;
coinex

در آیفون 14 هم خبری از رفرش ریت 120 هرتزی نیست!

جدیدترین خبرها حاکی از این است که برخلاف انتظار عموم طرفداران و البته کارشناسان، در آیفون 14 هم قرار نیست شاهد رفرش ریت 120 هرتزی نمایشگر باشیم.

قابلیت ProMotion و نمایشگر 120 هرتزی در سال 2017 و با آیپد پرو رونمایی شد و از آن زمان بسیاری انتظار به کار بستن این قابلیت روی آیفون‌ها را داشتند.

در شرایطی که در همین زمان گوشی‌هایی مانند Razer Phone با نمایشگرهای 120 هرتزی روانه بازار می‌شدند، وان‌پلاس در سال 2019 این قابلیت را با یک نمایشگر اولد 90 هرتزی همراه کرد که در زمان خود نقطه عطفی در کیفیت نمایشگرها بود.

رفرش ریت 120 هرتزی نمایشگر آیفون

در آیفون 14 هم خبری از رفرش ریت 120 هرتزی نیست!

در مورد آیفون اما مدت زیادی طول کشید تا اپل روند به کارگیری نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا را آغاز کند و نهایتا در سال 2021 و با عرضه سری گوشی‌های آیفون 13 بود که نرخ نوسازی 120 هرتزی راه خود را اگر نه به کل اعضای خانواده، حداقل به دو عضو نسخه پرو باز کرد. اپل در خانواده آیفون 13 از نمایشگرهای LTPO استفاده کرده که ضمن امکان نرخ نوسازی متغیر، در حفظ باتری نیز موثر است.

طبیعتا حالا هر کاربر آیفون 13 پرو و پر مکس از نرخ نوسازی متغیر بین 10 تا 120 هرتز در زمان بازی کردن لذت می‌برد و تفاوت آن را با آیفون‌های قبلی و حتی گوشی‌های اندرویدی با نرخ نوسازی پایین‌تر حس می‌کند. اما اگر حس می‌کنید که نمایشگر 60 هرتزی آیفون‌های قدیمی‌تر از نمونه‌های رقیب در اندروید سریع‌تر است باید بگوییم که حس شما درست است و این تصور اشتباهی نیست.

برای مثال نمایشگر 60 هرتزی آیفون بسیار نرم‌تر و روان‌تر از گوگل پیکسل 6 پرو یا هوآوی P30 پرو به نظر می‌رسد. اما سوال اصلی این است که چرا نمایشگر 60 هرتزی در آیفون سریعتر از نمایشگر 60 هرتزی در اندروید به نظر می‌رسد؟ راز نمایشگر اپل چیست؟

یک پاسخ مهم که باید برای این موضوع به آن توجه کرد اینکه عملکرد روان دستگاه صرفا محدود به نرخ نوسازی صفحه یا نرخ نمونه‌برداری لمسی نیست، بلکه عملکرد روان به بهینه‌بودن کل سیستم عامل مربوط است و همانطور که احتمالا می‌دانید اپل و سیستم عامل اختصاصی آن iOS همواره در زمینه روان‌تر بودن برتری خاصی نسبت اندروید داشته است. در واقع پیمایش درون گوشی، بازی کردن و یا باز و بسته کردن برنامه‌ها همیشه در گوشی‌های آیفون سریعتر از نمونه‌های رقیب در دنیای اندروید انجام می‌شده است.

در واقع و با وجود پیشرفت‌های خوبی که گوشی‌های اندرویدی در زمینه نرخ نوسازی صفحه یا نرخ نمونه‌برداری لمسی داشته‌اند، همچنان به دلیل پیش گفته، یعنی محدودیت‌های سیستم عامل نمی‌توانند در حد آیفون‌ها نرم و روان باشند.

آیفون 14 بدون رفرش ریت 120 هرتزی هم عالی است

در جمع‌بندی بحث باید گفت که گرچه تصمیم احتمالی اپل مبنی بر محدود کردن ProMotion به نسخه‌های پرو در سری آیفون 14 می‌تواند انتقاداتی در پی داشته باشد، اما اگر شما حتی یک آیفون با نمایشگر 90 هرتزی هم داشته باشید، نگرانی از بابت عملکرد روان دستگاه در فعالیت‌های مختلف ندارید و این تا حد زیادی به خاطر برتری سیستم عامل است.

در آیفون 14 هم خبری از رفرش ریت 120 هرتزی نیست!

گوشی‌های اندرویدی اساسا به خاطر محدودیت‌های نرم‌افزاری به پیشرفت‌های سخت‌افزاری وابستگی بیشتری دارند و زمانی که صحبت از عملکرد روان به میان می‌آید، طبیعتا آن‌ها از نرخ نوسازی بالاتر بیشترین نفع را می‌برند اما یک آیفون با نمایشگر 60 هرتزی، تقریبا به اندازه یک گوشی اندرویدی با نمایشگر 90 هرتزی روان است و در مواردی حتی سریعتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عدم ارائه آیفون 14 با رفرش ریت 120 هرتزی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع:‌ phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر