زمان برای گردشگری در جنگل، ساحل، آبشارها و چشمه‌ها، فصل بهار و تابستان است زیرا در این فصل‌ها مناطق مورد نظر آب و هوایی مطلوب‌تر دارند و همچنین جذابیت‌شان بیشتر است.

برای سفر به مناطق کویری نیز بهتر است در نیمه دوم سال راهی سفر شوید زیرا این منطقه‌ها نسبت به جاهای دیگر، آب و هوایی گرم‌تر دارند. برای سفر به مناطق اقلیمی و کوهستان‌ها نیز باید با توجه به محل یا منطقه مورد نظرتان بهترین و مناسب ترین فصل را انتخاب کنید و راهی سفر شوید.

مزایا و فواید طبیعت گردی

  • طبیعت گردی فواید بسیار زیادی برای جسم و روح انسان دارد و افرادی که به تفریح در دل طبیعت می‌پردازند، آرامش ذهنی بیشتری دارند. افرادی که دچار افسردگی شده‌اند، با رفتن به طبیعت می‌توانند روحیه خود را تغییر دهند و بیماری‌شان نیز سریع‌تر درمان شود.
  • یکی دیگر از فواید طبیعت گردی که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، بهبود روابط اجتماعی و فردی است. در واقع افرادی که دائم سفر می‌کنند و از مکان‌های مختلف بازدید به عمل می‌آورند، با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلفی آشنا می‌شوند و چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند.

طبیعت گردی چیست

  • طبیعت گردی یک راه‌ عالی برای دور شدن مغز از دغدغه‌های روزمره است و افرادی که به طبیعت سفر می‌کنند، می‌توانند به آرامش فکری فوق العاده‌ای برسند و افکار خود را نیز مثبت‌تر کنند.
  • گردش در طبیعت می‌تواند به کاهش ترشح هورمون استرس و فشار خون نیز کمک کند. بنابر این اگر فشار خون دارید، بهتر است حتما آخر هفته‌ها و یا روزهای تعطیل‌تان را به طبیعت گردی اختصاص دهید.
  • اگر می‌خواهید سلامت روانی و فیزیکی خود را ارتقا دهید، بهتر است حتما زمانی را در طبیعت بگذرانید و تفریحات سالمی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، ورزش‌های دسته جمعی در طبیعت و… را انجام دهید.
  • در سفر به محیط‌های طبیعی، افراد علاقه بیشتری به گشت و گذار دارند و مجبورند از پستی و بلندی‌های زیادی عبور کنند. در چنین شرایطی نیز رژیم گرفتن و ورزش کردن برای افراد بسیار آسان‌تر می‌شود و کسانی که اضافه وزن دارند، می‌توانند به بهترین شکل ممکن، وزن خود را کاهش دهند.
  • از جمله دیگر فواید طبیعت گردی می‌توان به حفظ بینایی اشاره کرد. در واقع با توجه تحقیقات انجام شده می‌توان گفت داشتن فعالیت در طبیعت، موجب حفاظت از چشم‌ها می‌شود و افرادی که در فضاهای طبیعی به گشت و گذار می‌پردازند، کمتر دچار نزدیک بینی می‌شوند. بنابر این برای جلوگیری از خطر بروز نزدیک بینی چشم‌ها سعی کنید حتما در طبیعت حضور داشته باشید و هر چند وقت یک‌بار به تفریح بروید.
  • افرادی که دچار اختلال کم توجهی هستند می‌توانند با رفتن به طبیعت و فعالیت در آن جا، این مشکل را برطرف کنند و تمرکز خود را افزایش دهند.
  • سفر به طبیعت موجب می‌شود فرصتی برای فاصله گرفتن از دنیای تکنولوژیکی فراهم شود و افراد ارتباط بهتری با خانواده و دوستان خود داشته باشند.
  • از آن جایی قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید موجب تنظیم خواب انسان‌ها می‌شود، افرادی که به طبیعت گردی می‌پردازند خواب راحت‌تری دارند.
طبیعت گردی چیست
طبیعت گردی چیست

نکات مهم برای طبیعت گردی

  • هنگام سفر به طبیعت سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که آسیبی به محیط زیست وارد نکنند.
  • هنگام سفر حتما کیسه زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید.
  • اگر برای سفر و گردش به جنگل رفتید و آتش روشن کردید، پس از ترک محل حتما اطمینان حاصل نمایید که آتش خاموش شده است. دقت داشته باشید بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند موجب ایجاد آتش سوزی در جنگل و آسیب رساندن به محیط زیست شود.
  • قبل از سفر حتما یک لیست مرتب از وسایل کمپینگ و طبیعت گردی که به آن‌ها احتیاج دارید تهیه کنید تا چیزی از قلم نیافتد و سفری بی‌نقص و به یادماندنی داشته باشید.
  • مقاصد زیادی برای طبیعت گردی در ایران وجود دارد، بنابر این سعی کنید پیش از سفر برنامه ریزی کنید و مقاصد مورد نظرتان را تعیین نمایید تا در طول سفر دچار سردرگمی نشوید.
  • دقت داشته باشید انتخاب نوع غذا به سفرتان بستگی دارد و شما باید در تورهای طبیعت گردی که مسیر دشواری دارند، از غذاهای سبک اما پر انرژی بهره بگیرید.
  • قبل از سفر بهتر است حتما وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و بهترین زمان را برای طبیعت گردی انتخاب کنید.
  • مسلما تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که طبیعت گردی یا اکوتوریسم چیست؟ و انواع آن نیز کدامند. برای رفتن به هر منطقه طبیعی باید آمادگی متفاوتی داشته باشید. بنابر این بهتر است مقصد مناسبی را برای سفر انتخاب کنید و بدون اطلاعات کافی جایی نروید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

بازارگاه به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی وب‌سایت پایانه‌ها برای خرید و فروش معتبر بلیط در ایران فعالیت می‌کند. پایانه‌ها در جشنواره وب و موبایل ایران در سال 96 به عنوان بهترین سایت از نگاه مردم انتخاب شده و در سال 99 نیز کاندید دریافت جایزه بهترین وب‌سایت ایران شده است. پایانه‌ها و بازارگاه امسال هم در جشنواره حضور دارند و شما نیز می‌توانید در رای‌گیری مردمی شرکت کنید. برای رای و اشتراک‌گذاری نظرات خود درباره بازارگاه می‌توانید به سایت جشنواره وب و موبایل ایران مراجعه کنید.

سخن پایانی

بی‌شک می‌توان گفت یکی از بزرگ ‌ترین لذت‌های گردش و سفر، دیدن مناظر طبیعی زیبا است. از این رو اگر شما هم به طبیعت گردی علاقمند هستید و می‌خواهید از مناظر بی‌نظیر طبیعت بازدید به عمل آورید، بهتر است قبل از هر چیزی بدانید که طبیعت گردی چیست و انواع آن نیز شامل چه چیزهایی می‌شود. سپس مقصد مورد نظرتان را برای سفر و طبیعت گردی انتخاب کنید و راهی سفر شوید. همچنین برای داشتن سفری عالی، بهتر است مطالب و نکات مهمی که در این مقاله ذکر شد را نادیده نگیرید.

نظر شما در خصوص طبیعت گردی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |