;
coinex

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی (Proximity Sensor)؛ تنظیمات و آموزش فعال/غیرفعال کردن

اگر به دنبال حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی هستید در ادامه با تکراتو همراه باشید. تکراتو در مورد تنظیمات سنسور مجاورت اطلاعات تازه‌ای دارد.

به نظر می‌رسد که سنسور مجاورت در برخی از گوشی‌های شیائومی دچار مشکل شده باشد زیرا مدتی است از سوی کاربران مختلف گزارش‌هایی در این مورد اعلام شده است.

مشکل سنسور مجاورتی یا proximity sensor یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای تعدادی از گوشی‌ها اتفاق افتد. اما عمل نکردن این سنسور باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود و راه حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی چگونه است؟

عمل نکردن این سنسور باعث می‌شود در حین تماس صفحه گوشی خاموش نشود و در صورت تماس گوشی با صورت تماس شما قطع شود. همچنین ممکن است گاهی برنامه‌ها بسته شوند.

اگر قصد دارید در مورد حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی بیشتر بدانید، پس با آموزش حل مشکل سنسور مجاورت در گوشی های شیائومی در ادامه همراه ما باشید.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

در ادامه در مورد روش‌های حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی صحبت می‌کنیم و به تمامی سوالاتی که ممکن است وجود داشته باشد، پاسخ داده می‌شود.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

اگر به دنبال یادگیری و آموزش حل مشکل سنسور مجاورت در گوشی های شیائومی هستید همراه ما باشید.

در ابتدا بهتر است در مورد اینکه سنسور مجاورت دقیقا چیست و چه وظایفی دارد صحبت کنیم. بهتر است با آن آشنا شویم و سپس در مورد مشکلات احتمالی و تنظیمات سنسور مجاورت بحث خود را ادامه دهیم.

منظور از سنسور مجاورت چیست؟

سنسور مجاورت یا Proximity از جمله حسگرهایی است که در صنایع مختلفی به کار می‌رود اما بیش از همه در گوشی‌های موبایل شناخته شده است. همانطور که از نام این حسگر مشخص است نزدیک شدن اشیاء را تشخیص می‌دهد و بدون تماس فیزیکی و تنها با نزدیک بودن اشیاء سنسور فعال می‌شود و عکس العمل نشان می‌دهد.

در گوشی‌های موبایل این حسگر در قسمت بالای نمایشگر و در کنار بلندگو جاسازی شده است و یکی از مهمترین کارایی‌های آن خاموش کردن صفحه نمایش در هنگام مکالمه است.

به طور کلی حسگر مجاورتی (Proximity Sensor) نوعی از حسگر بوده که قادر به تشخیص وجود اجسام نزدیک بدون هیچ گونه تماس فیزیکی است. یک حسگر مجاورتی اغلب یک میدان الکترومغناطیسی یا الکترواستاتیکی یا پرتویی از تشعشعات الکترومغناطیسی (به عنوان مثال، پرتو مادون قرمز) را از خود منتشر می‌کند و به دنبال تغییرات در محیط یا سیگنال‌های برگشتی می‌ماند.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

شی در حال حس شدن اغلب به عنوان هدف حسگر (Sensor Target) شناخته می‌شود. هدف‌های مختلف نیاز به حسگرهای مختلفی دارند. به عنوان مثال برای یک هدف پلاستیکی یک حسگر خازنی یا فوتوالکتریک می‌تواند مناسب باشد. برای اهداف فلزی از حسگرهای القایی استفاده می‌شود.

حسگر مجاورتی یا Proximity Sensor در تلفن‌های همراه برای بار اول در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت اپل استفاده شد. این سنسور، توانایی تشخیص اجسام مجاور بدون ارتباط فیزیکی با آن‌ها را دارد.

به عبارت ساده‌تر، اگر در مجاورت این سنسور، جسمی قرار داشته باشد، سنسور آن را بدون نیاز به ارتباط فیزیکی تشخیص می‌دهد. این سنسور‌ها در انواع متفاوتی ساخته شده‌اند و هر کدام دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هستند.

سنسور مجاورت چه کاربردی دارد؟

سنسور مجاورتی استفاده شده در تلفن همراه نیز کاربردهای فراوانی دارد. این کاربردها هم به شکل پیش فرض در تلفن همراه قرار داده شده‌اند و هم به شکل قابلیتی در نرم‌افزار‌های جانبی استفاده می‌شوند.

به عنوان کاربردهای پیش فرض سنسور مجاورتی فوتوالکترکی تعبیه شده در گوشی، می‌توانیم به خاموش شدن صفحه نمایش حین تماس و نزدیک کردن آن به گوشی اشاره کرد.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

علاوه بر آن، غیرفعال کردن تاچ صفحه نمایش در حین صحبت با تلفن از کارایی‌های این سنسور است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فقط در حالتی که تلفن همراه به گوش نزدیک بوده و کاربر در حال صحبت با آن است، تاچ صفحه نمایش غیرفعال می‌شود.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده برای سنسور مجاورتی، می‌توان به نرم‌افزارهایی اشاره کرد که از سنسور مجاورتی گوشی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، نرم‌افزارهای خاصی با استفاده از سنسور مجاورتی می‌توانند کاربردهای جذابی نظیر بلند کردن صدای تلفن همراه در زمان قرار دادن آن داخل جیب داشته باشند.

سنسور مجاورتی گوشی چگونه عمل می‌کند؟

پس از برقراری تماس به محض اینکه گوشی را به سمت گوش ببرید، صفحه نمایش آن خاموش می‌شود، در این حالت سنسور مجاورت موجی الکرومغناطیسی یا الکتراستاتیکی از خود ارسال می‌کند و منتظر دریافت موج گیرنده خواهد شد.

بازگشت موج دریافتی از جسم به سنسور برخورد می‌کند و نمایشگر گوشی خاموش می‌شود. همچنین پس از اتمام مکالمه و دور کردن گوشی از گوشتان مجددا نمایشگر روشن می‌شود که دلیل آن عدم دریافت سیگنال بازگشتی به سنسور است.

از جمله بزرگترین مزیت‌های این عمل این است که هنگام خاموش بودن صفحه نمایش گوشی در موقع مکالمه، از لمس ناخواسته تنظیماتی در گوشی جلوگیری می‌شود و در نتیجه هیچ عملی صورت نخواهد گرفت.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

البته از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد، بخصوص در گوشی‌های با نمایشگر بزرگ که سهم زیادی از انرژی باتری را به خود اختصاص می‌دهند این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین با خاموش بودن صفحه نمایش در زمان مکالمه باتری کمتری مصرف خواهد شد و عمر شارژ در باتری بالاتر خواهد رفت.

لازم به ذکر است که کاربرد این سنسور در گوشی‌ها تنها به خاموش شدن نمایشگر در حین تماس ختم نمی‌شود. مثلا در هنگام تماس اگر گوشتان بر روی صدا باشد با تغییر حالت گوشی و قرار دادن نمایشگر به سمت پایین، دستگاه بر روی حالت سایلنت و یا سکوت قرار می‌گیرد و صدایی پخش نمی‌شود.

همچنین این سنسور با اندازه‌گیری نور محیط قابلیت کم و زیاد کردن نور دستگاه و صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف باتری گوشی موبایل را دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های تاشو

بهترین گوشی های ریلمی

علت بروز مشکل در سیستم سنسور مجاورت دستگاه‌های شیائومی

ریشه دقیق این مشکل مشخص و تایید نشده است، اما برخی از کاربران معتقدند که این یک مشکل سخت افزاری است. شاید به همین دلیل است که شیائومی تصمیم گرفته قرارداد خود را با آزمایشگاه‌های عرضه کننده سنسور‌های مجاورت OEM پایان دهد.

در حال حاضر شیائومی با شرکت Minghao Sensing به توافق رسیده است، اگرچه مشخص نیست سنسور‌های جدید چه زمانی وارد گوشی‌های شیائومی می‌شوند.

علاوه بر این، این غول فناوری در تلاش است تا این اشکالات را با ارائه به روزرسانی‌های OTA در دستگاه‌های آسیب دیده در جهت کالیبره مجدد سنسور‌ها برطرف کند. اما ممکن است این مشکل سخت افزاری باشد.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی در گوشی‌های مختلف

در این قسمت به بررسی و حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی می‌پردازیم. فعالسازی سنسور مجاورت در گوشی شیائومی نیز موضوعی است که در ادامه بررسی خواهد شد. انواع مختلفی از گوشی‌های شیائومی با این مشکل رو به رو هستند که شما می‌تواند از راه‌کارهای موجود برای رفع مشکل آنها استفاده کنید.

آیا گلس مشکل ساز است؟

در بسیاری موارد عاملی که باعث مشکل در سنسور مجاورت گوشی می‌شود، گلس موجود روی صفحه نمایش است. برای اینکه دیگر هیچ وقت مشکلی از این بابت نداشته باشید دو راه حل وجود دارد:

  • روی صفحه نمایش گوشی خود گلسی نصب نکنید
  • یا اینکه گلسی بر روی صفحه نمایش گوشی خود قرار دهید که استاندارد بوده و دقیقا برای آن گوشی ساخته شده باشد.

به عنوان مثال در بعضی موارد دیده شده که کاربران گلس گوشی دیگری را بر روی گوشی خود نصب می‌کنند ولی موضوع اینجاست که حسگرهای گوشی با چشم دیده نمی‌شود و ممکن است گلس روی حسگر را بپوشاند و باعث اختلال در عملکرد شود.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های پوکو (POCO)

تمیز کردن سنسور از خاک و گرد و غبار

با این که گرد و غبار و کثیف شدن دستگاه را شاید نتواند یک مشکل بزرگ باشد، اما هنگامی که افزایش پیدا کند، می‌تواند برای دستگاه مشکلات زیادی ایجاد کند. در صورتی که گرد و غبار جلوی سنسور مجاورت قرار گرفته باشد، مانع از تشخیص صحیح صورت از سوی حسگر خواهد شد.

شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه تمیز یا گوش پاک‌کن به آرامی بخش بالایی گوشی خود را که سنسور مجاورت در آن قرار دارد، پاکسازی کنید.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

کالیبراسیون سنسور مجاورت شیائومی؟!

یکی از راه حل‌هایی که کاربران شیائومی زیاد از آن برای حل این معظل استفاده می‌کنند، کالیبراسیون با استفاده از اپلیکیشن‌های رایج در بازار است. برای اینکار می‌توانید نرم افزار Priximity Sensor Reset را از گوگل پلی دانلود کرده و با طی کردن چند مرحله ساده، سنسور خود را کالیبره کنید.

این کار می‌تواند در بعضی موارد مشکل را تا حد زیادی رفع کند که درصد موفقیت آن به منطقه رام گوشی بستگی دارد. به طور کلی موضوع کالیبره کردن سنسورها یکی از راه حل‌هایی است که درصد کارایی آن 100 درصد نیست.

فعالسازی سنسور مجاورت در گوشی شیائومی به صورت دستی

ممکن است به ذهنتان برسد که دلیل وجود این مشکل حتما به خاطر غیر فعال بودن سنسور باشد و شما باید به صورت دستی آن را فعال کنید ولی در رام‌های رسمی، امکان فعال یا غیرفعال کردن سنسورها برای شما وجود ندارد. پس بهتر است راه دیگری پیدا کنید.

بعضی از کاربران هم هستند که گمان می‌کنند با پاک کردن صورت مسئله می‌توانند خود را از شر این مشکل رها کنند که این مورد هم به کلی مردود است.

غیرفعال یا فعالسازی سنسور مجاورت در گوشی شیائومی

گاهی وقت‌ها امکان دارد شما تصمیم به غیرفعال کردن حسگر مجاورت داشته باشید. انجام این کار مانع از عملکرد صحیح سنسور مجاورت خواهد شد و می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد.

در صورتی که دارای گوشی شیائومی هستید و قصد دارید مانع از عملکرد سنسور مجاورت شوید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد برنامه تلفن (Phone App) شوید.
  • در ادامه باید وارد تنظیمات (Settings) شوید تا بتوانید به گزینه‌های مختلف دسترسی داشته باشید.
  • هم اکنون باید گزینه تنظیمات تماس‌های دریافتی (Incoming Call Settings) را انتخاب کنید تا وارد مرحله نهایی شوید.
  • در این بخش گزینه حسگر مجاورت (Proximity Sensor) را فعال یا غیرفعال کنید.

کد تست حسگر مجاورت برای اطمینان از سلامت آن

یکی از امکانات گوشی‌های امروزی این است که شما می‌توانید با کد تست‌های مخصوصی، از سلامت کامل قطعات و بخش‌های گوشی خود مطمئن شوید. برای اینکه خیالتان راحت شود که سنسورهای گوشی شما به درستی کار می‌کنند، مراحل زیر را دنبال کنید:

به بخش تنظیمات بروید، بخش درباره گوشی، تمام مشخصات و 5 بار روی «صفحه اصلی» ضربه بزنید سپس وارد فضای تست می‌شوید و از آن جا یکی یکی سنسورهای موجود را تست کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های وان پلاس

بهترین گوشی های ال جی

راه اندازی مجدد تلفن همراه

دکمه روشن / خاموش را فشار دهید و دستگاه را دوباره راه اندازی کنید. با این کار حافظه پنهان، پرونده‌های موقت و رجیستری پاک می‌شود و همچنین اکثر منابع مسدود شده و جمع شده در تلفن شما آزاد می‌شوند. اما مسئله این است که این فقط یک راه حل موقتی است.

حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی

به روز کردن سیستم عامل

سیستم عامل منسوخ شده باعث عملکرد ضعیف سنسور مجاورت می‌شود. به همین دلیل شما باید MIUI را در تلفن هوشمند Xiaomi و سیستم عامل Android را در سایر مارک‌های گوشی‌های هوشمند به روز کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

شاید این راه حل بتواند به شما کمک کند اما با استفاده از آن تمام داده‌های ذخیره شده در سیستم شما یکباره برای همیشه حذف می‌شوند و همچنین تمایل دارند مشکلات مختلف نرم افزار فنی را برطرف کنند.

وجود سنسور مجاورت چه مزیت‌هایی دارد؟

حسگر مجاورتی استفاده شده در تلفن‌های همراه، از نوع مبتنی بر مادون قرمز و فوتوالکتریکی است. نحوه کار این سنسورها در تلفن‌های همراه نیز به این شکل است که اگر نور ساطع شده از سمت سنسور، به مانع مقابل آن برخورد کند، این مانع شناسایی می‌شود. پس از شناسایی، اقدامات لازم انجام می‌شود.

از جمله مزایای این سنسور‌ها در گوشی، می‌توانیم به صرفه جویی در انرژی اشاره کنیم. علاوه بر آن، از انجام کارهای ناخواسته به خاطر لمس ناخواسته صفحه نمایش خودداری می‌کند.

تلفن‌های همراه به خاطر دارا بودن صفحه نمایش بزرگ، مصرف باتری بیشتری نیز دارند. به همین منظور، بهتر است در زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌شود، خاموش شود. این دقیقا همان کاری است که سنسور مجاورتی در گوشی بر عهده دارد.

گاها پیش می‌آید که به خاطر تماس صفحه نمایش تلفن همراه با گوش کاربر، کارهای ناخواسته‌ای نظیر ارسال یک پیام متنی انجام شود. با در نظر داشتن سنسور مجاورتی گوشی و استفاده از آن، این کارهای ناخواسته تقریبا حذف می‌شوند.

چه گوشی‌هایی مشکل سنسور Proximity دارند؟

طبق اعلام کاربران، گوشی‌های زیر بیشتر از مدل‌های دیگر این مشکل را دارند:

گوشی‌های ردمی نوت

  • ردمی نوت 9
  • ردمی نوت 10
  • ردمی نوت 11

گوشی‌های پرچمدار

  • می 10 تی
  • می 10 اولترا
  • سری می 11

گوشی‌های پوکو

  • پوکو X3
  • پوکو F3
  • پوکو M3

در این مطلب به بررسی و حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی پرداختیم. همچنین تنظیمات سنسور مجاورت نیز مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آموزش حل مشکل سنسور مجاورت در گوشی های شیائومی که در این مطلب مطرح شد، می‌توانید مشکل خود را حل کنید.

سوالات متداول

آیا حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی امکان‌پذیر است؟

اگر گوشی شما دچار این مشکل شده است می‌توانید از طریق راه‌کارهایی که در این مطلب عنوان شد به رفع مشکل سنسور مجاورتی گوشی خود بپردازید. استفاده از این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل خود را رفع کنید.

تنظیمات سنسور مجاورت شیائومی به چه صورت است؟

به روش‌هایی که در این مطلب برای حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی بیان شد مراجعه کنید و از طریق آنها تنظیمات سنسور مجاورت شیائومی خود را انجام دهید تا این مشکل در گوشی شما برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد حل مشکل سنسور مجاورت شیائومی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام دوستان عزیز، بنده بعد از 3-4 ماه درگیری با مشکل سنسور مجاورتی در گوشی نوت 10 شیامی و عدم وجود وقت کافی جهت مراجعه به تعمیرکار به طور اتفاقی تونستم مشکل گوشیمو حل کنم، اینجا میگم شاید بدرد کسی خورد. سوراخ بلندگوی گوشی شیامی درست در لبه بالایی این گوشی قرار داره و مثل اینکه به سنسور مجاورتی هم ربط پیدا می کنه، با یک مسواک خشک ، کاملا تمیز و زبر شروع کنید از سمت خارج به سمت داخل به مدت 4-5 دقیقه روی سوراخهای گوشی کشیدن، خودتون متوجه میشید که سوراخ ها دارن از جرم و گرد و حاک خالی میشن، بعد از تکرار این کار به مدت 4-5 دقیقه سوراخها کاملا تمیز میشن و نتیجه میشه اینکه هم صدای گوشی زیاد میشه و هم مشکل سنسور مجاورتی حل میشه، در مورد گوشی من که اینجوری بود. امید وارم به دردتون بخوره.

    پاسخ

    من این کارو انجام دادم خیلی جواب داد ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ

    سلام عرض ادب این چیزی که شما گفتید برای pocom3 نبود ؟ باید چکاری انجام بدم؟

    پاسخ