;
coinex

وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو قطعی است

به گفته وزیر صمت، حذف قرعه کشی خودرو قطعی است اما در فرایندی تدریجی انجام می‌شود و شرط اساسی آن افزایش تولید داخلی و همزمان واردات خودرو است.

وزیر صمت ضمن تاکید بر حذف تدریجی قرعه کشی خودرو، ارتقای تولید داخلی و افزایش واردات خودرو را دو شرط اساسی برای این کار دانست و گفت که آیین‌نامه واردات خودرو به زودی در دولت تصویب می‌شود. وزیر صمت گفت که طراحی خودروهای اقتصادی در ایران‌خودرو آغاز شده و این نوع خودرو تا سال آینده وارد بازار می‌شود.

بیشتر بخوانید: دردسری تازه برای تبلیغ دومینو ؛ ستاد امر به معروف خواستار اعلام جرم علیه دومینو شد

حذف قرعه کشی خودرو قطعی است

فاطمی امین،‌ وزیر صنعت معدن و تجارت از محقق شدن 98 درصدی برنامه تولید خودروسازان داخلی در سه ماهه اول سال خبر داد. آقای فاطمی امین در خاتمه مراسم روز ملی صنعت و معدن و در جمع خبرنگاران گفت:

روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است. در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم‌تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو قطعی است

فاطمی امین همچنین گفت که برنامه‌ای که امسال وزارتخانه‌ برای خودروسازان در نظر گرفته، تولید بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال 98 درصد آن محقق شده است. او درباره اینکه حذف قرعه کشی خودرو قطعی است گفت:

 همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند. البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق می‌افتد.

ضرورت‌های لازم برای حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو قطعی است

وزیر صمت همچنین اضافه کرد که برای حذف قرعه کشی باید چند کار انجام شود که اولین آن ارتقای تولید داخلی است چراکه عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900 هزار دستگاه در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از 1 میلیون و 500 هزار دستگاهی سبب ایجاد شکافی در بازار  تلاطم وضعیت آن شده است.  رضا فاطمی‌امین اظهار گفت:

هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر می‌شود.

فاطمی امین خاطرنشان کرد:

امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است. همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید می‌شوند.

وی افزود:

محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب می‌شود. برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

وزیر صمت همچنین گفت که کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی چون فولاد، پتروشیمی، گندم و غیره است، اما وزارتخانه هیچ مخالفتی با عرضه خودرو در بورس ندارد. با این حال حتما بایستی قواعدی وجود داشته باشد تا کار به درستی انجام شود. در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به درستی انجام نشده بود و در نتیجه عرضه بورس معلق شد.

خودروهای اقتصادی از سال آینده در بازار

وزیر صمت همچنین گفت که کار طراحی خودروهای اقتصادی از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز شده و این خودروها از سال آینده راهی بازار خواهند شد. فاطمی امین افزود:

ما در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم. در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند.

وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو قطعی است

وزیر صمت ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سمت تولید خودروهای اقتصادی که سازگار با قدرت خرید مردم باشند و کیفیت خوبی داشته‌باشند گفت:

 همچنین در آیین‌نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. البته این خودر‌های وارداتی هم باید به‌تدریج داخلی‌سازی شوند. به زودی آیین‌نامه واردت خودرو نهایی و ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با توجه به اینکه حذف قرعه کشی خودرو قطعی است به نظر شما اوضاع بازار می‌تواند به آرامش بازگردد؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر