;
coinex

واردات آیفون ممنوع شد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از ممنوعیت واردات آیفون خبر داد. امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، اعلام کرد که واردات تمام مدل های آیفون به کشور ممنوع است.

براساس اطلاعیه سامانه تجارت و به نقل از امیر اسحاقی، تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه 27 قرار می‌گیرند؛ این یعنی گوشی‌های آیفون، «لوکس» تلقی می‌شوند و واردات آنها ممنوع است.

منظور از کالای گروه 27، کالاهایی هستند که برای واردات آنها از ارز حاصل از صادرات استفاده می‌شود. برخی از کالاها از جمله لوازم آرایشی، لوازم‌التحریر، میوه موز، کمپوت آناناس، وسایل جانبی لوازم خانگی و…. در دسته کالاهای گروه 27 هستند که واردات آنها با مشکلاتی همراه بوده است.

پیامدهای ممنوعیت واردات آیفون

امیر اسحاقی در توضیح ممنوعیت واردات تمامی مدل های آیفون به کشور گفت که این موضوع می‌تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد و مهم‌ترین آنها، افزایش قاچاق است. او در ادامه توضیح داد که در حال حاضر، حجم زیادی گوشی از طریق رویه مسافری به صورت قاچاق وارد بازار شده است.

واردات آیفون ممنوع شد

افزایش سرقت گوشی‌های آیفون نیز یکی دیگر از پیامدهای منفی این تصمیم‌گیری است. امیر اسحاقی به این موضوع اشاره کرده و توضیح داد که هم‌اکنون، گوشی‌های آیفون در دست مصرف‌کننده هستند و بازار به قطعات برای تعمیر نیاز دارد؛ بنابراین، سرقت گوشی‌های آیفون برای خرد شدن و تامین قطعات، افزایش پیدا می‌کند.

تبعات منفی ممنوعیت واردات گوشی‌های شرکت اپل به همین‌جا ختم نمی‌شود. به گفته امیر اسحاقی، در حال حاضر 5 هزار واحد صنفی به‌صورت مستقیم در حوزه گوشی‌های آیفون فعالیت می‌کنند. بنابراین، ممنوعیت واردات موجب زیان و بیکاری این واحدهای صنفی می‌شود.

اسحاقی توضیح داد که قبل از اجرای ممنوعیت به مسئولان پیشنهاد داده شد که تا ورود نسل جدید گوشی‌های آیفون در اواخر تابستان، ممنوعیت واردات را اجرا نکنند تا فرصتی برای کاهش نتایج ممنوعیت آیفون‌ها فراهم شود.

او مدعی شده که در مدت زمان کوتاهی، تصمیمات مختلفی در رابطه با بازار و حوزه گوشی‌های موبایل گرفته شده که مجموع آنها می‌تواند جو بازار را آشفته کند. اسحاقی مواردی مثل افزایش عوارض واردات گوشی‌های بالای 600 دلار (از 5 به 12 درصد)، تغییر ارز تخصیصی به واردات این کالاها و اجباری شدن دریافت ارز از تالار دوم بورس را از جمله این تصمیمات برشمرد.

در حال حاضر، هیچ ابلاغیه رسمی از سوی وزارت صمت و سازمان‌های متولی صادر نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ممنوعیت واردات گوشی های آیفون چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    خیلی اشتباه بزرگی که یک عده در لباس دولت دارن آهسته آهسته و همه چیز رو از مردم یک کشور بزرگ میگیرن کجای دنیا حتی دور افتاده ترین جزیره های دنیا همچین کاری نمیکنن ایران کشوری پر از معادن و ذخایر عظیمه اگر امروز دولت این کارها نکنه در اینده بیشتر ثروت حاصل رو باید خرج مردم کشور کنه و تمام داستان همینه گوشی موبایل اولین بهانه های این پروژه بزرگو از پیش تعیین شده است

    پاسخ

    دمشون گرم دهن آمریکارا با نخریدن کالاهاش جر بدهید چی داره آیفون

    پاسخ

    ما طبقه متوسط حتی نمیتونیم گوشی پایینرده اندرویدی هم بخریم باید قسطی بخریم پس برای ما هیچ فرقی نمیکنه

    پاسخ

    خدا لعنت کنه باعث و بانیشو
    الان 15میلیون گرون شده👌

    پاسخ