;
coinex

قالیباف طرح صیانت را به شورای عالی فضای مجازی فرستاد

روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود اعلام کرد که طرح صیانت با نامه رئیس مجلس به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت، راه طولانی و پرفراز و نشیبی را طی می‌کند. بررسی این طرح ابتدا در کمسیون مشترک انجام می‌شد، اما به دلیل رفتار‌هایی که به گفته نمایندگان مخالف طرح صیانت، رفتار‌های ناپسندی در حضور مردم و نمایندگان موافق  و مخالف بود، بعد از مناقشاتی به صحن علنی مجلس رفت و کار بررسی آن به تمامی نمایندگان اعم از مخالف و موافق محول شد.

یکی از رفتارهایی که به نظر بسیاری ناپسند بود، به رای گذاشتن و به تصویب رساندن غیرقانونی طرح صیانت بود. اکنون این طرح به دستور قالیباف، رئیس مجلس به شورای عالی فضای مجازی سپرده شده است. شورایی که از ابتدا نیز وجود کمسیون مشترک را موازی با وظایف خود می‌دانست.

انتقال طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی

روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتر خود از انتقال طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی به دستور رئیس مجلس خبر داد. هفته پیش بود که طرح صیانت با درخواست جمعی از نمایندگان مجلس و طی نامه‌ای به صحن علنی مجلس بازگشت؛ بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس در ادامه تصویب طرح صیانت در کمسیون مشترک اتفاق افتاد. نمایندگان تصویب طرح صیانت در کمسیون مشترک را غیر قانونی خواننده‌اند.

جلال رشیدی کوچی از نمایندگان مخالف طرح صیانت، طراح و جمع کننده امضا در نامه‌ای بود که به واسطه آن طرح به صحن علنی مجلس بازگشت. در مقابل اعضای کمسیون مشترک نیز در دفاع از خود نامه‌ای نوشتند و بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس را اقدامی غیر متعارف خواندند؛ آنها این اقدام را عملی غیرمتعارف خواندند که در آینده به نظام قانون‌گذاری آسیب می‌زند.

قالیباف طرح صیانت را به شورای عالی فضای مجازی فرستاد

پاسخ معاونت قوانین مجلس به اعتراض اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک

معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به اعتراضات کمیسیون مشترک مبنی بر بررسی طرح صیانت در صحن علنی مجلس و منحل شدن این کمسیون پاسخ داد. معاونت قوانین مجلس تمام اقدامات انجام شده را که در نامه اعتراضی کمیسیون مشترک غیرقانونی خوانده شده بود، کاملا قانونی و در حوزه اختیارات هیئت رئیسه مجلس دانست. در این نامه ذکر شده که در رأی‌گیری صورت‌گرفته در جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت شده است.

در نامه پاسخ معاونت‌ قوانین مجلس به اعتراض اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک آمده است:

حسب بند ۱۰ ماده ۲۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص عدم رعایت آیین‌نامه داخلی در کمیسیون‌های مجلس جزو وظایف و اختیارات هیئت‌رئیسه مجلس قرار گرفته است و این هیئت نیز براساس صلاحیت ذاتی خود پیرو جلسه مورخ ۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ که جنابعالی نیز حضور داشته‌اید، نظر اینجانب را در خصوص مصوبه کمیسیون مشترک تأیید کرد و بر همین اساس اینجانب را از پاسخگویی به این قسمت از نامه صادره معاف خواهید داشت.

قالیباف طرح صیانت را به شورای عالی فضای مجازی فرستاد

معاونت قوانین مجلس در ادامه پاسخ خود به هیئت نامه اعتراضی اعضای کمسیون مشترک افزوده است:

هیئت‌رئیسه مجلس مقرر کرده تا در خصوص نحوه ادامه رسیدگی کمیسیون مشترک بعد از خاتمه رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیمی اتخاذ شود و تمامی اقدامات بعدی که در نامه جنابعالی تخلف و کارشکنی و اقدام خلاف قانون و عدم همکاری نامیده شده در چارچوب اختیارات قانونی و مصوبه هیئت‌رئیسه محترم مجلس بوده است.

معاونت قوانین مجلس به اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت در پایان نامه تاکید کرد:

پیرو جلسه مشترک برخی از اعضای هیئت‌رئیسه با هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک نیز در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس و اتخاذ تصمیم در این خصوص توافق حاصل شده بود که نهایتاً در رأی‌گیری صورت‌گرفته با ادامه رسیدگی کمیسیون بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت شد. بنابراین اقدام دیگری از سوی این معاونت جز با اتخاذ تصمیم از سوی هیئت‌رئیسه محترم مجلس میسر نیست.

با وجود مخالفت‌های کمیسیون مشترک، طرح صیانت برای بررسی به صحن علنی مجلس رفت و اکنون نیز بر اساس آخرین اخبار به دستور قالیباف، طرح برای بررسی به شورای عالی فضای مجازی منتقل شده است. همان‌طور که گفته شد شورای عالی مجازی از ابتدا وجود کمیسیون مشترک را موازی با وظایف و وجود خود می‌دانست.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در جلسه‌ای بیان کرد طرح صیانت پختگی لازم را ندارد: «با توجه به مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات، صلاح نمی‌دانم که این طرح ادامه پیدا کند.» اکنون باید ببینیم سرنوشت طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی به کجا کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره طراحی دوربین شیائومی 12 اولترا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر