;
coinex

شیوع آبله میمون ؛ WHO نشست فوری برگزار کرد

بیماری آبله میمون که تنها در آفریقای مرکزی و غربی دیده می‌شد، حال به تازگی در آمریکا و چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و سوئد نیز شناسایی شده است.

آبله میمون که یک بیماری واگیردار است اخیرا در موارد متعددی در آمریکا و چندین کشور اروپایی مذکور مشاهده شده که این موضوع باعث نگرانی گسترده کارشناسان بهداشت عمومی شده است. دکتر آن دبلیو ریموین، استاد همه‌گیرشناسی دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ دانشگاه کالیفرنیا به روزنامه‌ی یواس‌ای تودی گفت: «آبله میمون معمولاً در سطح جهانی اتفاق نمی‌افتد.»

ریموین که روی بسیاری از بیماری‌های عفونی و همچنین آبله میمون تحقیقاتی انجام داده، اعلام کرد که احتمال شیوع جهانی این بیماری بسیار کم است. همچنین دکتر آرون گلات، از اعضای انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره گفت این بیماری به گونه‌ای است که فرد مبتلا تنها در چند هفته پس از آبله میمون بهبود می‌یابد؛ اما گفتنیست که این بیماری در مواردی می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری، در مناطق برخوردار از مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا، به کم‌تر از 1 درصد می‌رسد. حال می‌خواهیم بدانیم که آبله میمون چیست؟ علائم این بیماری چگونه است؟ آیا این بیماری تنها از حیوانات منتقل می‌شود یا سرایت آن از انسان‌ها نیز امکان‌پذیر است؟ در ادامه قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

بیماری آبله میمون چیست؟

ویروس آبله میمون از خانواده‌ی ویروس‌هایی از جمله آبله (smallpox)، آبله گاوی، آبله شتر، آبله اسب و غیره است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، این ویروس برای نخستین بار در میمون‌‌هایی برای اهداف پژوهشی، در سال 1958 شناسایی شده است. پس از آن، مورد انسانی آن نیز در سال 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده که می‌توان گفت در حال حاضر بیش‌ترین گزارش درباره بیماری آبله میمون، مربوط به آن منطقه است و کشورهای آفریقای مرکزی و غربی در رتبه دوم قرار دارند.

آبله میمون

آبله میمون چگونه منتقل می‌شود؟

آبله میمون از سه راه، از جمله از طریق حیوانات آلوده مانند جوندگان به انسان‌ها منتقل می‌شود. همچنین از طریق اشیا و مواد آلوده به این ویروس و در نهایت از انسان به انسان منتقل می‌شود. گفتنیست که انتقال انسانی این ویروس چندان معمول نیست و در شرایطی خاص منتقل می‌شود. البته گفتنیست که ناقل اصلی آبله میمون هنوز ناشناخته است. به نظر می‌رسد این بیماری از جوندگان آفریقایی یا حتی گازگرفتگی یا خراش توسط این موجودات و پستانداران کوچک، منتقل شده باشد. در حالت دیگر می‌توان حدس زد آبله میمون از طریق تماس با گوشت شکار یا محصولات حیوانی که دارای این ویروس بوده‌اند منتقل شده است.

همان‌طور که از قبل نیز اشاره کردیم، احتمال انتقال این ویروس از انسان به انسان کم است. با توجه به اینکه انتقال آن به قطرات تنفس بزرگ نیازمند است، بنابراین این قطرات بیش‌تر از چند فوت جابه‌جا نمی‌شوند. در نتیجه برای انتقال لازم است تماس طولانی مدت برقرار شود. البته این بدان معنا نیست که این بیماری تنها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؛ اما در بین ارتباط جنسی مردان با یکدیگر بسیار شایع‌تر است. به طور کل می‌توان گفت تماس نزدیک و طولانی مدت، مایعات بدن، لباس و یا ملحفه آلوده از عوامل بیماری‌زا شناخته شده‌اند.

علائم شایع در بیماری آبله میمون چیست؟

طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، علائم این بیماری خفیف‌تر از علائم آبله است و بیش‌تر مشابه علائم آنفولانزا است. پس از مبتلا شدن به این ویروس نزدیک به 7 تا 14 روز عفونت در بدن نمایان می‌شود و چند هفته زمان می‌برد تا بدن بیمار به طور کامل از این ویروس پاکسازی شود. گفتنیست که این بیماری ابتدا با تورم غدد لنفاوی شروع شده، سپس به صورت تب‌و‌لرز، درد عضلانی و احساس خستگی خود را نشان می‌دهد. همچنین در مواردی شدیدتر، بثورات پوستی نیز اغلب روی صورت و اندام تناسلی دیده می‌شود که شبیه بثوراتی است که در آبله مرغان و آبله مشاهده می‌شود. گفته می‌شود این ضایعات پوستی با درد و خارش همراه بوده و در آخر دلمه می‌بندند و محو می‌شوند.

آبله میمون

میزان خطر بیماری آبله میمون چقدر است؟

با آنکه این بیماری تنها در چند هفته بهبود می‌یابد، اما می‌تواند کشنده نیز باشد. دانشمندان دو نوع از این بیماری را شناسایی کرده‌اند. نوع اول آن در غرب آفریقا شناخته شده است که کمتر از 1 درصد مرگ‌ومیر دارد. نوع دوم نیز در کنگو مشاهده شده که باعث مرگ یک نفر از ده نفر می‌شود. گفتنیست که این گزارشات مقدماتی هستند و شیوع این بیماری در حال حاضر از نوع آفریقایی است که خطر کم‌تری دارد.

جیمی ویتورث، استاد بهداشت عمومی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن به رویترز گفت این ویروس احتمالاً به سطح مشابه عفونت‌ها و مرگ‌و‌میرهای ناشی از کووید 19 نخواهد رسید. ویتورث گفت: «این ویروس موجب همه‌گیری سراسری مانند کووید نخواهد شد، اما شیوع جدی از یک بیماری جدی است و باید آن را جدی بگیریم.» او همچنین در رابطه با قیاس این ویروس با کووید 19 اعلام کرد که این ویروس ناشناخته نیست و در ادامه افزود: «ما با پاتوژن کاملاً جدیدی سروکار نداریم که قبلا هرگز مطالعه نشده باشد.» به طور کلی احتمال شیوع سریع این بیماری بسیار پایین است؛ اما برای اطمینان، تحقیقات بیش‌تری باید صورت بگیرد.

آیا واکسن برای آبله میمون تولید شده است؟

در پاسخ باید بگوییم که بله، همان‌طور که اشاره کردیم این عفونت ناشناخته نیست و واکسن‌هایی موثر علیه این بیماری ساخته و سپس تایید شده است. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، نمی‌توان گفت هنوز درمان بی خطر و قطعی برای عفونت ویروس آبله میمون وجود دارد. ریمومن اعلام کرده است که آسیب‌پذیری نسبت به ویروس آبله از جمله آبله میمون، به علت ریشه‌کن شدن بیماری آبله است. با این حال، بسیاری از افراد از واکسن آبله که راه قطعی برای ورود این ویروس به بدن است، محروم هستند.

آبله میمون

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد شیوع بیماری آبله میمون چیست؟ به نظر شما این بیماری نیز مانند کووید 19 در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر