;
coinex

مایکروسافت آثار موسیقی را با حک لیزری روی ویفرهای کوارتز جاودانه می‌کند!

مایکروسافت تصمیم گرفت ذخایری از موسیقی برای آخرالزمان جمع‌آوری کند. با حک لیزری روی ویفرهای کوارتز آثار موسیقی تا هزاران سال محفوظ می‌مانند.

طیق اخبار منتشر شده، مایکروسافت می‌کوشد با حک لیزری روی ویفرهای کوارتز ، گنجینه‌ای از آثار فاخر را جاودانه کند. همانطور که می‌دانید انسان با در نظر گرفتن احتمال رخ دادن آخرالزمان می‌خواهد، آثار و اقلامی را که نشان دهنده تمدن امروز است، برای نسل آینده نگه دارد.

قبلا هم مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی در «خزانه‌ی جهانی بذر» که نام مستعار:‌ گاوصندوق آخرالزمان معروف است، جمع‌آوری شده و نگهداری می‌شود. در این مجموعه در حال حاضر 1.145.693 گونه از بذرهای موجود در جهان نگهداری می‌شوند.

حک لیزری روی ویفرهای کوارتز راهی برای نجات موسیقی از آخرالزمان!

طبق اخبار منتشر شده، مجموعه دیگری با عنوان گنجینه جهان موسیقی نیز در آینده‌ای نه چندان دور جمع‌آوری می‌شود. این مجموعه قرار است بهترین و زیباترین آثار موسیقی جهان را در خود جای دهد و برای نسل پس از آخرالزمان حفظ کند. طبق گزارشی از extremetech، برای عملی شدن چنین ایده‌ای، سازمان مسئول این کار با مایکروسافت همکاری خواهد کرد. هر دو کمپانی در حال انجام آزمایش‌هایی هستند تا شیوه‌ای برای ذخیره‌سازی آرشیو طولانی‌مدت موسیقی پیدا کنند.

مایکروسافت آثار موسیقی را با حک لیزری روی ویفرهای کوارتز جاودانه می‌کند!

در پروژه‌ی سیلیکا (Project Silica) از ویفرهای کوارتز به‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌شود؛ هدف اصلی حک لیزری روی ویفرهای کوارتز است. در صورت نتیجه‌بخش بودن این پروژه، می‌توان آثار موسیقی را تا هزاران سال حفظ کرد.

گروه تحقیقات بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرد که طبق آن، گرچه نوار کاست همچنان آرشیو صوتی مناسبی برای دخبره محسوب می‌شود، اما سیلیکا قابلیت‌های بهتری مانند تحمل در برابر هر نوع بلای طبیعی را دارد و از انعطاف بیشتری برخوردار است. به نظر می‌رسد محل نگهداری این گنجینه در دل کوهی در نروژ باشد که یکی از امن‌ترین اماکن زمین محسوب می‌شود.

جزئیاتی از ویفرهای کوارتز

گفته می‌شود که هر ویفر کوارتز با مشخصاتی به‌اندازه‌ی یک زیر لیوانی نوشیدنی 75 در  75 میلی‌متری و با ضخامت 2 میلی‌متر تولید خواهد شد. هر کدام از این صفحات قابلیت ذخیره‌ی حجم داده‌ به اندازه‌ی 100 گیگابایت را دارند. این داده‌ها از طریق حک لیزری روی ویفرهای کوارتز ثبت می‌شوند و شبکه‌ها و تغییر شکل‌های نانومقیاس سه‌بعدی ایجاد می‌کنند. روند بازیابی داده‌ها نیز به این شکل است که از نور پلاریزه برای تابش به شیشه استفاده می‌شود و پس‌ از آن ماشین خاصی به رمزگشایی داده‌ها می‌پردازد.

محققان ادعا می‌کنند، نتیجه‌ی حاصل از پروژه‌ی سیلیکا می‌تواند داده‌های موسیقیایی را تا هزاران سال حفظ کند. در حال حاضر بیش از چندین سال است که محققان مشغول تحقیق روی پروژه‌ی سیلیکا هستند و برای اولین بار در سال 2019، مایکروسافت توانست فیلم اصلی سوپرمن را با استفاده از این روش انکود و سپس دیکود و رمزگشایی کند.

طبق اخبار منتشر شده، اولین مجموعه‌‌ای که به گاوصندوق اضافه می‌شود، متشکل از موسیقی‌های سراسر جهان خواهد بود. این مجموعه آثاری از جمله آثار هنرمند بریتانیایی Beatie Wolfe، آهنگ‌هایی از Polar Music Prize سوئد، کتابخانه‌ی الکساندر ترنبول از نیوزلند و کتابخانه‌ی بین‌المللی موسیقی آفریقا و… را ذخیره خواهد کرد. هرچند در ابتدا این مجموعه‌ شگفت انگیز نباشد، اما طبق پیش‌بینی محققان به زودی ده‌ها پتابایت در سال به خزانه‌ جهانی موسیقی اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ذخیره‌ی موسیقی با هک لیزری روی ویفرهای کوارتز برای آخرالزمان چیست؟ به نظر شما چه موسیقی‌های دیگری می‌توانند در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر