;
coinex

سرعت جهش ویروس آبله میمون 12 برابر بیشتر از انتظارات بوده است

طبق اخبار منتشر شده از سرعت جهش ویروس آبله میمون به نظر می‌رسد سرعت انتشار این ویروس 12 برابر بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که ویروس آبله میمون با سرعتی بسیار بیشتر از آن‌ چه انتظار می‌رفت، در حال جهش پیدا کردن است و به نظر می‌رسد این ویروس به سرعت دوره تکامل خود را پشت سر گذاشته است. این ویروس تاکنون سبب ابتلای 3500 نفر در سراسر جهان  شده‌ است. گفتنی است که سرعت جهش‌های این ویروس 12 برابر انتظارات پژوهشگران بوده است.

بیشتر بخوانید: آمار سازمان بهداشت جهانی از آبله میمون؛ 3200 مورد ابتلا و یک کشته

سرعت جهش ویروس آبله میمون نگران کننده است؟

ویروس آبله میمون که اولین بار در ماه مه در خارج از آفریقا کشف شد، در حال حاضر بیش از 50 جهش جدید دارد که هیچ کدام از این جهش‌ها در سویه‌های مشابه قبلی که مربوط به سال‌های 2018 و 2019 است، دیده نشده بود. محققان با انتشار نتایج مطالعات خود در مجله Nature Medicine اظهار کردند که به نظر می‌رسد ویروس‌هایی مثل آبله میمون در طول سال یک الی 2 جهش داشته باشند.

سرعت جهش ویروس آبله میمون نگران کننده است؟

می‌توان جهش‌های این ویروس را در دو گروه تقسیم‌بندی کرد؛ سویه‌هایی که در غرب آفریقا دیده شدند و سویه‌ی حوضه کنگو. گفتنی است این ویروس‌ها هر کدام قدرت کشندگی و سرعت انتشار متفاوتی دارند. الیته باید توجه کرد که ویروسی که هم‌اکنون شیوع پیدا کرده است، متعلق به شاخه غرب آفریقاست. طبق گفته محققان نرخ کشندگی این ویروس، حدود 1 درصد محاسبه شده است.

ویروس آبله میمون که تحت عنوان یک ویروس بزرگ دو رشته‌ای از آن یاد می‌شود، قابلیت بهتری نسبت به ویروس‌های RNA نظیر HIV در تصحیح خطاهایش دارد. در بررسی 15 نمونه ویروس از مبتلایان به آبله میمون و بازسازی اطلاعات ژنتیکی آن‌ها مشخص شد که سرعت جهش این ویروس تقریبا  6 تا 12 برابر بیشتر از محاسبات محققان بوده است.

دانشمندان همچنبن اعلام کردند پرش بزرگی که در نرخ جهش ویروس آبله میمون مشاهده شده با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص نرخ تغییرات سرده ارتوپوکس ویروس‌ها، بیش از انتظار است. بیماری آبله توسط یکی از اصلی‌ترین اعضای سرده ارتوپوکس ایجاد می‌شود. پژوهشگران ادعا کردند که اگر چه سرنخ‌هایی درباره تکامل دنباله‌دار ویروس وجود دارد، احتمال تطابق انسان‌ها هم مطرح است و این مساله موجب نگرانی است.

اگر جه که نام این بیماری تداعی کننده‌ی میمون است ، اما گفتنی‌ است که این ویروس معمولا از جوندگان به انسان منتقل می‌گردد. درمان مستقیم آبله میمون هنوز تایید نشده است و پزشکان از داروهای ضدویروسی و آنتی‌بادی برای درمان افرادی که واکسن آبله زده‌اند، استفاده می‌کنند. نکته‌ی جالب آن است که همچنین، نرخ سرایت ویروس در صورت تزریق واکسن آبله یا واکسن آبله میمون کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سرعت جهش ویروس آبله میمون چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر