;
coinex

توکن ریالی پست بانک در کیف پول ققنوس عرضه می‌شود

توکن ریالی پست بانک با همکاری شرکت ققنونس و با نماد IRRP عرضه می‌شود. این توکن در قالب کیف پول الکترونیکی مشترک میان پست بانک و ققنوس عرضه می‌شود.

در توضیح این توکن باید گفت، توکن ریال پست بانک با نماد IRRP توکنی است که خریدهای خرد را مدیریت می‌کند و افراد می‌توانند با استفاده از این توکن تراکنش‌های روزمره و کوچک خود را به سادگی و با هزینه بسیار پایین، از فروشگاه‌هایی که به این شبکه متصل هستند انجام دهند. هر واحد از توکن ریال نیز برابر با ده میلیون ریال است که همین مبلغ در بانک ملی سپرده می‌شود.

توکن ریالی پست بانک در کیف پول ققنوس

همان‌طور که گفته شد توکن ریالی پست بانک با همکاری شرکت ققنوس قالب کیف پول الکترونیکی مشترک میان پست بانک و ققنوس ارائه می‌شود. همچنین این توکن در قالب کیف پول‌‌الکترونیکی مشترک میان پست بانک و ققنوس عرضه می‌شود. توکن ریالی پست بانک قرار است تا به طور مستقیم در خریدهای روزانه و خرد مورد استفاده قذاذ بگیرد و هدف آن نیز حذف کامل کارت‌های بانکی و پول کاغذی است.

توکن ریالی پست بانک در کیف پول ققنوس

این توکن با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده سعی در انجام اهداف خود دارد. همچینین باید گفت که این توکن نطبق با ضوابط فعالیت موسسات و راهبران کیف الکترونیک پول در نظام پرداخت کشور فعال شده است.

میزان توکنی که می‌توان از این مدل کیف پول برداشت کرد، طبق ضوابط فعالیت راهبران کیف‌پول الکترونیکی، تا نیم توکن در روز است.

توکن پست‌بانک فقط از بستر بلاک‌چین ققنوس استفاده می‌کند

کاوه مشتاق، مدیر کسب‌و‌کار شرکت ققنوس می‌گوید:

 توکن پست‌بانک فقط از بستر بلاک‌چین ققنوس به‌ عنوان پ برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کند.

وی در ادامه توضیح می‌دهد این توکن که به پیشنهاد پست‌بانک ایجاد شد و همانند توکن نشان ریال بانک ملی، از بستر بلاک‌چین ققنوس استفاده می‌کند. کاربرد این توکن در انواع پرداخت‌های خرد است و از آنجایی که  استفاده از سوییچ‌های بانکی برای پرداخت‌های خرد مقرون‌به‌صرفه نیست، منطقی است با استفاده از کیف پول در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. از دیگر مزایای استفاده از کیف پول کاهش فشار روی شبکه بانکی (اغلب شاپرک و شتاب) است.

توکن پست‌بانک فقط از بستر بلاک‌چین ققنوس استفاده می‌کند

کاوه مشتاق در خصوص زمان اجرای این پروژه گفت:

 حدود یک سال است که توسعه این محصول شروع شده و اکنون به مرحله اجرایی رسیده است. اما استفاده از این توکن در گرو رایزنی پست‌بانک با کسب‌و‌کارها و پذیرنده‌هاست که بعد از آن مشتریان نیز می‌توانند با خرید این توکن از آن استفاده کنند.

 هر واحد از توکن پست‌بانک مساوی با بلوکه شدن یک میلیون تومان است

مشتیاق در خصوص جزئیات این توکن گفت:«صدور هر واحد از توکن پست‌بانک با بلوکه شدن معادل یک میلیون تومان نزد پست‌بانک اتفاق می‌افتد و دارندگان می‌توانند در هر زمان با پرداخت این توکن‌ها معادل ریالی آن را دریافت کنند.

برای پذیرندگان علاوه‌ بر امکان درخواست تبدیل توکن به ریال، این عملیات به‌ صورت اتوماتیک در هر ۷۲ ساعت انجام می‌شود و معادل ریالی به حساب پذیرندگان واریز می‌شود. همچنین برای پذیرندگان سقف دریافتی وجود ندارد و می‌توانند از هر تعداد کاربر توکن دریافت کنند.»

درباره شرکت ققنوس

با گسترش ضریب نفوذ رمزارزها و نمایان شدن قابلیت‌های بلاک‌چین، در سراسر دنیا شرکت‌هایی شروع به ارائه خدمات بلاک‌چین برای سازمان‌ها و بانک‌ها به صورت خصوصی‌تر کردند. یکی از شرکت‌هایی که این خدمات را در ایران ارائه می‌دهد ققنوس است.

شبکهای متنوعی را دارد و از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده است. همچنین این شبکه قابلیت انتشار  متنوع دارایی و انواع گواهی را به‌ وسیله ناشران معتمد فراهم می‌کند. از جمله همکاری‌های ققنوس، می‌توان به همکاری این شبکه با کتابخانه ملی برای صدور شناسنامه دیجیتالی میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» و همکاری با بانک ملی برای عرضه توکن نشان ریال را نیز اشاره کرد.

تفاوت توکن ریالی پست بانک با رمز پول ملی چیست؟

مدیر کسب‌و‌کار شرکت ققنوس در خصوص تفاوت این توکن با رمز پول ملی گفت:

توکن پست بانک در قالب کیف پول الکترونیکی تولید شده که بر اساس مصوبه بانک مرکزی دارای سقف پرداخت و تراکنش است اما رمز پول ملی (CBDC بانک مرکزی) احتمالا سقف تراکنش روزانه نخواهد داشت. همچنین توکن پست‌بانک در دسته استیبل‌کوین‌ها قرار می‌گیرد. استیبل کوین (stablecoin) معمولاً برای اشاره به توکنایز کردن ارز رسمی یک کشور روی یک بلاک‌چین جهانی به‌ کار می‌رود.

بیشتر بخوانید

نظر شما در خصوص توکن ریالی پست بانک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بنظرم توکن عنبرنثار تولید میکرد با ارزشتر بود.
    من قول میدم اگه بسازه خودم نصف توکن اشو بخرم.

    پاسخ