coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

بهترین سوغات شهرهای ایران ؛ معرفی سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی معروف ایران

هر گوشه‌ای از ایران زمین، فرهنگ و تاریخ غنی مخصوص به خودش را دارد که به شکل‌های مختلفی در آثار هنری، معماری و حتی صنایع دستی و سوغاتی شهرها نمایان می‌شود. در این مقاله سعی داریم شما را با گوشه‌ای از تاریخ فرهنگی ایران که همان بهترین سوغات شهرهای ایران است، آشنا کنیم.

همان طور که می‌دانید هر شهری در ایران سوغاتی‌ها و صنایع دستی مخصوص خودش را دارد و گردشگران می‌توانند در شهرهای مختلف، برای خود و عزیزان‌شان چیزهای گوناگونی را به عنوان یادگاری خریداری کنند. اگر با بهترین سوغات شهرهای ایران آشنا باشید می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

تبریز یکی از شهرهای فوق‌العاده زیبای ایران است که در بازدید از آنجا می‌توانید بهترین سوغاتی‌ها را برای عزیزان‌تان خریداری کنید. ترمینال تبریز که یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های مسافربری کشور محسوب می‌شود، فضایی بزرگ و امن و همچنین دسترسی به بهترین امکانات را فراهم می‌کند. شرکت‌های مسافربری بزرگی همچون سیر و سفر، رویال سفر و پیک صبا در این ترمینال نمایندگی دارند تا بهترین شرایط برای سفر در اختیار مسافران قرار بگیرد.

تعداد سوغاتی‌ها و صنایع دستی شهرهای ایران آن قدر زیاد است که می‌توانید انتخاب‌های بسیار متنوعی داشته باشید. البته برای این که هنگام انتخاب دچار سردرگمی نشوید، ما لیستی از بهترین و معروف ترین سوغات شهرهای ایران را برای شما فراهم کرده‌ایم، پس در ادامه این مطلب همراه ما بمانید.

معروف ترین و بهترین سوغات شهرهای ایران

بیشتر سوغاتی‌هایی که در شهرهای مختلف ایران وجود دارند، صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی خوشمزه هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. اقلیم و فرهنگ متنوع در سرزمین ایران باعث شده تا تنوع بالایی در صنایع دستی شهرها وجود داشته باشد. هر کدام از شهرهای کشورمان، با توجه به فرهنگ و تاریخ کهنی که دارند، نوع خاصی از سوغات و صنایع دستی را توسعه داده‌اند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

مازندران - بهترین سوغات شهرهای ایران
مازندران – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی مازندران

مازندران یکی از استان‌های شمالی کشور است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان به دیدن آن می‌روند. در این شهر زیبا صنایع دستی زیادی همچون نمدبافی، مجسمه‌ها و ظروف سفالی، جاجیم‌ بافی، محصولات چوبی و گلیم بافی وجود دارد که اکثر آن‌ها به عنوان بهترین سوغات شهرهای ایران شناخته شده‌اند.

از جمله سوغاتی‌های خوشمزه‌ این شهر نیز می‌توان انواع ترشیجات، کلوچه‌ها، برنج، مرکبات، لواشک، انواع ماهی، رشته به رشته و کماج را نام برد.

سوغات و صنایع دستی سیستان و بلوچستان

حصیربافی، گلیم‌بافی، سفالگری، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی و سیاه دوزی از مهم‌ترین صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان هستند که هر کدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند و جزو هنرهای با ارزش مردم این شهر به شمار می‌روند. همچنین با توجه به این‌ که آب‌ و هوای استان سیستان بلوچستان نسبتاً گرم است، محصولات گرمسیری همچون خرما، بالنگ، انبه، نارگیل و موز به عنوان سوغاتی‌های لذیذ این شهر شناخته شده‌اند.

آذربایجان غربی - بهترین سوغاتی های ایران
آذربایجان غربی – بهترین سوغاتی های ایران

سوغات و صنایع دستی آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی نیز می‌توانید سوغاتی‌های متنوع زیادی را برای خود و عزیزان‌تان خریداری نمایید. در این شهر خوش‌ آب‌ و هوا صنایع دستی چوبی، چرم دوزی، کوزه‌گری، منبت کاری، فرش و گلیم‌های خوش طرح و معرق‌کاری، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکثر مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، آن‌ها را برای خود و عزیزان‌شان خریداری می‌نمایند.

از جمله بهترین سوغاتی های ایران که در شهر آذربایجان غربی وجود دارد نیز می‌توان نقل زعفرانی، نقل گل‌ محمدی، نقل بیدمشکی، نقل دارچینی، نقل مغز فندقی، حلوای گردو، حلوای هویج، عرق بیدمشک، دوشاب حلوا، سوجوق، تنور شیرینی سی، عسل، ارده، یاغلی چره، تنورچره، باستخ و تاواچره را نام برد.

سوغات و صنایع دستی لرستان

استان لرستان هم به صنایع دستی بسیار زیبا و سوغاتی‌های خوشمزه شهرت دارد. سیاه‌ چادر، جاجیم‌‌بافی، قالی‌‌بافی، رنگرزی، گلیم‌بافی، چیت بافی، خراطی، نمدبافی و وشوسازی جزو صنایع دستی مهم در این شهر به شمار می‌روند.

عسل طبیعی، کاک، حلواهای مختلف، روغن حیوانی، کلوچه‌های خوشمزه و بژی نیز سوغاتی‌های لذیذ استان لرستان هستند که هر کدام از آن‌ها طعم فوق العاده عالی دارند.

اصفهان - بهترین سوغات شهرهای ایران
اصفهان – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی اصفهان

شیرینی گز، گلاب، پولکی، شیرینی کرکی، عسل، سوهان عسلی، نبات و برشتوک از جمله معروف ترین سوغات شهرهای ایران هستند که می‌توانید در اصفهان نیز آن‌ها را تهیه کنید. در شهر اصفهان صنایع دستی رنگارنگ و شگفت‌آور زیادی نیز وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ارزش فوق‌العاده‌ای دارند.

از جمله صنایع دستی جذاب در استان اصفهان نیز می‌توانند میناکاری، خاتم‌کاری، مینیاتور، پارچه‌های زربافت و قلم کار، میله‌گری، قلم‌زنی، ظروف مسی، آثار خوش‌نویسی، گچ‌بری، مشبک، کاشی‌کاری و گره چینی را نام برد.

سوغات و صنایع دستی گیلان

صنایع دستی استان گیلان نیز شامل شال‌بافی، چارق دوزی، سفالگری، قلاب‌دوزی، صندوق‌های چوبی بولاکی، حصیربافی، قالی‌بافی، بامبو بافی و گلیم‌بافی می‌شود که تمام آن‌ها توسط مردمان هنرمند این شهر ساخته می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه در این شهر می‌توان کلوچه لاهیجان، زیتون، چای، برنج، باقلوا، بادام‌ زمینی، رشته‌ خشکار، ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید را نام برد.

کردستان - بهترین سوغاتی های ایران
کردستان – معروف ترین سوغاتی های ایران

سوغات و صنایع دستی کردستان

استان کردستان نیز با جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار و مردمانی میهمان‌نواز، هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است و افرادی که به آن جا سفر کنند می‌توانند صنایع دستی گران‌بهایی همچون فرش، گلیم، نمد بافی و سجاده را برای خود خریداری نمایند. بهترین سوغات شهرهای ایران که در استان کردستان می‌توانید برای خود تهیه کنید نیز شامل شیرینی کنجدی، نان برساق، بادام سوخته، آدامس سقز، شیره طبیعی درخت بن و عسل می‌شود.

سوغات و صنایع دستی گلستان

استان گلستان نیز یکی از استان‌های زیبایی است که صنایع دستی و سوغاتی‌های بی‌نظیری دارد. این استان جزو مهم‌ترین مراکز تولید پشتی، قالیچه، پارچین، فرش ترکمنی، نمدبافی، گلیم، سوزن‌دوزی، سبدبافی، ابریشم‌دوزی، پارچه‌بافی، بافندگی، ساخت آلات موسیقی، ساخت زیورآلات، ریسندگی، تولید شال و روسری ترکمن است. سوغات خوراکی استان گلستان نیز شامل حلوای آوماج، صیفی‌جات تازه، میوه‌های خوش‌طعم، نان پادرازی و شیرینی‌های لذیذ می‌شود.

ایلام - بهترین سوغات شهرهای ایران
ایلام – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی ایلام

از جمله مهم‌ترین صنایع دستی استان ایلام نیز می‌توان جاجیم‌بافی، نمد مالی، قتره بافی، فرنجی مالی، صنایع چوبی و گیوه‌بافی را نام برد. روغن حیوانی، کشک، کره‌ محلی، کنجد، ترخینه، گردو، عسل کوهی، میشخاص، صمغ درخت بنه، شلم و سورگه، شیرینی کله کنجی، برنج عنبربو، بژی، نان گرده، نان پیگ و نان ساجی نیز جزو سوغاتی‌های محبوب این شهر به شمار می‌روند که به عنوان بهترین سوغات شهرهای ایران نیز شناخته شده‌اند.

سوغات و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌توانید صنایع دستی شناخته‌ شده‌ای همچون جاجیم، قالی گبه گلیم گچمه و خورجین را تهیه کنید. محصولات و سوغاتی‌های این شهر نیز شامل عسل، روغن محلی، انگور، سیب و ماهی قزل‌آلا می‌شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

بوشهر یکی از استان‌های جنوبی کشور ایران است که زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیری را در دل خود جای داده‌ است. گلیم و گبه صادراتی جزو مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنایع دستی این شهر زیبا به شمار می‌روند و اغلب مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

عبای شتری، گرگور بافی، سرامیک، سفالگری و حصیربافی نیز از دیگر صنایع دستی منحصر به‌ فرد این استان به شمار می‌روند. سوغات خوشمزه استان بوشهر نیز شامل حلوای پسکی، ارده، خرمای نارس، شیره خرما، حلوای راشی، انواع نان، ماهی تن، مسقطی، میگو خوراکی و شاه میگو می‌شود.

کرمانشاه - معروف ترین سوغات شهرهای ایران
کرمانشاه – معروف ترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی کرمانشاه

بی‌شک بهترین سوغاتی های ایران را می‌توان در استان کرمانشاه خریداری کنید. از جمله مهم‌ترین صنایع دستی این شهر زیبا می‌توان نمدمالی، گیوه‌بافی، قالی‌بافی، موج بافی و گلیم بافی را نام برد. سوغات استان کرمانشاه نیز شامل روغن حیوانی، نان‌برنجی، نان خرمایی، کاک، بژی، عسل طبیعی و باقلوا می‌شود.

سوغات و صنایع دستی چهارمحال‌ و بختیاری

این استان نیز سوغاتی‌ها و صنایع دستی مهمی را در خود جای داده‌ است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان گلیم، جاجیم، گبه، نمدمالی، قالی‌بافی، گز، قره‌قروت، بادام درختی و عسل را نام برد. علاوه‌بر این موارد می‌توانید در این شهر شیرینی‌های خوشمزه‌ زیادی نیز به‌ عنوان سوغاتی تهیه کنید و از طعم فوق‌ العاده لذیذ آن‌ها لذت ببرید.

کرمان - بهترین سوغات شهرهای ایران
کرمان – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی کرمان

سوغاتی‌های استان کرمان نیز بسیار متنوع است و شما می‌توانید در آن‌ جا انواع شیرینی‌های خوشمزه، نان‌های محلی، پسته قاووت، کلمپه، قطاب، زیره، خشکبار، خرما، گردو، مرکبات و کماچ سهن را امتحان کنید و از طعم فوق العاده‌شان لذت ببرید.

از جمله صنایع دستی مهم شهر کرمان نیز می‌توان پته‌دوزی، قالی، گبر دوزی، عریض بافی، آجیده‌دوزی، خورجین‌بافی، قالیچه افشار، ظروف مسی و اشیاء تزئینی را نام برد که اکثر آن‌ها به عنوان معروف ترین سوغات شهرهای ایران شناخته شده‌اند و فروش فوق العاده‌ای دارند.

سوغات و صنایع دستی خراسان رضوی

در استان خراسان‌ رضوی نیز می‌توانید سوغاتی‌های بسیار متنوعی را خریداری کنید و به عزیزان‌تان هدیه دهید. در این شهر کارگاه‌های طلاکاری، فیروزه‌تراشی و گل‌دوزی زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها صنایع دستی بی‌نظیری را تولید می‌کنند. از دیگر محصولات صنایع دستی این شهر می‌توان انواع زیورآلات فیروزه و عقیق، انواع انگشترهای تزیینی گران‌قیمت، فرش کاشمر، سجاده و مهر، تسبیح، مصنوعات سنگی و انواع پوستین را نام برد.

از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی شهر خراسان رضوی نیز می‌توان زعفران قائنات، نقل‌ و نبات، آجیل، زرشک، خشکبار، آب‌نبات بجنوردی، سوهان و ادویه‌جات معطر را نام برد.

قم - بهترین سوغاتی های ایران
قم – بهترین سوغاتی های ایران

سوغات و صنایع دستی قم

بهترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های قم، همان سوهان معروف خوشمزه است. سوهان جزو سوغاتی‌های خوشمزه‌ای است که با اکثر ذائقه‌ها سازگاری دارد. برای تهیه کردن این شیرینی خوشمزه از جوانه گندم، شکر، آرد، زعفران، روغن، مغز بادام، هل و پسته استفاده می‌کنند‌.

از جمله دیگر سوغاتی‌های خوشمزه‌ استان قم می‌توان نان کسمه، باقلوا، گلاب و نقل بیدمشک را نام برد. صنایع دستی گران‌بهای استان قم نیز شامل فرش ابریشم دست بافت، سفال‌های زیبا، منبت کاری و سرامیک می‌شود.

سوغات و صنایع دستی سمنان

بهترین سوغاتی های ایران را می‌توانید در شهر با صفای سمنان برای خود خریداری نمایید. در این شهر باغات پسته زیادی وجود دارد و اکثر مردمی که در آن‌ جا زندگی می‌کنند به کار صادرات پسته مشغول هستند.

صنایع دستی استان سمنان شامل جاجیم، قالیچه، گلیم، قالی، سرامیک، سفال، آثار منبت، سفره‌های قلم کار، نمد و صنایع دستی چوبی می‌شود. در بین سوغاتی‌های خوشمزه‌ این استان نیز انگور شاهرود، گردو، نان‌های سنتی، کماج، فرآورده‌های لبنی و شیرمال طرفداران بسیار بیشتری دارند.

قزوین - بهترین سوغات شهرهای ایران
قزوین – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی قزوین

استان قزوین با این که یک استان کوچک است اما تنوع بسیار بالایی در زمینه صنایع دستی و سوغاتی دارد و مسافرانی که به این شهر سفر کنند، می‌توانند چیزهای مختلفی را به‌ عنوان سوغاتی برای خود و دیگران تهیه کنند.

از جمله مهم‌ترین سوغات این شهر می‌توان باقلوا، شیرینی بهشتی، زغال اخته، کشمش، انار سنگان، فندق، زردآلو، انگور، شیرینی نان چای، شیرینی نان قندی، شیرینی پادرازی و نان چرخی قزوین را نام برد.

این استان دارای صنایع دستی ارزشمندی همچون سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی، قلم‌زنی، جعبه‌های آینه‌ای، فرش، موج بافی، سفال، حکاکی، گلیم و خوش‌نویسی نیز است و شما می‌توانید آثار بسیار جذابی را در آنجا مشاهده کنید.

سوغات و صنایع دستی خوزستان

یکی از معروف ترین و بهترین سوغات شهرهای ایران گلیم است که ارزش فوق العاده زیادی دارد. در استان خوزستان می‌توانید علاوه‌بر گلیم، صنایع دستی دیگری همچون عبابافی، جارو نخلی، کپوبافی، احرامی بافی را نیز برای خود تهیه کنید. سوغاتی‌های خوراکی استان خوزستان نیز شامل انواع خرما، مرکبات، رطب، شیره خرما، خارک، حلواشکری و کلوچه محلی می‌شود.

زنجان - معروف ترین سوغات شهرهای ایران
زنجان – معروف ترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی زنجان

با سفر به استان زنجان می‌توانید سوغاتی‌ها و صنایع دستی مختلفی همچون چاقو، چارق، ملیله، گلیم، فرش دست بافت، ظروف مسی، جاجیم، انگشت‌پیچ، سقز، نان اردک، پیاز کوهی، شیرینی شستی و سبزی غاز یاغی را خریداری کنید. در این شهر زیبا ظروف و آثار تزئینی مسی و نقره‌ای زیادی نیز وجود دارد که به صورت خلاقانه و حرفه‌ای ساخته می‌شوند و زیبایی فوق العاده‌ای دارند.

سوغات و صنایع دستی تهران

خریدن سوغاتی از استان تهران چندان کار راحتی نیست زیرا تنوع صنایع دستی و سوغات در این شهر بسیار بالا است و همین امر نیز انتخاب گزینه‌ای مطلوب را برای اکثر افراد مشکل کرده است. از جمله خوردنی‌های خوشمزه و محبوب در استان تهران می‌توان دوغ آبعلی، نان کلاج فیروزکوه، عسل دماوند، سیب، آلوچه، کشمش، لواشک دربند، شیرینی‌های خوشمزه، باقلوا، سوهان و… را نام برد.

از جمله آثار و صنایع دستی نیز می‌توان به جاجیم، قالی، کیف و کفش چرم، فرش ابریشم، ظروف شیشه‌ای و چینی تزئینی، نقاشی روی چرم و تابلوهای هنری اشاره کرد.

همدان - بهترین سوغات شهرهای ایران
همدان – بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات و صنایع دستی همدان

در استان همدان نیز می‌توانید صنایع دستی مهمی همچون کیف چرم، کفش چرم، کمربند چرم، گیوه، سرامیک‌سازی، ظروف سفالی، معرق کاری و منبت کاری را به عنوان سوغاتی‌ خریداری کنید. از جمله سوغات خوراکی استان همدان نیز می‌توان گردو، کماج، آب‌نبات‌ قیچی، سوهان، کلوچه‌های سنتی بسیار خوشمزه، انگشت‌ پیچ و نان شیرمال را نام برد.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

این سامانه در آستانه آغاز سال نو، خدمات گسترده‌ای را برای رفاه حال مسافران ارائه کرده که از جمله آنها می‌توان به آغاز روند پیش‌فروش بلیط برای سفرهای نوروزی اشاره کرد. از طریق این وب‌سایت می‌توانید از همین حالا، مقصد سفرهای نوروزی خود را انتخاب کرده و به‌راحتی، بلیط اتوبوس و سایر خدمات ویژه بازارگاه را برای خود و خانواده رزرو کنید.

سخن پایانی

اگر با بهترین سوغات شهرهای ایران آشنا شوید، می‌توانید در طول سفر چیزهای بهتری را برای خرید انتخاب کنید و انتخاب سوغاتی یا صنایع دستی اصلا برای‌تان مشکل نخواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از سفر به شهرهای مختلف، ابتدا با سوغاتی‌ها و صنایع دستی مهم آن‌ها آشنا شوید.

نظر شما در خصوص بهترین سوغات شهرهای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر