;
coinex

کرایه های اسنپ و تپسی هم با قانون جدید افزایش می‌یابد؟

نرخ کرایه سامانه‌های حمل و نقل عمومی از امروز 1 اردیبهشت افزایش پیدا می‌کند. سوال اینجاست که آیا کرایه های اسنپ و تپسی هم افزایش خواهند داشت؟

طبق اعلام قبلی قرار بود تا از یکم اردیبهشت ماه، 25 تا 30 درصد به نرخ کرایه حمل و نقل عمومی افزوده شود. با توجه به نارضایتی رانندگان به نرخ کرایه های اسنپ و تپسی و بالا رفتن هزینه‌ استهلاک، به نظر می‌رسد افزایش قیمت در تپسی و اسنپ ناگزیر باشد.

 نرخ کرایه‌ های اسنپ و تپسی

نرخ کرایه تاکسی و به طور کلی نرخ حمل و نقل عمومی هر ساله افزایش پیدا می‌کند تا با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه مصرفی برای استهلاک و درآمد رانندگان با هم در توازن قرار بگیرند. امسال هم با اعلام قبلی و از روز یکم اردیبهشت ماه نرخ کرایه‌ها از 25 تا 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. البته در برخی اخبار صحبت از نرخ کرایه شناور هم بود که نزدیکی بسیاری به نحوه محاسبه کرایه در تاکسی‌های اینترنتی دارد.

با توجه به افزایش نرخ کرایه‌های هر ساله در اسنپ، تپسی و سایر تاکسی‌های اینترنتی، نرخ کرایه سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید افزوده شود؛ زیرا رانندگان مشغول کار در تاکسی‌های اینترنتی همان هزینه استهلاکی را می‌پردازند که سایر رانندگان حمل و نقل عمومی می‌پردازند.

معمولا رانندگان اسنپ و تپسی از نرخ کرایه پایین و سود بسیاری که این تاکسی‌های اینترنتی برای خود بر‌می‌دارند اصلا راضی نیستند. به گونه‌ای که با شروع تبلیغات سندباند اکثر رانندگان این دو تاکسی اینترنتی، برای کار در سندباد اعلام آمادگی کردند.

نرخ کرایه اسنپ و تپسی در سال 1401

البته تپسی در برابر سوال اینکه آیا نرخ کرایه‌های تپسی افزایش پیدا می‌کند یا نه پاسخ داده است:

خیر، شرکت تپسی افزایش قیمتی نخواهد داشت. قیمت‌های تپسی تابع تاکسی‌رانی نیست. هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک سنجیده می‌شود و بین راننده و مسافر قیمت‌گذاری منصفانه صورت می‌گیرد. تعیین نرخ قیمت‌های تپسی به نوعی متاثر از رضایت دو طرف است.

قیمت‌گذاری کرایه‌ها در تپسی متاثر از قیمت‌های تاکسیرانی و افزایش قیمت‌های دیگر نیست. قیمت‌گذاری تپسی متاثر از عرضه و تقاضا است. یعنی متغییرهایی مانند تعداد راننده‌هایی که درخواست را می‌پذیرند یا تعداد مسافرهایی که درخواست ثبت می‌کنند. اما ما قاعدتا نمی‌توانیم قیمت را از  یک حد بالاتر و از یک حد پایین‌تر ببریم.

به نظر می‌رسد اسنپ نیز مانند تپسی برنامه‌ای برای افزایش قیمت کرایه‌های خود ندارد. نرخ کرایه‌ های اسنپ و تپسی به صورت سیستمی محاسبه می‌شوند اما همواره از سوی رانندگان به قیمت پایین کرایه‌ها اعتراض شده است و آنان ادامه این وضعیت را برای کار در اسنپ و تپسی به صرفه نمی‌دانند.

الوپیک نیز در پاسخ به چگونگی افزایش قیمت‌ها در سال جدید پاسخ داده است:

الوپیک افزایش 25 درصدی قیمت نخواهد داشت. مبنای قیمت‌گذاری ما در الوپیک عرضه و تقاضا است. الوپیک از روش قیمت گذاری پویا استفاده می‌کند. سازوکار قیمت‌گذاری ما مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمندی است که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کنند. در نتیجه قیمت سرویس‌های الوپیک برای شهروندان مقرون به صرفه‌تر است. تنها در صورت کاهش عرضه است که کاربران ما افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

الوپیک در سال 1401 افزایش قیمت ندارد

در هر صورت با افزایش نرخ کرایه‌های سایر وسایل حمل و نقل عمومی و تورمی که وجود دارد، باید انتظار افزایش قیمت در نرخ کرایه های اسنپ و تپسی را داشته باشیم. اما هنوز مشخص نیست که این افزایش قیمت مانند نرخ کرایه حمل و نقل عمومی 25 تا 30 درصد خواهد بود یا نه.

آیا شهرداری بر قیمت‌ها نظارت می‌کند؟

به نظر می‌رسد شهرداری راه‌کارهایی برای نظارت بر نرخ کرایه‌ها در سطح شهر داشته باشد. با اعلام افزایش قیمت‌ها از روز یکم اردیبهشت، شهرداری تهران برچسب‌های افزایش قیمت کرایه‌ تاکسی‌ها را در پایانه‌های شهر توزیع کرد.

با توجه به اینکه اعلام شده بود از روز یکم اردیبهشت نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند، برخی رانندگان در پایانه‌های ارم و آزادی اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند. البته شهرداری تهران برای رسیدگی به شکایات افزایش خودسرانه قیمت‌ها، شماره‌ 1888 را برای تماس در نظر گرفته، تا شهروندان بتوانند تخلفات رانندگان تاکسی را اعلام کنند.

افزایش 25 تا 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی

اما به نظر می‌رسد این شماره نتوانتسه ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد. بسیاری از شهروندان می‌گویند تماس با این شماره هیچ‌گاه به نتیجه‌ای نرسیده است.

همان‌طور که گفتیم در برخی اخبار شاهد شناور بودن نرخ تاکسی در برخی نقاط شهر تهران خواهیم بود. این طرح در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است. شناور بودن نرخ کرایه تاکسی به این معناست که قیمت‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی ترافیک محاسبه می‌شود و همان شیوه محاسبه کرایه اسنپ و تپسی است.

کرایه برخی از خطوط با مسافت زیاد، مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، به صورت متغییر تا 35 درصد با این روش افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر شما درباره نرخ کرایه های اسنپ و تپسی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (10 نظر)

    هردو کللاش هستن و بس
    راست میگن از کمیسیون خود بزنن بنفع راننده و مسافر

    پاسخ

    دزدتر از اسنپ و تبسی وجود نداره. البته مقصر اصلی راننده‌هایی هستن که تن به این بردگی میدن که جوون و مالشون رو مفت مفت در اختیار این دزدا قرار میدن. با این همه گرونی لوازم یدکیهای بی کیفیت و اجرت مکانیک و تعمیرکار و تورم و هزینه‌های سرسام‌آور استهلاک ماشین و قیمت بنزین و روغن و کلی هزینه‌های جانبی دیگه مثل خرابی موبایل و…. واقعا احمقانه‌ترین کار دنیا، همین راننده اسنپ و تبسی شدنه. چه زیبا گفته اونی که گفت: گوسفند درون شما گرگ درون دیگران رو بیدار میکنه. سواری دادن به ظالم نتیجش میشه یه عمر بردگی و حقارت و فقر….

    پاسخ

    کمیسیون اسنپ چرا باید ۱۵ الی ۲۰ درصد باشه؟
    قبلا هزاران تاکسی تلفنی داشتیم که کمیسیون ۱۵ درصد میگرفتند به دلیل مکان استراحتی که داده بودند و خدمات بعضا پذیرایی که در اختیار قرار میدادند.
    الان روی چه حسابی این هزاران آژانس تبدیل شده به یک اپلیکیشن ساده با همان کمیسیون ۱۵ درصدی بلکه بیشتر.
    روی همین حساب است که نه راننده راضی است به جهت کمیسیون بالایی که میدهد و در نتیجه خالص دریافتی بسیار کمی که دریافت میکند و نه مسافر به جهت ۲۰ درصدی که به اسنپ میدهد.
    این وسط فقط اسنپ است که بینهایت سود میبرد!
    اون اول هم که اسنپ قرار به کار در ایران گرفت بنا بود کمیسیون یک و نیم درصد بگیرد که در عمل کمیسیون ده برابری معین گردید.
    دو سال پیش هم زمزمه برگشت کمیسیون به همان یک و نیم درصد مطرح گشت که متاسفانه پیگیری نشد!

    پاسخ

    اقای مدیر اسنپ چرا کرایه های اسنپ رو افزایش نمی دی بعد ،چرا باید قیمت گذاری هزینه سفر به عرضه وتقاضا باشه ، مگر شما پول استحلاک خودرو راننده رو میدید چرا باید به راننده فشار بیارید که کرایهای پایین روقبول کند بااین همه استحلاک بالا ، چرا کرایه ها اتقدر یایین باشه که مسیر میزنید پنجاه تومان وکیلومتری که میری ۳۷ کیلومتر بعد بیست درصد کمسیونم کم میکنید میشه چهل هزار تومان پول استحلاک این مسیرم در نمیاد حالا ترافیک بماند واقعا شما انصاف دارید خودتون جای راننده بزارید با اینهمه گرونی قطعات مصرفی خودرو کیلومتری هزار تومان که پول استحلاک این مسیرم در نمیاد واقعا انصاف هست واقعا راننده رو چی فرض میکنید کسانی این کرایهای پایین رو قبول میکنند که تازه به ناوگان اسنپ پیوستند وانها هم متوجه ظلم شما مشوند شما به زودی با این اوضاع تمامی رانندگانتون از دست میدید به امید این روز ونابودی اسنپ ظالم

    پاسخ

    خدا به داد راننده های اسنپ برسه.ما همیشه و هر ساعت درگیر ترافیک هستیم.ولی متاسفانه فقط اول صبح یعنی ساعات شروع مدرسه و ساعات تعطیلی مدارس وموقع غروب ترافیک سنجیده میشه .مسافت‌های دورتر قیمت کمتر.وبسیاری مشکلات دیگه که جوابگوی خرج و مخارج زندگی واستهلاک ماشین نمیشه .

    پاسخ

    سلام.
    سرویس دهی در تپسی و اسنپ با این قیمتها وکسر کمیسیون های بالا آخره حماقته. چرا از سود خودشون کم نمیکنن. رانندگان عزیز برای احترام به حق وحقوق خودمان وخانوادهامون به هیچ عنوان سفرهای این دو نرم افزار کلاهبردار را قبول نکنیم. تا تکلیف آنها روشن بشه. ما ایرانیها بلدیم نق بزنیم. برای حل مشکلمون دنبال را حل نیستیم. خوشبختانه این موصوع با کار در سامانهایی از قبیل 1880 وسندباد حل میشه نزارین از حماقتمون سوء استفاده کنند. لطفا اطلاع رسانی کنید. وقیرت داشته باشین واقدام کنیم. نزارین این دو نرمافزار برای ما تصمیم بگیرند. حق گرفتنیست.چرا؟؟؟؟

    پاسخ

    من به کجا شکایت کنم که نتیجه یک عمر فعالیت وکار کردن من به عنوان پول پیش دست صاحبخانه داشتم که دو سال قبل معادل 20 متر آپارتمان بود اما حالا شده معادل 2 متر آپارتمان حکومت مستکبرین بر مستضعفین مبارکتان باد

    پاسخ

    من راننده اسنپ از شهر تبریز هستم آقا من دیگه مفت کار نمیکنم موتور ماشینم خراب شده پول ندارم درستش کنم از بس مفت کار کردم اسنپ درصد خودش رو گرفته فقط به فکر جیب خودش و مسافر هست اصلا به فکر راننده نیست بشینم خونه بهتر از کار در اسنپ هست

    پاسخ

    دو دزد سر گردنه

    پاسخ

    اصلا فیمت اسنپ. مقرون به صرفه نیست، حدود 25 درصد و گاها تا 30 درصد از قیمت اعلامی را به عنوان کمسیون اسنپ برمی‌داره و عملا با این تورم و استهلاک و ترافیک و… این قیمت‌ها جور در نمیاد.خیلی وقتها بخاطر قیمت‌های کمی که بابت مسافر اعلام میشه ما ترجیح میدیم سفری نریم چون به استهلاک و… نمی ارزه.
    گاها شده یک ساعت هم معطل بشیم یا کلا قید سفرها را بزنیم.
    لطفا رعایت حال رانندگان اسنپ را هم بکنید و خدمات بیشتری ارائه بدید.

    پاسخ