;
coinex

وزیر ارتباطات: طرح صیانت از ابتدا نباید رسانه‌ای می‌شد

وزیر ارتباطات امروز در آیین بهره برداری پروژه های شرکت مخابرات درباره پروژه های مخابراتی و مسائل سرعت اینترنت صحبت کرد. همچنین او اعلام کرد که: طرح صیانت نباید رسانه ای می‌شد.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات امروز در آیین بهره برداری پروژ های مخابراتی درباره مسائلی چون: طرح صیانت، اجرایی کردن مصوله بیت استریم، قوانین ایجاد اختلال سرخود در شبکه های اجتماعی، ایجاد یک کارگروه برای بررسی سرعت اینترنت و همچنین درباره تمرکز بیشتر مخابرات بر روی استفاده از فیبر های نوری به جای VDSL صحبت کرد.

وزیر ارتباطات: طرح صیانت از ابتدا نباید رسانه‌ای می‌شد

آنچه در بین سخنان امروز عیسی زارع پور جلب توجه می‌کند نظر او درباره طرح صیانت و اعتقادش بر اینکه این طرح نباید رسانه ای می‌شد است. به نظر وزیر ارتبات این طرح باید در لایه نخبگان بررسی و اجرا می‌شد تا افکار عمومی تحت تاثیر قرار‌نگیرد و مشوش نشود. در ادامه نقل قول های مستقیم زارع پور را درباره طرح صیانت می‌خوانید.

زارع پور: طرح صیانت از ابتدا نباید رسانه ای می‌شد

ما به طور مفصل با نمایندگان مجلس تعامل داشته‌ایم. در حال حاضر بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک صورت خواهد گرفت و نظرات خود را نیز اعلام کرده‌ایم. ما به دنبال اصلاح طرح صیانت هستیم.

با توجه به ظرفیت موجود در مجلس، معتقدم اتفاقات خوبی برای مردم رقم خورد. در عین ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی، نگرانی کسب‌و کارها و مردم در خصوص این طرح نیز برطرف شود.

وی تاکید کرد: مرجع تخصصی بررسی این طرح، مجلس شورای اسلامی ایران است و وزارت ارتباطات اصلاحات خود را به همین مرجع داده است. اتفاقی که از نظرم از ابتدا اشتباه رخ داد، این بود که بحث را رسانه‌ای کردند.

در حالی که این بحث باید در لایه نخبگانی حل شود، اما تبدیل به دغدغه و نگرانی برای تمام مردم شد. تاکید بر این است که به جای تلاطم‌های اجتماعی، بحث در فضای کارشناسی و نخبگانی بررسی شود تا مصوبه‌ای با اشکال شکل نگیرد. همچنین مهم است که منافع مردم، کسب‌وکارهای اینترنتی و فضای کلی مجازی کشور دچار مشکل نشود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارتباطات نسخه پیشنهادی خود را رسما منتشر نکرده، گفت: نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات به مرجع رسیدگی به طرح یعنی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. البته در حال حاضر تعداد نسخه‌های طرح به قدری زیاد شده که نمی‌دانم اکنون در حال بررسی کدام یک هستند.

عیسی زارع پور در بین صحبت هایش به اجرایی کردن مصوبه بیت‌استریم نیز اشاره کرد

زارع‌پور با بیان اینکه اکنون رتبه ایران در حوزه ارتباطات ثابت حدود ۱۴۰ است و این روند اشتباه در ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد، افزود: مخابرات می‌تواند در این حوزه نقش کلیدی ایفا کرده و به بخش خصوصی نیز میدان دهد.

یکی از گام‌های بزرگ مخابرات اجرایی کردن مصوبه بیت‌استریم است که قرارداد آن مدت‌هاست بسته شده و این یکی از ده‌ها نمونه‌ای است که مخابرات می‌تواند آن را تا جایی پیش ببرد. باید موانع از سر راه شرکت مخابرات برداشته شود تا بتواند وظیفه ملی خود را در قبال توسعه شبکه ملی اطلاعات ایفا کند.

زارع‌پور با بیان اینکه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، شبکه ملی اطلاعات است، افزود: تکالیف کلانی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در قالب سند معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام شده که تحقق بیش از ۷۵ درصد آن به وزارت ارتباطات مربوط است.

شبکه ملی اطلاعات دو بال دارد که بال نخست ایجاد شبکه پرسرعت و با کیفیت و امن در سراسر کشور است. در این شبکه باید شرایط طوری باشد که پیام‌های ما از بستر ارتباطی کشور خارج نشود و با استفاده از بستر ارتباطی خودمان به دست مخاطب برسد.

وی ادامه داد: بال دیگر شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات خوب بومی بر بستر شبکه است. تکالیف بسیار متنوعی در سند شبکه ملی اطلاعات برای وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده تا هر آنچه که مردم نیاز دارند را به آن‌ها ارائه کنیم.

اولین بخش این خدمات این است که ظرف مدت سه سال، تمام خدمات دولتی به صورت هوشمند در دسترس مردم قرار بگیرد. بخش دوم خدمات بخش خصوصی است و دسته سوم، خدمات پایه از جمله موتورهای جست‌وجو و پیام‌رسان است. ما باید با ارائه این خدمات، طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم.

استفاه از فیبرنوری به جای vdsl
استفاه از فیبرنوری به جای vdsl

برای تحقق تمامی اهداف گفته شده نیازمند توسعه مداوم ارتباطات در کشور هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما هر چقدر در کشور خدمات ارائه دهیم اما کیفیت اینترنت مناسب نباشد، کاری از پیش نخواهیم برد. برای تحقق تمامی اهداف گفته شده نیازمند توسعه مداوم ارتباطات در کشور هستیم و باید به سرعت عقب‌ماندگی شبکه پهن‌باند ثابت برطرف شود.

هدف‌گذاری ما برای توسعه ارتباطات ثابت، راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری است، زیرا فشار مضاعف بر شبکه ارتباطی کشور سبب شده کیفیت شبکه پهن‌باند سیار کاهش پیدا کند. مخابرات به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی باید پای کار بیاید و نقش خود را در تکمیل شبکه ملی اطلاعات ایفا کند.

اپراتورها حق ندارند سرخود محدودیتی در اپلیکیشن خاصی ایجاد کنند

هیات دولت مصوب کرده است هرگونه اختلال در شبکه‌های اجتماعی بدون دستور قضایی، مشمول جریمه است. این مسئله در دیوان عدالت اداری بررسی می‌‎شود. اپراتورها به این حکم اعتراض کردند و در حال طی کردن مراحل قانونی هستند.

زارع‌پور ادامه داد: ما به دنبال اعمال فشار غیرمنطقی بر اپراتورها نیستیم و هیچ اپراتوری حق ندارد سر خود بخواهد اعمال محدودیت برای هر پلتفرم یا مشترک داشته باشد. این یک قاعده است و ما با قاطعیت با آن برخورد می‌کنیم.

اما از سوی دیگر نگاه سیاست زده به موضوعات این چنینی را در حوزه تخصصی ICT قبول نداریم و معتقدیم در مورد پلتفرم‌های فیلترشده، مسدودسازی باید صورت بگیرد.

شبکه های مجازی
شبکه های مجازی

 برای بررسی سرعت کم اینترنت کارگروه تشکیل داده ایم

زارع‌پور با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات برای افزایش کیفیت اینترنت، گفت: برای بررسی مسائل مربوط به کیفیت اینترنت، کارگروهی تشکیل شده و آن‌ها را مامور کرده‌ایم تا در حوزه ارتباطات سیار و ثابت، نقاطی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی کرده و مشکلات آن‌ها را رفع کنند.

پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد نیز می‌توانند کیفیت اینترنت را تا حدودی بالا ببرد. امیدواریم با این اقدامات مردم بهبود کیفیت اینترنت را مشاهده کنند.

وی درباره ارائه خدمات کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی باید با کمک بخش خصوصی انجام شود، چرا که دولت ظرفیت لازم برای این کار را ندارد. بخش خصوصی باید این اتفاق را رقم بزند.

همانطور که شاهد هستیم در حوزه خرید و فروش کالا و حمل و نقل بخش خصوصی آستین بالا زده و اتفاقات خوبی رخ داده است. در کارگروه خدمات شبکه ملی اطلاعات، مدلی را پیشنهاد کردیم تا بر اساس آن، تمام خدمات دولتی، عمومی، بخش خصوصی و پایه کاربردی با یک مرتبه احراز هویت در اختیار مردم قرار بگیرند. پنجره هوشمند شبکه ملی اطلاعات یکی از اقداماتی است که در همین راستا انجام خواهد شد.

وزیر اتباطات اشاره ای به لایحه بودجه وزارت ارتباطات داشت و گفت:

از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که در بررسی بودجه همراهی کنند تا اتفاقاتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افتاد و موانعی برای توسعه ارتباطات در کشور ایجاد کرد، تکرار نشود.

از جمله عدم امکان اصلاح تعرفه‌ها. تنها حوزه‌ای که در این مدت امکان افزایش تعرفه را نداشت، ارتباطات بود. نیاز بیش از گذشته شده و هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده و طبیعتا وقتی درآمد ثابت بماند یا حتی کاهش پیدا کند، توسعه مشکل پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما از نمایندگان خواهش کردیم که چنین احکامی در بودجه ۱۴۰۱ تکرار نشود و اجازه دهند که حوزه ارتباطات مسیر تخصصی و طبیعی خود را طی کند که ما شرمنده مردم نشویم و وضعیت ارتباطات از چیزی که هر روز کیفیتش کاهش پیدا می‌کند، تغییر کند.

نگاه ما این است که سرعت دسترسی مردم به چندصد مگ برسد، مردم ما شایسته سرعت‌های بالا هستند، این لازمه‌اش این است که یا دولت دست در جیبش کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند، یا اجازه دهد بخش خصوصی نفس بکشد و بتواند خودش را بازسازی کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص وزیر ارتباطات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر