;
coinex

آبله میمون به ایران رسید! شناسایی 6 بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران

ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 6 بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داد.

گسترش بیماری آبله میمون در برخی کشورها، موج جدیدی از نگرانی‌ها را به همراه داشته است. سازمان بهداشت جهانی در توضیح شیوع بیماری جدید گفته است که شیوع آبله میمون غیرعادی است، اما می‌توان آن را مهار کرد. این سازمان گزارش کرده که از روز 7 ماه می (17 اردیبهشت) 131 مورد قطعی بیماری گزارش شده؛ و حالا به نقل از رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نمونه‌هایی از آبله میمون در ایران هم شناسایی شده است.

آبله میمون در ایران

ابراهیم قادری توضیح داد: «شش بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران شناسایی کردیم. پنج نفر از این افراد مشمول نمونه‌گیری شدند که نتیجه سه نفر منفی شده است. ما هر نوع بیماری نوپدید را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهیم.»

او در ادامه توضیح داد که روند بیماریابی از مرزها آغاز شده است و نمونه‌ای در داخل کشور نداریم. درصورتی‌که فردی با علائمی همچون تب و بثورات پوستی مشاهده شود، نسبت به قرنطینه و نمونه‌گیری از آنها اقدام می‌شود.

نمونه‌های مشکوک در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، یک پزشک با انتشار عکسی در توییتر خود،‌ از یک مورد مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داد.

یک پزشک با انتشار عکسی در توییتر خود،‌ از یک مورد مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داد.

تصویر دیگری نیز توسط دکتر قوام‌الدین اشرفی زاده در اینستاگرام منتشر شد که نمونه‌ای از ابتلای یک بیمار مشکوک به آبله میمون را گزارش می‌کرد. او گفته است که این بیمار از 6 روز قبل، علائمی مثل تب، لرز، سرفه خفیف و بثورات پوستی داشته و برای بررسی‌های بیشتر به دانشکده بهداشت دانشگاه تهران منتقل شده است.

آبله میمون در ایران

 

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری ویروسی،‌ از خانواده ویروس‌های آبله گاوی، آبله شتر و ‌آبله اسب است. این بیماری برای اولین بار در سال 1958 در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی شد و در سال 1970، اولین نمونه انسانی آن در جمهوری کنگو دیده شد.

از سال 1970 که اولین نمونه انسانی این بیماری ثبت شده، تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشورهایی به غیر از آفریقا دیده نشده است. علت اصلی نگرانی دانشمندان، شیوع سریع این بیماری در هفته‌های گذشته است. آنها بر این باورند که آبله میمون به‌سادگی منتقل نمی‌شود و از آنجاییکه از عضوی از خانواده آبله است، درمان و واکسن برای آن وجود دارد. مشکل دیگری که دانشمندان را نگران کرده، وجود سویه‌های مختلف و گسترش بدون علائم آن است؛ در این صورت، ردیابی ویروس دشوار می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، فاز جدید این بیماری غیرمعمول است؛ اما می‌توان آن را مهار کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره لیست رسیدن آبله میمون به ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر