;
coinex

ادوارد اسنودن نقش خود را در عرضه این رمزارز افشا کرد

ادوارد اسنودن افشاگر و حامی حریم خصوصی NSA با نام مستعار در مهمانی trusted setup سال 2016 شرکت کرد. او نقشی مخفیانه در ایجاد ارز zcash داشته است.

پیمانکار دفاعی سابق ایالات متحده آمریکا Edward Snowden، به دلیل افشاگری‌های خود همواره قدرت نظارت اینترنتی را زیر سؤال برده است. شواهد نشان می‌دهد که اسنودن نقشی مخفیانه در ایجاد رمزارز افزایش دهنده حریم خصوصی zcash ایفا کرده است.

افشای مشارکت ادوارد اسنودن در رمزارز Zcash

ادوارد به دلیل اتهامات آمریکا مبنی بر جاسوسی وی از سال 2013 در روسیه پناهندگی گرفته است. او یکی از شش شرکت‌ کننده مراسم موسسان رمزارز zcash بود.

تا کنون از مشارکت اسنودن در مهمانی سال 2016 اطلاعاتی فاش نشده بود. فیلم مرتبط با این مهمانی روز پنجشنبه توسط رسانه Zcash منتشر شد. اسنودن در این ویدیو گفت:

من مشاهده کردم که برخی از رمزنگاران معتبر دانشگاهی در حال کار بر روی این پروژه هستند و فکر کردم که پروژه بسیار جالبی است. من از نام مستعار “John Dobbertin” برای پنهان کردن نقش خود در این مجموعه استفاده کردم.

ادوارد اسنودن نقش خود را در عرضه این رمزارز افشا کرد

حضور اسنودن در کنفرانس اجماع 2022

اسنودن در پیامی به یکی از خالقان zcash به نام Zooko Wilcox با عمومی سازی مشارکت خود در پروژه موافقت کرد. وی در ادامه افزود:

من هیچ حقوقی دریافت نکرده و هیچ سهمی را نیز استیک نکرده‌ام. این موضوع تنها یک علاقه عمومی بود و فکر می‌کنم این نکته را می‌توانید به مردم گوشزد کنید.

ساختار امنیت رمزارزها چگونه کار می‌کند؟

برای پی بردن به نقش اسنودن در مهمانی سال 2016، ابتدا می‌بایست چگونگی کارکرد امنیت رمزارزها را بررسی کنیم.

زیکش یک بلاک چین غیرمتمرکز است که از گواه‌های دانش صفر در تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. تراکنش‌های زیکش برخلاف تراکنش‌های نسبتا شفاف بیت کوین بوده و نمی‌توان آنها را رصد و پیگیری کرد و مقدار و ارزش هر تراکنش غیرقابل شناسایی است.

رمزارز Zcash دو نوع تراکنش دارد (تراکنش‌های شفاف و تراکنش‌های حفاظت شده). تراکنش‌های شفاف در بلاک چین عمومی قابل مشاهده است. این موضوع را می‌توان در بلاک چین بیت کوین به خوبی مشاهده کرد. تراکنش‌های محافظت شده نیز به حوضچه‌های حریم خصوصی می‌روند.

این استخرها باعث می‌شود ناظران بلاک چین نتوانند ردی از مبدأ و مقصد کوین‌ها پیدا کنند. برای تنظیم هر کدام از پارامترهای امنیتی Sprout و Sapling می‌بایست کلیدی جداگانه تولید شود. این کلید معمولا شامل یک عدد بسیار طولانی است.

فرآیند تولید کلیدها trusted setup نام دارد. افرادی که کلید خصوصی را داشته باشند، می‌توانند به تعداد نامحدود سکه جعل کنند.

امکان جعل کوین‌ها مشکل اصلی ZEC

Nathan Wilcox، برادر Zooko و دیگر خالق ZEC به این نکته اشاره کرد که در اختیار داشتن کلید خصوصی ممکن است منجر به تقلب شود اما این قضیه هیچ یک از موارد حریم خصوصی فعلی و گذشته را نقض نخواهد کرد.

تا حدودی مشخص است که trusted setup  ریسک امنیتی برای ZEC نخواهد داشت، اما امکان جعل کوین‌ها بدون شک مشکلی مهم قلمداد می‌شود. Nathan Wilcox گفت:

تا هنگامی که کسی رمز خصوصی شما را بداند و امکان سرقت رمزارزهایتان وجود داشته باشد نمی‌توانید آن ارز را به عنوان پول اینترنتی و جهانی معرفی کنید.

ادوارد اسنودن نقش خود را در عرضه این رمزارز افشا کرد

راه حل مناسب برای جلوگیری از سرقت رمزارزها

برای حل این مشکل تیم اولیه محققین ZEC عملیات multi-party computation معروف به مهمانی را در دستور کار خود قرار دادند.

به وسیله این عملیات، کلید خصوصی تنها توسط یک شخص تولید و نگهداری نمی‌شود. در پروسه multi-party computation هر کدام از اشخاص به بخشی از  کد دسترسی دارند و از طریق به اشتراک گذاری آن با یکدیگر قادر به تکمیل فرآیند هستند. به این ترتیب، هیچ شخصی یک کپی از کل کلید خصوصی را نخواهد داشت.

ماجرای قفس فارادی و بلیط هواپیما

Todd طی عملیات افسانه‌ای که نام آن را Operation: Cypherpunk Desert Bus نامید، اطمینان حاصل نمود که در طی پروسه فعالیت خود هک نشده است.

او در این زمینه گفت:”در آخرین لحظه بلیط هواپیمای مکانی تصادفی را خریدم. بلافاصله یک ماشین اجاره کردم و به فروشگاه کامپیوتر رفنم. کارت‌های وای فای را بیرون آوردم، اترنت را وصل نکردم و در آن لحظه به معنای واقعی کلمه آزمایش قفس فارادی را اجرا کردم. در قفس فارادی میدان‌های الکترومغناطیسی مسدود می‌شود.”

تاد در ادامه توضیح داد: “فویل‌های آلومینیومی تهیه کردم و جعبه را با لایه‌های مختلف پوشانده و سپس درب آن را بستم. فویل آلومینیومی به خوبی سیگنال‌های وای فای را مسدود می‌کند. پس از طی کردن این پروسه تاد شروع به رانندگی کرد. منطق پشت این کارها این بود که فاصله بین او و دشمنان احتمالی منجر به جلوگیری از نزدیک شدن افراد و دستکاری کدنویسی‌ها توسط آن‌ها می‌شد.”

تاد گفت: اگر سوار بر ماشین در بزرگراه مشغول رانندگی باشید، کار برای ماموران NSA بسیار سخت می‌شود، زیرا آن‌ها قادر به تشخیص اینکه کجا می‌روید نیستند. من همچنین دوربین‌هایی را در جلو و عقب ماشین کار گذاشتم تا اگر کسی قصد نفوذ ذاشته باشد، دوربین را بر روی او تنظیم کنم.

بازتاب پروژه ادوارد اسنودن

از مهمانی در مجله Fortune و همچنین در قسمتی از پادکست Radiolab تعریف شده است. تمرکز اصلی این گزارش‌ها، موضوع مشارکت زوکو و برادرانش است. مرموزترین بخش مراسم zcash، حضور شخصی مرموز و ناشناخته به نام John Dobbertin بود. هویت این نام مستعار تا امروز ناشناخته باقی مانده بود.

علاوه بر ادوارد اسنودن، تاد و برادران Wilcox، Peter van Valkenburg و مهندس امنیت Derek Hinch در روند رسیدگی این پروژه همکاری کردند.

موفقیت Ceremony و ادوارد اسنودن الزامی بود

اسنودن در مصاحبه‌ خود با Zcash Media به این نکته اشاره کرد که:

وقتی ایده ما به جایی رسید که نیازمند همکاری همزمان بسیاری از افراد در مکان‌های مختلف شدیم، اگر یکی از این افراد همکاری نمی‌کرد ممکن بود نتیجه‌ای خلاف منافع عمومی حاصل شود. بنابراین موفقیت ceremony بسیار ضروری و حیاتی بود.

معیاری برای سنجش موفقیت ceremony وجود نداشت

تاد در زمینه با روش سنجش موفقیت ceremony به خبرنگاران گفت:

تفاوتی ندارد که تمام تجهیزات خود را آتش بزنید یا از شناخته‌شده‌ترین حامیان حفظ حریم خصوصی در جهان کمک بگیرید. حتی اگر تمام شرکت کنندگان نیز ایمن باشند، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا ceremony موفق بوده یا خیر وجود ندارد.

تاد در ادامه به این نکته اشاره کرد: «تنها کاری که می‌توانم انجام دهم اجرای یک نرم افزار روی رایانه‌ای تمیز و سپس تلاش برای جلوگیری از شنود رایانه‌ای است. متأسفانه، در نرم افزارها، راه‌های زیادی برای اعمال تغییرات وجود دارد. ممکن است شخصی به طور مخفیانه دست به تغییر آن زده و از ساخت شماره‌ها به صورت تصادفی جلوگیری کند.»

بهبود شبکه رمزارز Zcash

دلایل منطقی و کافی وجود دارد که بگوییم ZEC جدید و اضافی ایجاد نشده است، زیرا عرضه این رمزارز در طول جابجایی استخرها بررسی می‌شود.

دو سال پس از راه اندازی استخر اصلی Sprout، استخری جدید به نام Sapling ساخته شد. این استخر جدید به طرز شگفت انگیزی از لحاظ فناوری بهبود یافته بود. ceremony با بیش از صدها شرکت‌کننده نیز در استخر Sapling انجام شد.

با قاطعیت می‌توان گفت تعداد کوین‌هایی که به استخر جدید مهاجرت کرده‌اند، از مقدار توکن ZEC از پیش مشخص شده تجاوز نمی‌کند. علاوه بر این مورد، شبکه هرگونه تراکنشی که حاوی تعداد توکن‌های بیش از حد مجاز باشد را رد خواهد کرد.

تمامی این آمارها به هیچ عنوان نشان‌دهنده موفقیت 100 درصدی ceremony نیست.

ایجاد استخر جدید Orchard بر روی پروژه ادوارد اسنودن

محققان ZEC راهی را برای خلاص شدن از دست trusted setup پیدا کرده‌اند و در انتهای ماه می قصد اجرای بروزرسانی جدید استخرها را دارند.

Nathan Wilcox در زمینه با بروزرسانی جدید گفت: استخر جدید که Orchard دارد، نیاز به trusted setup ندارد و کوین‌هایی که به این استخر وارد می‌شوند هیچگونه ریسک سیستماتیک را متحمل نخواهند شد.

با استناد به صحبت‌های Zooko، ادوارد اسنودن تنها حامی و فعال Zcash در ابتدای پروژه نبود. هنگامی که ستاپ ceremony در حال تشکیل بود، Julian Assange در بخش طراحی و خالق WikiLeaks در زمینه با اولویت‌بندی و از بین بردن گره‌های محاسباتی نیز به این پروژه کمک شایانی کردند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ادوارد اسنودن و رمزارز zcash چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر