;
coinex

آیا طرح صیانت در صحن علنی مجلس رد می‌شود؟ [مصاحبه تکراتو با حامد بیدی]

آیا طرح صیانت در صحن علنی مجلس رد می‌شود؟ طرح صیانت برای بررسی به صحن علنی مجلس برده شد و کمسیون مشترک بررسی طرح نیز منحل شد. حامد بیدی از مخالفتن طرح صیانت از احتمال مسکوت ماندن طرح می‌گوید.

حامد بیدی کنشرگر مدنی و مدرس دانشگاه و مدیر استارت‌آپ کارزار، از مخالفان سرسخت طرح صیانت، در گفت و گویی که با تکراتو داشت از از چگونگی روند بررسی طرح صیانت در مجلس گفت. بیدی در خلال صحبت‌هایش توضیح می‌دهد که وجود مخالفت‌های گسترده با طرح، ممکن است این طرح در صحن علنی باقی بماند.

آیا طرح صیانت در صحن علنی مجلس رد می‌شود؟ [مصاحبه تکراتو با حامد بیدی]

بیدی در توضیح علت بازگشت طرح صیانت به صحن علنی توضیح داد: اعتراض به طرح صیانت دو جنبه داشت یکی اعتراض به محتوای طرح صیانت و دیگری اعتراض به شیوه بررسی طرح صیانت. اکنون با برگشتن طرح به صحن علنی اعتراض به شیوه بررسی طرح صیانت تا حدودی برطرف می‌شود.

از همان ابتدای تیرماه پارسال کنشگران مدنی مخالف اصل ۸۵ شدن این طرح بودند و پیش بینی می‌شد که در این صورت در طی یک فرایند غیر شفاف و توسط افرادی که نگاه تخصصی ندارند کار پیش برود که پیش‌بینی درستی هم بود زیرا در این مدت کمسیون نه تنها از دید افکار عمومی بلکه از طرف نمایندگان مجلس هم رفتار درستی نداشت. این رفتار منجر به برگشت طرح به صحن علنی مجلس شد.

ویژگی‌های بررسی طرح صیانت در صحن علنی مجلس

وی در ادامه درباره ویژگی‌های بررسی شدن طرح در صحن علنی توضیح داد و افزود: یکی از ویژگی‌های بررسی طرح در صحن علنی این است که طرح توسط همه نمایندگان بررسی می‌شود و نظر داده می‌شود که فرایندی شفاف‌تر است نسبت به فرایند و عملکرد کمسیونی که توسط افراد محدودی اداره می‌شد. در کمسیون مشترک بعضا جلسات خارج از کمسیون شکل می‌گرفت و طرح‌هایی خارج از کمسوین مطرح می‌شد.

بیدی اضافه کرد:

به خاطر ماهیت فرایندی در صحن علنی مجلس زمان بیشتری برای بررسی طرح نیاز است. البته هنوز درباره فوریت طرح صحبت نشده است اما اگر طرح بخواهد خارج از فوریت بررسی شود حتی ممکن است تا دو سال به تعویق بیافتد. البته منتقدان به محتوای طرح از این تعویق خوشنود خواهند شد.

آیا ممکن است طرح صیانت در صحن علنی مجلس رد شود؟ [مصاحبه تکراتو با حامد بیدی]

سرنوشت طرح صیانت به دست هیئت رئیسه مجلس

بیدی درباره سرنوشت طرح صیانت گفت: در حال حاضر تصمیم درباره آینده طرح صیانت به عهده هیئت رئیسه مجلس است. هیست رئیسه می‌تواند تصمیم بگیرد که این طرح را مسکوت بگذارد یا فوریتش را در مجلس به رای بگذارد و یا به کمسیون مشترک دیگری خارج از اصل 85 بسپارد.

بیشتر بخوانید:

بیدی از احتمال رد شدن طرح صیانت در صحن علنی گفت: با وجود مخالفت‌های بسیار و همچنین نظر دبیر عالی شورای مجازی مبنی بر مخالفت ایشان برای ادامه بررسی طرح صیانت که در طی مخالفت‌های فراگیر اجتماعی بیان شد و با توجه به اینکه وزارت ارتباطات هم انتقادات و ایرادات جدی خود را نسبت به طرح صیانت ابراز کرده بود وسایر اتفاق ها از جمله نظر تخصصی مرکز پژوهش ها مبنی بر مغایرت طرح صیانت با اصول متنوع قانون اساسی بعید نیست که این طرح در مجلس مسکوت گذاشته شود.

مطالبه اصلی ما این است که هیئت رئیسه این طرح را مسکوت بگذارد یا اینکه از آن بهتر کلیات طرح به رای گذاشته شود و در مجلس رد شود

آیا ممکن است طرح صیانت در صحن علنی مجلس رد شود؟ [مصاحبه تکراتو با حامد بیدی]

کدام نسخه طرح صصیانت در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد؟

تنها طرح صیانتی که قانونی است و مجلس باید روی آن کار کند، نسخه‌ای است که در تیرماه سال گذشته در مجلس مطرح شد و ذیل اصل 85 قرار گرفت. درست است که بعد از آن چندین نسخه مبهم و غیر شفاف توسط کمسیون به عنوان جایگزین مطرح شد و حتی یک بار هم به صورت غیر قانونی تصویب شد، اما هیچ کدام از آنها نباید ملاک مجلس باشد.

همان نسخه اول طرح که در تیرماه ارائه شد ملاک اصلی است. این موضوع به این دلیل مهم است که در این مدت زمان حتی نمایندگان موافق طرح هم انتقادات جدی نسبت به نسخه تیرماه داشتند و به همین منظور بود که نسخه‌های جایگزین ارائه می‌شد.

لذا نسخه تیرماه طرح صیانت که نسخه اصلی است و باید در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد، ایرادات فراوانی دارد و نمایندگان مخالف و موافق به این موضوع اذعان دارند. بنابراین احتمال مسکوت ماندن این نسخه ایراددار در صحن علنی بسیار زیاد است.

ممکن است که طرح دیگری جایگزین شود که باز هم باید مراحل قانونی را طی کند. پس این طرح (طرح تیرماه) تا زمانی که کلیاتش توسط مجلس تصویب نشود نمی‌تواند اصلاح شود و با وجود حجم انتقادات بعید است که تصویب شود.

کلام اخر:

به نظر می‌رسد فرایندی که طرح صیانت باید برای تصویب نهایی یا رد شدن در صحن علنی طی کند، فرایندی طولانی است. اما با توجه به صحبت‌های بیدی همچنان تا مدتی در بیم و امید رد شدن طرح صیانت خواهیم ماند.

اگرچه امیدها برای رد شدن طرح در صحن علنی بسیار است. این امید با منحل شدن کمسیون مشترک و خارج شدن طرح از ذیل اصل 85 آغاز شد. در هر صورت باید منتظر تصمیم مجلس و بعد از آن اقدامات دولت و وزارت ارتباطات در خصوص سیاست‌های اینترنتی بمانیم.

مقالات بیشتر:

نظر شما در خصوص سرنوشت طرح صیانت در صحن علنی مجلس چیست؟ در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این نظر باید تصویب بشه و تصویب میشه، دستور از بالا اومده و این نماینده ها هم کاره ای نیستن، نه در صحن علنی نه در کمسیون ویژه کسی جرات نداره مخالفت کنه.
    اینو اونور کردن طرح هم یک بازی مث بقیه بازی هاست، آخرش طرح با قاطعیت تصویب خواهد شد.

    پاسخ