;
coinex

ابرکامپیوتر فرانتیر آمریکا قدرتمندترین رایانه جهان لقب گرفت

آمریکا بعد از شکست ژاپن، در ردیف اول قوی‌ترین ابرکامپیوترهای جهان قرار گرفت. ابرکامپیوتر فرانتیر آمریکا قوی‌ترین ابریارانه دنیا شد.

آزمایشگاه ملی اوک ریچ (ORNC) واقع در ایالات تنسی آمریکا ابررایانه‌ای به نام Frontier ساخته است که پردازنده AMD EPYC دارد. تا قبل از ساخت این ابررایانه، Fugaku که ساخت کشور ژاپن بود، در مقام نخست قرار داشت. با ساخت ابررایانه ایالات متحده، Fugaku از صحنه رقابت صدرنشینی کنار رفت و Frontier جایگزین شد. تاکنون نیز جایگاه قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان را حفظ نموده است.

ابرکامپیوتر فرانتیر آمریکا قدرتمندترین رایانه جهان

تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که در بین 500 ابرکامپیوتر موجود در جهان، Frontier با کنار زدن سیستم ساخته شده توسط ژاپن، در سطح نخست قرار گرفت. البته این سیستم آمریکایی در مرحله یکپارچگی و آزمایشات قرار دارد ولی تکلیف کارایی آن از هم‌اکنون روشن است. این ابرکامپیوتر در نهایت توسط وزارت انرژی و نیروی هوایی ایالات متحده، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

ارزیابی کارآمدی ابررایانه‌های جهان

این سیستم ساخته آمریکایی‌ها بوده و دارای منبع تغذیه‌ای با پلتفرم Cray EX (از شرکت Hewlett Packard Enterprise) است و با اختلاف زیاد، توانسته مقام نخست ابررایانه‌ها را به خود اختصاص دهد.

این اولین سیستمی است که در بنچمارک Linmark حداکثر امتیاز 1.1 اگزافلاپ را دریافت کرد. درحالی که Fugaku، تنها امتیاز 442 پتافلاپ را دو سال پیش کسب کرده بود.

ارزیابی کارآمدی ابررایانه‌های جهان

از دیگر ویژگی‌های بارز ابررایانه آمریکایی،‌ کارآمد بودن آن است. Frontier با قدرت 52.23 گیگافلاپ در هر وات توانست سیستم MN-3 ژاپن را شکست دهد و به کارآمدترین ابررایانه تبدیل شود.

«توماس زاکاریا»، رییس آزمایشگاه اوک ریچ در کنفرانس مطبوعاتی این چنین عنوان کرد: «این واقعیت که سریع‌ترین سیستم جهان در عین حال بیشترین بازدهی انرژی را نیز دارد، واقعا شگفت‌انگیز است.»

از 10 سیستم دیگر موفق دنیا می‌توان به ابرکامپیوتری با پلتفرم HPE Cray EX که توسط فنلاندی‌ها ساخته شده، اشاره کرد که دارای امتیاز 151.9 پتافلاپ است.

سیستم‌های ابررایانه‌ای دیگری نظیر Summit که توسط IBM ساخته شده و Sierra که آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور آن را طراحی و توسعه داده است، ابررایانه‌های مطرح دیگری هستند که به ترتیب امتیازات 148.8 پتافلاپ و 94.6 پتافلاپ را در کارنامه خود به دست آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ابرکامپیوتر فرانتیر آمریکا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر