;
coinex

احتمال جنگ جهانی سوم چقدر است؟ یووال هراری: «در لبه پرتگاهیم!»

احتمال جنگ جهانی سوم یا جنگ سرد دوم در پی بحران اوکراین چقدر است؟ صاحب‌نظران در این خصوص چه می‌گویند؟ با تکراتو در ادامه این مقاله همراه باشید.

یک هفته پس از آنکه نازی‌ها به لهستان یورش بردند، نشریه هفتگی Time آمریکا در شماره 11 سپتامیر 1939 خود نوشت: «جنگ جهانی دوم، هفته گذشته ساعت 5 و 20 دقیقه صبح 1 سپتامیر به وقت لهستان آغاز شد. همان لحظه‌ای که بمب‌افکن آلمانی به شهر پاک (Puck)، شهری در شمال لهستان در کنار شبه جزیره هل (Hel)، یورش برد.» 3 سپتامیر، فرانسه و انگستان، به عنوان متحدان لهستان علیه آلمان اعلام جنگ کردند.

پس از تجاوز دولت پوتین به خاک اوکراین، اگرچه هیچ کشوری علیه روسیه اعلام جنگ نکرد، اما یک سوال در ذهن‌ها تداعی شد: «احتمال جنگ جهانی سوم چقدر است؟» در این نوشتار نظرات مختلف را در این خصوص بررسی خواهیم کرد.

احتمال جنگ جهانی سوم یا جنگ سرد دوم در پی بحران اوکراین چقدر است؟

جاشوا پولاک (Joshua Pollack)، مشاور پیشین دولت آمریکا در امور صلاح‌های کشتار جمعی از جمله اشاعه، کنترل تسلیحات و بازدارندگی و همچنین ادیتور نشریه The Nonproliferation Review،با منتفی خواندن احتمال جنگ جهانی سوم می‌گوید:

سوال واقعی این است که آیا باید منتظر جنگ سرد دوم باشیم؟ پاسخ این سوال در گرو این است که عمر دولت پوتین چقدر خواهد بود.

نائوکی ویک (Naoko Wake)، استاد تاریخ دانشگاه میشیگان نیز معتقد است احتمال بروز جنگ سرد دوم کم نیست. او می‌گوید: «در طول یک دهه گذشته در سراسر جهان نشانه‌های بسیاری از وقوع این امکان دیده شده است.» کنت واینشتاین (Kenneth Weinstein) از موسسه مطالعات هادسون در واشینگتن اما باور دارد که در طول چند روز گذشته احتمال جنگ جهانی سوم تقویت شده است.

احتمال جنگ جهانی سوم
برخی مردان اجازه خروج از اوکراین را ندارند و تنها می‌توانند اعضای خانواده خود را رهسپار مناطق امن تر کنند. (اعتبار: AP)

او در ادامه می‌گوید:

اگر حمله احتمالی روسیه به بالتیک، لهستان یا هر عضور دیگر ناتو، این پیمان را مجبور به عملی کردن ماده 5 (Article V) کند و از آن سمت، چین نیز به طور همزمان به تایوان یورش ببرد و در خاورمیانه میان ایران و عربستان نزاع درگیرد، جنگ جهانی سوم را شاهد خواهیم بود.

واینشتاین می‌گوید این سناریو دور از ذهن، اما ممکن است. او پیشتر یکی از گزینه‌های دونالد ترامپ برای سفارت آمریکا در ژاپن بوده است. از همان موسسه هادسون، برویم به سراغ نظر برایان کلارک (Bryan Clark) که مدیر سابق گروه مطالعات راهبردی عملیات دریایی بوده است. کلارک می‌گوید:

حداقل در مقایسه با شروع جنگ‌های بزرگ پیشین، آنچه شاهدیم شروع جنگ جهانی سوم نیست. روسیه می‌‌تواند عملیات‌هایش در اوکراین را به نحوی مدیریت کند که نزاع از دستش خارج نشود. اما در غیر این صورت احتمال هم‌پیمان شدن ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا برای مداخله نظامی کم نخواهد بود.

احتمال جنگ جهانی سوم

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «در آنسوی ماجرا، رویدادهای اخیر می‌تواند نشانی از یک چالش بلند مدت جهانی میان روسیه و همسایه های غربی‌ش باشد. چالش دیگر میان چین و همسایه‌های شرقی‌ش مکمل وخامت این اوضاع خواهد بود.»

دموکراسی در برابر استبداد

برت برون (Brett Bruen) مشاور Global Situation Room می‌گوید نابالغانه است اگر از شروع جنگ جهانی صحبت کنیم. او که پیشتر مدیر تعاملات جهانی کاخ سفید بوده، در این زمینه می‌گوید:‌

بدون شک یک جنگ جهان‌شمول میان دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌ها را شاهد هستیم. اما امکان جنگ در میدان نبرد چیز دیگری است. آنها مطمئناً به صورت “آفلاین” و از طریق درگیری‌های منطقه‌ای در مناطقی نظیر اوکراین و افغانستان درگیری‌ها را پیش می‌برند.

ویشنو پراکاش (Vishnu Prakash)، سفیر سابق هند در کانادا و کره جنوبی نیز می‌گوید: «این موقعیت، صرف نظر از اینکه چگونه حل شود، شکاف میان روسیه و غرب را تلخ‌تر و عمیق‌تر می‌کند و می‌تواند آتش جنگ سرد دوم را نیز به راه بیاندازد. اما اگر ناتو مداخله نظامی کند، قصه متفاوت خواهد شد و در این صورت احتمال جنگ جهانی سوم بالا می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید:

احتمال جنگ جهانی سوم

یووال هراری: در لبه پرتگاهیم!

تاریخ‌دان مشهور معاصر، یووال نوا هراری، نسبت به شروع دوران جنگ هشدار می‌دهد. نویسنده 46 ساله برنده جایزه پالنسکی می‌گوید آینده همه ما به شجاعت مردم اوکراین گره خورده است. این فارغ التحصیل تاریخ دانشگاه آکسفورد در صفحه توئیتر خود، دیدگاه‌هایش در خصوص بحران کنونی اوکراین را شرح داده است.

بیشتر بخوانید:

آقای هراری می‌نویسد پیامدِ بلندپروازی‌های ظالمانه یک نفر [پوتین] می‌تواند بشریت را به آستانه فاجعه نزدیک کند. او در توییتی که سه روز پیش منتشر کرد، نوشته:

امروز روز رنج است. بلندپروازی بی‌رحمانه یک نفر خشم و خشونت را در میان ده‌ها میلیون نفر برانگیخته است، و بشریت را به سوی فاجعه سوق می‌دهد. ما در لبه پرتگاه قرار داریم. اگر این تهاجم به موفقیت برسد، تمام جهان در دوره جدیدی از جنگ فرو خواهد رفت. آینده همه ما به شجاعت اوکراینی‌ها بستگی دارد. وظیفه است که از آنها حمایت کنیم.

یووال هراری: در لبه پرتگاهیم!

متن کامل مقاله آقای هراری را می‌توانید در وبسایت اکونومیست (اینجا) مطالعه کنید. هراری می‌گوید بزرگترین دستاورد سیاسی بشر، کاهش جنگ بوده است. این دستاورد اکنون در معرض خطر است.

او در این مقاله دو مکتب فلسفی تحلیلگرِ این جریان را مورد واکاوی قرار می‌دهد؛ یکی که به کلی جهان را «جنگل» می‌داند و جنگ را اجتناب‌ناپذیر توصیف می‌کند. و مکتب دیگر که خوش‌بینانه، بشریت را قادر به حل چنین بحران‌هایی وصف می‌کند، اما نسبت به پیدایش قلدران سیاسی هشدار می‌دهد.

گالری تصاویر «جنگ ویرانی است!»

مقالات بیشتر در تکراتو:

.

منبع:

نظر شما در خصوص احتمال جنگ جهانی سوم چیست؟ در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (14 نظر)

    امیدوارم هرچه زودتر جنگ جهانی سوم شروع بشه ، اما می‌دونم این اتفاق هرگز نمی‌افته ، چون من هرچی دلم می‌خواد نمیشه

    پاسخ

    در حال حاضر قدرتمند ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان چین می‌باشد این یک حقیقت محض است
    چینی ها خیلی پر تلاش و خستگی نا پذیر هستند

    پاسخ

    در دنیایی که عکس های (نه به جنگ) فقط زمانی حق انتشار می‌گیرند که سفیدپوستان موبلوند و چشم آبی اروپایی مورد تهاجم قرار گرفته باشند، هر اتفاقی که بیفتد خوب است، چرا که همگان خواهند فهمید اگر جنگ بد است برای همه بد است و فرقی بین افغانستان و عراق و سوریه و یمن و آفریقا نیست، چرا اینهمه کشتار که در میان مردمان دیگر سرزمین های غیر سفید پوست آسیایی و آفریقایی انجام شد جامعه باصطلاح جهانی اشکی نریخت که حالا ما نگران شروع یا پایان جنگ بین شان باشیم.
    آخرالزمان یا بدون آخرالزمان این بلایی که همه نوع بشر همیشه گرفتار آن بوده، انروز ترس بمب هسته ایی دیروز شمشیر و نیزه و تفنگ و بمب آتش زا و موشک چه فرقی می کند، خداوند می فرماید کسی که یکنفر را بکشد انگار همه مردم را کشته است، اصل سر این حرف است حتما باید جنگ هسته ایی اتفاق بیفتد که بشر بفهمد جنگ چیز بدی است؟! جنگ هر نوع و به هر شکلش چه دعوای خیابانی چه داد و فریاد چه توپ و تفنگ همه جوره اش بد است و این میسر نخواهد شد مگر بشر حرص و طمع اش را کنار بگذارد، پوتین و بایدن و چرچیل و هیتلر و غیره زمانی متولد شده اند که جامعه به اصول اخلاقی توجه نداشته اند.

    آنچه اتفاق می افتد همه مقصریم نه یکنفر در رأس حکومت هم آنکه مورد ظلم واقع شده تا حدی مقصر است که پیش از این تلاش نکرده تا جلوی وقوع ظلم را بگیرد و هم آنکه ظلم می کند چون او مبتلا به همین جامعه است، جامعه بلید اصلاح بشود و الا جنگ هسته بشود یا نشود همیشه انسان ها در حال جدال هستند حالا گاهی کسی کشته می شود گاهی به زندان می روند گاهی دلخور می شوند و کینه به دل می گیرد.

    والعاقبه للمتقین

    پاسخ

    متسفانه روسیه هرلحظه داره جهان به جنگ جهانی سوم نزدیک تر میکنه از حمله به اوکراینش گرفته تا ازمایش بمب اتمش درچن روزگذشته خلاصه روسیه داره جنگ بی رحمیو راه میندازه ک کل بشرتهدیدمیکنه
    ولی خب خداروشکر روسها این هم خودشون میدونن که قبل ازاینکه کشوری نابودکنن کشورخودشونم نابود میشه همین احتمال جنگ فعلان ضعیف میکنه

    پاسخ

    جایگزین گاز نفته که میتونند خودشونو با نفت گرم کنند الآنم نفت برای همین رفته بالا چون متقاضی نفت زیاد شده جنگ سوم جهانی رو پیغمبر هم پیشگویی کرده بود اقتصاد روسیه نابود میشه و خودبخود منقرض میشوند اونهایی که زنده می‌مانند همدیگه رو میخورند قبل از ظهور امام زمان باید کمونیست ریشه کن بشه

    پاسخ

    جنگ چیز شومیه
    اما به نظرم بهتره با شروع جنگ ایران طرف یک جبهه رو بگیره(مثلما بلوک شرق)
    وگرنه مطمئنن همون اتفاقی برای ایران میوفته که تو جنگ جهانی دوم افتاد

    پاسخ

    نصف اروپا با گاز های روسیه که به اون ها میده خودشون گرم میکنن اگه تحریم شه گاز قطع میکنه اون وقت نصف اروپا شاید از سرما بمیرن

    پاسخ

    بله حرف ایشون درسته شما اگ جنگ های قبل روهم چک کنید متوجه میشوید همینگونه بوده با تحریم روسیه به جنگ نزدیکتر شدیم و هر لحظه ممکنه جنگ در بگیره

    پاسخ

    فکر نکنم بلوک غرب جرات شروع جنگ رو داشته باشه چون همینطور که میدونید اقتصاد و قدرت سیاسی آمریکا و بلوک غرب رفته رفته ضعیف تر شده و جرات مقابله با قیمت زیاد انرژی و بمب اتم رو داشته باشه . بلوک شرق دارای انرژی دارای اقتصاد خوب (رو به پیشرفت مثل روسیه مقایسه کنید با بیست سال قبلش و چین بازم مقایسه کنید با بیست سال قبلش ) و همینطور ارتش های قدرتمند و کار آمد . با اینحال اگر جنگی در بگیره بنظر بنده هم بلوک غرب و هم بلوک شرق دیگر پس از جنگ قدرت زیادی نداشته باشند در عوض قدرت های در حال پیشرفت امروزی همچون برزیل، استرالیا عربستان و مکزیک و همینطور ایران و ترکیه( در صورت نپیوستن به جنگ که احتمالش کمه ) پیشرفت های زیادی میکنند

    پاسخ

    به نظر منم احتمال اینکه جنگ جهانی سوم اتفاق بیوفته خیلیه .چون با توجه به تحریم هایی که شده روسیه از نظر اقتصادی فلج میشه چاره ای نداره یا باید به حرف امریکا گوش کنه یا اینکه برگرده به مرز شوروی ثابق . که گزینه دومو انتخاب میکنه. ناتو و امریکا اقصادی و سیاسی تحریمش کردن بعد چند مدت نظامی دخالت مبکنن که جنگ جهانی سوم شروع میشه

    پاسخ

    وقتی کسی سابق را اشتباه مینویسه دیگه نظرش چه ارزشی میتونه داشته باشه

    پاسخ

    اگر استدلال درست رو با غلط املائی بنویسیم، تبدیل به استدلال غلط نمیشه. بنابراین حرف ایشون کماکان می‌تونه درست باشه.

    پاسخ

    گل گفتید خدائیش.

    پاسخ

    دلیل نمیشه که روسیه برگرده به حالت شوروی سابق الان گاز کل اروپا از روسیه وارد میشه روسیه میتونه دست بزاره روی قطع گازشون که اگر بزاره این به بلانسبت غلط کردن میفتن تمام تحریمارو بر میدارن چون میدونن اگه گازشون بسته بشه از جنگم بیشتر تلفات میدن.

    پاسخ