;
coinex

فضای مجازی و حکمرانی امروز ایران: موافقان و مخالفان صیانت در رویداد جی فروم

در بخش پایانی رویداد جی فروم در روز 20 اردیبهشت برنامه‌ای برگزار شد با عنوان مسئله فضای مجازی و حکمرانی امروز ایران. در این بخش دو کارشناس مناظره کردند.

میلاد دخانچی، سخنران بخش پایانی رویداد جی فروم، در ابتدای مناظره، سخنان خود را با مضمونی این چنین آغاز کرد: معمول است که حکومت از نداشتن کنترل بر روی اطلاعات احساس ترس کند و تولد طرح صیانت در چنین شرایطی طبیعی است. وی در پایان صحبت‌هایش پیش از شروع مناظره تاکید کرد: اما طرح صیانت محکوم به شکست است.

شرکت کنندگان در این مناظره، محمد کشوری و محمد مهدی حبیبی بودند. محمد کشوری از جناح مخالفان طرح صیانت از موضع خود دفاع کرد و محمد مهدی حبیبی نیز با دلایلی به دفاع و توجیه لزوم اجرای طرح صیانت پرداخت. در این بین میلاد دخانچی نیز مناظره را اداره می‌کرد.

اما این بار بررسی طرح صیانت توسط این دو کارشناس از منظری متفاوت و جالب‌تر بود. طرح صیانت در بخش پایانی رویداد جی فروم از منظری عام‌تر و به عبارتی دیگر در این جمله خلاصه می‌شد: ما مردم در مقابل طرح صیانت چه کنیم؟ سوالی که از هر دو جناح موافق و مخالف پرسیده شد.

بخش پایانی رویداد جی فروم: ما مردم در مقابل طرح صیانت چه کنیم؟

محمد کشوری، مخالف طرح صیانت و محمد مهدی حبیبی، موافق این طرح در مناظره‌ای با عنوان حکمرانی فضای مجازی و بررسی طرح صیانت با مدیریت میلاد دخانچی در یازدهمین دوره حاضر شدند. در این مناظره تلاش کارشناسان بر این شد تا این طرح بر اساس دغدغه و نیازهای مردم مورد بررسی قرار بگیرد.

رویداد جی فروم

پرسش‌های پیش روی طرح صیانت این بار در این مناظره با نگاه مردم و از خواستگاه عموم جامعه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. مردم واقعا نگران روند پر ابهام فیلترینگ شده‌‍‌اند و از سویی دیگر جریانی که بر این باور است، طرح صیانت فضایی را پیش خواهد آورد که دستاورد آن تبدیل شدن ایران به هاب اطلاعات و فضای مجازی منطقه خواهد بود!

حبیبی در دفاع از طرح صیانت معتقد است این طرح، ایران را به قدرت فضای مجازی در منطقه تبدیل می‌کند.

به گفته حبیبی این طرح منجر به حرکت ایران در راستای تبدیل شدن به هاب اطلاعات منطقه خواهد شد. این در حالی است که حاضران در این مناظره این موضوع را یک شوخی عنوان کردند.

بسیار دور از ذهن بود، اما پرسش اساسی در جریان این ادعا آن است که چطور قرار است تبدیل به هاب اطلاعات و فضای مجازی منطقه شویم، آن هم در شرایطی که کاربران همچنان اعتماد کافی به پیام‌رسان‌های داخلی ندارند!

محمد کشوری، در تقابل با این ادعا، معتقد است که باید پذیرفت زیرساخت‌های اقتصادی کشور در شرایطی نیست که در حوزه فناوری ارتباطات وارد جریان جهانی شویم. ما همچنان از منظر اقتصادی دچار مشکلاتی هستیم.

فعالیت فیلتر‌شکن‌ها متوقف خواهد شد

پرسش اول دخانچی در این مناظره درباره موقعیتی است که کاربران بعد از اجرای این طرح در 6 ماه آینده با آن مواجه خواهند شد. باید دید، کاربران ایرانی در ملموس‌ترین حالت ممکن، چه فضایی را بعد از اجرای طرح صیانت تجربه خواهند کرد؟

کشوری بر این باور است که با توجه به بندی از طرح صیانت، 6 ماه بعد از اجرای این طرح، فعالیت همه فیلترشکن‌ها متوقف خواهد شد؛ بندی که بعد از همه تغییر و تحولات پیش آمده، همچنان در این طرح وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه دیگر فیلترشکنی برای استفاده کاربران وجود نخواهد داشت، گفت: «علاوه بر این، به طور واضح و روشن فعالیت همه کارکنان دولت در پیام‌رسان‌های فیلتر شده ممنوع است. البته گزاره‌ای هم وجود دارد که بر اساس آن، کاربرانی با نیازهای خاص امکان استفاده از فیلترشکن‌ برای دستیابی به اینترنت و همه شبکه‌های اجتماعی را خواهند داشت.»

حبیبی نیز در پاسخ به همین پرسش با بیان توضیحاتی درباره اهمیت ایجاد ساختار و چارچوب مدیریتی، گفت: «یکی از موضوعات مهمی که در نسخه آخر با عنوان نظام تنظیم مقررات فضای مجازی، تنظیم شده، ساختار اصلاح تنظیم مقررات در فضای مجازی کشور است. این موضوع در حالی است که تا همین امروز توجهی به آن نشده و مقرراتی درباه آن تدوین نشده است.»

فضای مجازی و حکمرانی امروز ایران: موافقان و مخالفان صیانت در رویداد جی فروم

 

حبیبی: تبدیل به هاب اطلاعات منطقه خواهیم شد

او در پاسخ به پرسش دخانچی مبنی بر اینکه تصویر روشن ایران بعد از همه این تغییرات چه خواهد بود،گفت: «اتفاقی که بعد از اجرای طرح صیانت شاهد آن خواهیم بود تبدیل شدن ایران به هاب اطلاعات منطقه است.»

در ادامه این مناظره، کشوری با انتقاد از این نگاه محمدی، گفت: «فضای مجازی، ادامه فضای حقیقی است. فضای مجازی به طور قطع تافته‌ جدا بافته از فضای حقیقی نیست. به طور قطع این نگاه به دست آوردن قلمروهای منحصر به فرد بین‌المللی بسیار جذاب است، اما این ایده تصوری است که نیازمند پیش‌نیازهایی است که ما حقیقتا به بخش قابل توجهی از آن همچنان دست پیدا نکرده‌ایم.»

او با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی مناسبی برای چنین نگاهی نداریم، گفت: «با چنین شرایطی امکان اجرا یا امکان توسعه وجود نخواهد داشت و یا جریان قانون‌گذاری همچنان موقعیتی نامناسب برای توسعه پیش خواهد آورد. به هر حال بدون زیرساخت نمی‌توان به سمت بستری با چشم‌انداز ویژه رفت.»

دخانچی، در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها پیش از طرح صیانت هم فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند و پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند، گفت: «اگر پیش از این امکان توسعه فعالیت بوده، دیگر به نظر نمی‌رسد نیازی به اجرای طرح‌هایی به مانند صیانت باشد. اگر پییش از این امکان توسعه استارتاپ‌ها بوده، بعد از این نیز چنین خواهد بود و این موضوع توجیهی ندارد.»

در پایان مناظره حبیبی در پاسخ به پرسش حاضران مبنی بر اینکه در این روند چطور احساس امنیت کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی تامین خواهد شد، گفت: «این احساس امنیت وجود دارد و کاربران این موضوع را بعد از جریان فیلتر اولیه تلگرام با کوچ به تلگرام طلایی نشان دادند. آمارها نشان می‌دهد درصد کمی، شاید حدود 5 درصد از کاربران از حضور در پیام‌رسان‌های داخلی احساس عدم امنیت داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد موضوع فضای مجازی و حکمرانی امروز ایران در رویداد جی فروم چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر