;
coinex

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 [آخرین اخبار]

قیمت مسکن در سال‌های اخیر دچار نوساناتی شده، امروز قرار است به بررسی و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 بپردازیم، با تکراتو همراه باشید.

قیمت مسکن سال‌ها است، که متاسفانه در ایران دارای ثبات پایداری نیست و از این رو شرایط خرید خانه مدام برای کسانی که قصد خرید خانه دارند، سخت و سخت‌تر می‌شود.

این موضوع حتی گاهی باعث نا امیدی میان مردم برای خرید خانه شده و این مسئله که خانه‌دار شوند را آرزویی  دست نیافتنی تلقی می‌کنند. شناختن عواملی که باعث بالا و پایین شدن قیمت خانه می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا زمان مناسبی را برای خرید خانه در نظر گرفته و مهم‌تر از آن می‌توانید که قیمت مسکن در سال آینده را تا حدودی با تحلیل این مسائل پیش بینی نمایید.

 خرید ملک نیاز به سرمایه، برنامه ریزی و هدف گذاری دارد و زمانی که شخص موفق به جمع آوری بودجه مورد نیاز خود می‌شود، ناگهان با افزایش تصاعدی قیمت مسکن مواجه می‌گردد.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

 به طور کلی برخی از عوامل همواره باعث نوسان قیمت در بازار مسکن می‌شود و از این رو می‌توان آن‌ها را از جمله دلایل اصلی همیشگی تغییر در قیمت ملک در ایران به شمار آورد.

قیمت مسکن در تهران در دی 1400 نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد رشد داشته، اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، میزان رشد آن نسبت به سال 1399 کمی کند شده است.

قیمت مسکن در چند ماه اول دولت سیزدهم 14.2 درصد افزایش یافته است. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران نیز به رشد 20.3 درصدی قیمت هر متر مسکن در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره می‌کند.

اگر قیمت مسکن کاهش پیدا کند، در برابر افزایش 200 درصدی قیمت مسکن در سال‌های اخیر، بسیار ناچیز است و باز هم مردم توان خرید مسکن را نخواهند داشت و این مسئله بر پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 و پیش بینی مسکن 1401 تاثیر می‌گذارد.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401
پیش بینی مسکن 1401

با توجه به عوامل بیرونی و درونی موثر بر بازار مسکن، انتظار کاهش قیمت در این بخش وجود ندارد. دو دسته عوامل درون‌ سازمانی و برون‌ سازمانی روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند.

عوامل درونی شامل مسائلی چون: ترکیب جمعیتی، آمار ازدواج، تمایل افراد به جابه‌جایی یا بزرگ کردن خانه، تعداد خانه اولی‌ها و میزان تسهیلات مسکن می‌شود.

عوامل بیرونی شامل: روابط سیاسی و اقتصادی بین‌ المللی و وضعیت بازارهای موازی از جمله ارز و طلا است. اگر دولت سیزدهم به ویژه بتواند عوامل بیرونی را به درستی مدیریت کند، بازار مسکن سال 1401 را با آرامش آغاز می‌کند و به سمت رونق نسبی می‌رود. در این شرایط قیمت‌ها نیز به تعادل می‌رسد.

اگر تاثیر منفی عوامل بیرونی ادامه پیدا کند،  و در کنار آن افزایش مسائل مربوط به عوامل درونی از جمله ازدواج جوانان و شگل‌گیری تقاضای جدید برای مسکن و همچنین افزایش تعداد مستاجران، هم تمشکلاتی را از نظر قیمتی در بازار ایجاد می‌کند و هم به رکود در این بخش منجر می‌شود.

باید توجه کرد که زمانی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند، با وجودی که نیاز به مسکن وجود دارد، تقاضا برای خرید مسکن کم می‌شود.  در این شرایط اولویت خانوارها و سرپرستان آن تامین نیازهای اولیه همچون خورد و خوراک است. طبق شرایط به وجود آمده و مشکلات بیرونی، قیمت مسکن در سال 1401 افزایش می‌یابد اما بازدهی این بخش کمتر از تورم است.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

معرفی سریال های نوروز 1401

پیش بینی مسکن 1401

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 احتمالا بازار راکدی در سال آینده خواهد داشت. آخرین نرخ تورم سالانه 42.2 اعلام شده است. این رقم با توجه به شاخص‌های اقتصادی احتمالا افزایش می‌یابد، در این شرایط بازدهی بخش مسکن ممکن است بین 25 تا 30 درصد باشد.

مسکن در حوزه‌های اقتصادی دیگر تاثیر بسیار زیادی دارد. در بخش کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه بسیار مهم و اساسی اقتصادی است. در کشور ما بیشتر از 40 درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است.

در بخش مسکن در حیطه اقتصاد، 300 کسب‌وکار وابسته به آن وجود دارد. این روزها بخش مسکن وارد حوزه‌های بیشتری هم از صنعت شده است.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401
پیش بینی قیمت خانه در سال 1401

در شش ماه نخست سال 1400 بازار مسکن دومین بازار پرسود در ایران بوده است، که در میان دیگر بازارهای مالی همچون طلا، دلار، مسکن و بورس بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته است.

بازار مسکن همچنین از نظر افزایش قیمت در میان دیگر بازارهای ایران، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، که در سال گذشته بهترین بازدهی را داشته و پروژه‌های انبوه بسیاری اقدام به تحویل واحدهای خود کرده‌اند. البته این نکته حائز اهمیت است، که در شهریور 1400 رشد قیمت در بازار مسکن سیر نزولی داشته و میزان رشد در این بازار 9 درصد منفی شده است.

قیمت تمام شده مسکن همچنان دارای حباب است و انتظار می‌رود از سال 1400 به 1401 ثبات قیمت در بازار مسکن بیشتر شود. برخلاف این پیش بینی‌ها اما در بهار سال 1400 و به خصوص خرداد ماه، قیمت مسکن سیر صعودی داشته است، که امیدواریم بر پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 و همچنین  پیش بینی مسکن 1401 تاثیر مثبتی نگذارد.

بیشتر بخوانید:

سال 1401 چه حیوانی است

ساعت و لحظه سال تحویل 1401

عوامل موثر در تغییر قیمت مسکن

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که منجر به تغییر قیمت مسکن در بازه‌های مختلف زمانی می‌شود، زمین می‌باشد. چرا که در هر زمینی امکان ساخت ساختمان وجود نداشته و هنگامی که با کمبود زمین برای ساخت و عرضه ملک مواجه شویم، بر ارزش آن افزوده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل تغییر قیمت، رکود اقتصادی است، که پیامدهای مختلفی را به دنبال دارد. به عنوان مثال یکی از پیامدهای رکود اقتصادی این است که فرصت شغل‌یابی کاهش یافته و از رونق برخی کسب و کارها کاسته شده است.

به دنبال چنین وضعیتی بسیاری از افراد به قصد پیدا کردن شغل جدید و یا بهبود موقعیت شغلی خود به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند، به این امید که فرصت‌های بیشتری برای زندگی بهتر بدست آورند. زمانی که جمعیت شهری بنا به دلایل مختلف از جمله مهاجرت افزایش می‌یابد، تقاضا برای خرید ملک نیز افزایش می‌یابد.

از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن، می‌توان به هزینه‌های مربوط به خرید مصالح و دستمزد کارگران نیز اشاره کرد. هر چه قیمت مصالحی نظیر سیمان، تیرآهن و دیگر مصالح بیشتر باشد، هزینه‌های تمام شده کار برای کارفرما نیز افزایش می‌یابد.

در کنار این مورد باید هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگران را نیز در نظر گرفت. طبیعتا اگر ساخت و سازها سمت و سوی صنعتی شدن پیدا کنند، بخشی از این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

دانلود تقویم باد صبا 1401

اقتصاد ایران در سال 1401

پیش بینی قیمت خانه در سال 1401

80 درصد تقاضا برای مسکن، تقاضا از نوع سکونتگاهی است، که این افراد می‌خواهند چندین سال در آن سکونت کنند. زمانی که مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن به عرضه تمایل پیدا می‌کنند، به این صورت هر فروشنده‌ای خریدار هم خواهد بود. در این صورت تقاضا هم افزایش پیدا خواهد کرد.

اما در زمان رکود 5 تا 10 از مردم، درصد تمایلی به معامله و خرید و فروش ملک و یا زمین نخواهند داشت. اما 20 درصد از آن‌ها با هدف بدست آوردن سود، اقدام به خرید مسکن می‌کنند، به همین دلیل است که هم در زمان رونق خرید کرده و در زمان رکود منازل خود را برای فروش می‌گذارند.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401
پیش بینی مسکن 1401

کارشناسان معتقدند طی 30 سال اخیر قیمت طلا و دلار حدودا 180 برابر شده است، در حالی که مسکن 1200 برابر شده است که این موضوع نشان می‌دهد این بخش از اقتصاد دارای ظرفیت است و علت اصلی آن هم کمبود عرضه در مقایسه با تقاضا است و برای کارشناسان پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 را سخت‌تر می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 50 سال گذشته هیچ‌گاه قیمت مسکن پایین نیامده است و نرخ نزولی نداشته، البته در مقاطعی راکد بوده اما این رکورد تورمی بوده و این به معنای آن است، که قیمت در این حوزه مانند یک فنر جمع شده و در زمان تورم پرش کرده است.

در اردیبهشت سال 1400 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع مسکن در شهر تهران 28 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، که در مقایسه با ماه قبل از آن و ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب 1.8 درصد کاهش و 69.7 درصد افزایش داشته است.

در این ماه همچنین تعداد معاملات هم معادل 3.9 هزار فقره بوده، که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 65.2 درصد کاهش داشته است و در مقایسه با ماه پیش از آن 88.1 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان

دانلود تقویم 1401

تاثیر بازار بر قیمت مسکن در سال 1401

همانطور که پیش‌تر گفتیم، قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند: قیمت مصالح، زمین و دیگر هزینه‌ها مانند مجوز ساخت و غیره است. بنابراین قیمت مصالح تا 60 درصد، زمین تا 30 درصد، و دیگر هزینه‌ها تا 10 درصد می‌توانند بر قیمت مسکن موثر باشند.

نرخ ارز و دلار هم بر افزایش و یا حتی کاهش قیمت مسکن تاثیر دارند و پس از افزایش قیمت دلار به سرعت قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید منزل بالا می‌رود و در کشور میزان تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401
پیش بینی مسکن 1401

بنابراین در سال ۱۴۰۱ پیش بینی می‌شود که با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال حاضر رو به افزایش است، قیمت مسکن نیز روند صعودی داشته باشد. از سوی دیگر هم با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن است، بازار به این وضعیت پاسخ مثبت نشان داده و قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

آمارهایی که از رصد کوتاه مدت بازار مسکن به دست می‌آید قابل اعتنا نیست؛ بخصوص در شرایط فعلی که معاملات در رکود به سر می‌برد. در شرایطی می توان عنوان کرد که قیمت یک کالا پایین آمده یا بالا رفته است که در یک زمان مشخص تعداد قابل توجهی معامله صورت گرفته باشد و بعد آن را با مقطعی مشابه در گذشته مقایسه کرد.

به گفته کارشناسان بخش مسکن در شرایط فعلی در وضعیتی است، که وقتی معامله‌ای در آن صورت نمی‌گیرد و بازار در حالت رکود قرار دارد، صحبت از کاهش قیمت بی‌معناست.

نظر شما درباره‌ی پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401  و همچنین پیش بینی قیمت خانه در سال 1401 چیست؟ آیا بازار حالت صعودی به خود می‌گیرد؟

باتوجه به صحبت‌های کارشناسان درباره‌ی پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 و پیش بینی قیمت خانه در سال 1401 روند صعودی خواهیم داشت. اما امیدواریم که نرخ روند صعودی کمی کندتر باشد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    سلام.با توضیحاتنظر کارشناسان در حوزه مسکن کاملا موافقم .اما بنظر عموم مردم اصل مطلب یک باز سیاسی در حوزه مسکن هست و هیچ دلتی نمیتواند یا بهتر است بگویم نمیخواهد در حل و فصل مشکل مسکن تلاشی درست و کارشناسان عمل نماید چرا که هیچ وقت دسته چاقو خودش رو نمیبرد .بیچاره جوانان و مردم چه کنند ؟ تمام عمر قشر متوسط کار کنند نمیتوانند یک سقف بالای سر داشته باشند

    پاسخ

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید تحلیل آینده بازارمسکن و اجاره در ایران
    امروز بزرگ ترین مشکل اقتصاد ایران هجوم سرمایه سرگردان اتباع خارجی و( سلطه اقتصادی ) است.(در در تمام دنیا جذب سرمایه خارجی بسیار خوب است ولی باید کنترل شده باشد ودر بخش های اساسی و زیر ساخت تولیدی باشد مثل بحث تولید مسکن و پیشرفت و ارتقاء اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود نه بحث دلالی و مصرفی و..) امروزه از مسکن، خانه، مغازه، تا کار ، مواد غذایی ، آموزش ، و سایر خدمات مثل پزشکی وتفریحی و … که همین الان هم بسیاری از مصالح ساختمانی سیمان و اهن و..ویا مواد غذایی به کشورهای دیگر ارسال میشود با توجه به اختلاف قیمت یعنی قیمت میوه و مصالح ایرانی ده برابر کمتر است و یا بسیاری از کشور اطراف برای خدمات پزشکی و مهندسی وحتی تحصیل کشور ایران را انتخاب میکنند، که چون هزینه ده ها برابر کمتر است (همه چیز از خانه و کالاها و اجناس ایران ارزان شده است ولی برای اتباع خارجی سایر کشور ها که اینها میخرند و می برند و یا افرادی که ایرانی هستند و تخصص و کار خاصی دارند در آمدشان به دلار است یعنی بنده در خارج کار میکنم و خانواده در ایران زندگی میکنند )وولی طرف دیگر داستان اقامت و زندگی و سرمایه گذاری در کشور ایران است که با ورود و دلارهای و سایر واحد های پول که که طی چندین سال گذشته چند ده برابر رشد کرد و ریال که کاهش پیدا کرده، پس توان مالی ریال و سرمایه مالی( به غیر از طلا و دلارو جواهرات و اجناس قیمتی) مردم ایران نسبت به سایر کشور ها کاهش پیدا کرده و همه زیان کرده اند از ثروتمند و… ولی در عوض توان مالی اتباع سایر کشور ها برای خرید در ایران چند ده برابر شده است( یعنی در واقعیت خانه و خودرو و مواد غذایی و سایر اجناس در ایران برای خارجی در ایران ارزان تر هم شده است طی این سالها با توجه به واحد پول و دستمزده و سرمایه های کشور های دیگر) و این شده که قیمت املاک هرسال درایران چند برابر میشود، یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش ریال است که مثل یخ است که باعث شده اختلاف ارزش قیمت یک خانه در کشورهای همسایه با کشور ایران بین 18 تا 27 برابر و بیشتر باشد که در نهایت این شده که مردم کشورهای همسایه یک شبه راه صد سال را طی کنند و برای خود پادشاهی میکنند و یک شب از قشر متوسط به قشر ثروتمند تبدیل شوند،( اگر ما هم همچنین فرصتی داشتم این کار را میکردم) یعنی مهاجران و اتباع خارجی سایر کشورها خانه خود را میفروشد و با سرمایه دلار، طلا و جواهرات قیمتی و.. به ایران میایند و اول از همه برای درخواست اقامت میدهند حالا اگر 7 مد هم که بشود و بعد 10 خانه خوب 2و3 تا مغازه در بهتر جا و 2 تا ماشین یک و یک کار راحت ، خوب اگر حوصله داشته باشد راه می اندازد( بعضی هاشون هم وارد بازاهاهی دلالی مسکن خودرو مواد غذایی و.. میشوند و تا اخر عمر خود ثروتمند زندگی میکند، جالب اینکه اگر فرزند داشته باشد میزارند درس بخونند و مدرک بگیرند و بعد انها میفرسد بروند در سوئد و کانادا و کشور هاری اروپایی کار و زندگی کنند ، در نهایت تمام موارد فوق باعث شده شهرهای بزرگ و مهاجر پذیر ایران از جمله مشهد و تهران و… این رشد و جهش قیمتی چند برابرمسکن و اجاره اتفاق بیوفتد (وقتی تقاضا زیاد است هر کالای، خانه ، به دست کسی میرسد که بیشترین پول می دهد یعنی وقتی یک ملک با چند ده برابر قیمت به اتباع خارجی در ایران به اجاره و یا بدتر به صورت غیر قانونی با قولنامه و… به فروش میرسد نتیجه این است که اخرین قیمت معیار تمام بازار میشود و همه مردم با این قیمت باید هماهنگ شوند جالب اینکه هم به دنبال چنین مشتری های برای املاک خود هستند !!! ولی این کار درآیند نزدیک باعث بدبختی و گرفتاری فرزندان همین افراد به دلیل گرانی میشود)، مثلا اجاره امسال درمنطقه پایین شهر این رشد قیمتی دو برابر 100 درصد و بیشتر و در منطقه مرفه نشین وبالای شهر از 100 تا 300 و بشتر چون همیشه ارزش افزوده و سود سرمایه گذاری در منطقه بالی شهر چند برابر است در نتیجه تقاضا خرید و ساخت سازه و سرمایه گذاری بیشتر است.
    انچه نظر بنده میباشد ، از اتفاقات امروز بازار مسکن 1401 برای آینده مسکن مشهد پیش بینی کرد، اینکه وضعیت بازار با همین جهش قیمتی 2و 3 برابر هرسال افزایش دارد حتی اجاره و…، مگر اینکه قانون و برخوردی و تصمیمی جهت خرید املاک توسط مهاجران سایرکشور شود که دو اتفاق ممکن است بییفتد.
    1- اینکه طبق قانون قبلی کشور خرید ،فروش ممنوع بوده ولی ضمانت اجرایی و برخورد های شدیدتر و بیشتر شود که در نهایت باعث فرار سرمایه خارجی و دلارها و سایر ارزهای خارجی و کاهش قیمت و افت یک باره بازار مسکن وخودر،سایر و. … میشود ( یعنی قیمت مسکن ثابت و حتی بسیار ارزان میشود) احتمال اتفاق این مورد 30 درصد است.
    2- ولی 70 درصد ممکن است قانونی جدید تصویب شود جهت راحتی و قانونی شدن خرید املاک در ایران برای افراد خارجی و تشویق به خرید و سرمایه گذاری در بحث تولید و ارتقاء ساخت مسکن که با این کار ایران درهای اقتصاد املاک و مسکن رو برای کشورهای دیگر باز میکند و باعث ورود هجم وسیعی دلارها و سایر ارزها به کشور میشود ،( که خود عامل جهش قیمت مسکن است و اجاره است)درنهایت در بازده کوتاه مدت قیمت املاک به یک باره تا نصف اختلاف قیمت نصف 18 و نصف 27 برابر افزایش پیدا میکند و در بلند مدت قیمت املاک و مسکن به همون قیمت جهانی و در سایرکشورها میرسد، ولی این وسط بسیار مردم و خانواده ایرانی متحمل فشار اقتصادی زیادی میشود، یعنی گرانی و جهش قیمت مسکن واجاره طی این سالها اتفاق میوفتد و…( هر کس خانه و مسکن خودش بفرشد محال است که بتواند مثل همون با همون قیمت بخرد و تنها مالکان که واملاک که مجبور به فروش هستند به فروش میرسد و.. همین الان همه بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ شهر در مشهد اتباع میباشند ) در انتهای بعد این اتفاقات بازار مسکن ایران متعادل میشود ولی این نکته مهم که دست مزدها هم در این دوران که فشار اقتصادی زیادی رو مردم متحمل میشوند و از ریال به دستمزد ها جهانی حالا دلار و سایر ارزها تبدیل میشود.
    در نهایت امید از راهکار استفاده شود و مطالب مفید باشد

    پاسخ

    بازار مسکن در سال 1401 و راهکار برون رفت
    مهندس ظفریاری میگوید
    انچه که بیان میشود نظر شخصی بنده است انچه در بازار 1401 پیش بینی میشود افزایش 30 تا 50 درصدری قیمت املاک برای خرید و فروش املاک که در نهایت ( چون قیمت اجاره هر خانه براساس ارزش ان مشخص و محاسبه میشود برای خانه مسکونی یک ششم تا یک هشتم و برای املاک تجاری یک هشتم تا یک دهم میشود رهن کامل یکسال آن این فرمول هست که 90 درصد مشاور املاک ان را رعایت می کنند ولی از نظر علمی توانایی بیان محاسبه آن را ندارند به مشتری و همه فکر میکنند مشاور املاک باعث گرانی هستند ) ولی انچه مشخص است چرا افزایش قیمت؟ چون با توجه به اینکه در سال 1401 افزایش دستمزدها 30 تا 50 درصد و بیشتر میباشد در نتیجه تولید کنند ،کارخانه و حتی حمل کننده و درنهایت مغازه دارد و… و قیمت محصول نهایی خود را باید افزایش بدهد تا این هزینه ها جدید را جبران کنند( یعنی همه دنبال منفعت و سود برای امرار معاش هستند) حالا هزینه افزایش تعرفه و .. جای خود را دارد . در نهایت قیمت مصالح و لوازم افزایش و در نهایت قیمت ساخت هر متر افزایش پیدا میکند( در سال 1400 هزینه ساخت خانه متر تقریبا از 4 تا 10 ولی در سال 1401 از 7 م تا 15م ) حالا این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت نهایی خانه میشود( آنچه مشخص است بازاراز نظر تعداد مشتری و تعداد معاملات راکد و کم است ولی قیمت ها رشد خود را دارند حالا این وسط عدم کاهش قدرت خرید و.. هم وجود دارد ) و در نتیجه مالک هم براساس فرمول یک هشتم وارزش ملک خود اجاره افزایش پیدا می دهد ولی در منطقه متوسط از 40 تا100 درصد و در منطقه مرفه و اعیان نشین از 100 تا 300 درصد ( چرا رشد قیمت اجاره بها منطقه مختلف متفاوت است چون ارزش افزوده املاک در منطقه مرفه بیشتر از منظقه متوسط است همیشه و بازده مالی بهتری دارد) اما اگر اتفاقاتی دیگر در بازارهای مثل ارز و بنزین و… بیوفت این رشد حتما جهشی و حتی تا 6 و 10 برابر هم می تواند اتفاق بیوفتد.
    اما راهکار برای ساماندهی به این رشد قیمت چیست، آنچه بنده مهندس ظفریاری طی تحقیق و بررسی در بازار مسکن مشهد مطلع شدم ، که بنده و هیچ فردی نمی تواند این رشد قیمتی را متوقف کند ، آن هم در کوتاه مدت تنها کاری که میشود کرد کاهش سرعت افزایش قیمت است یعنی بین مینیموم و ماکزیمم افزایش قیمت ما مینیموم را انتخاب و به مردم اطلاع دهیم( یعنی باید اتحادیه املاک هر شهر و اداره ثبت و شهرداری و سایر مراجعه مرتبط در هر محله از هر شهر ایران، تمام متصدی املاک آن منطقه را در هر فصل در مکانی دعوت کنند و یا از طریق شبکه مجازی ، جهت مشورت و اعلام قیمت محله (بهار تابستان، پاییز و زمستان در سال 4 جلسه برگزار کنند) و قیمت نهایی اول زمین خالی آن محله و خانه نوساز آن محله منطقه و فرمول محاسبه اجاره یک هشتم را و… در نهایت مینیموم قیمت ،یعنی این موارد را با نظر متصدیان املاک محله و کارشناسان این حوزه انتخاب و تعرفه و ملاک قرار بدهند وبه تمام مردم هم اطلاع بدهند ( این کار 100 درصد عملی است ولی هیچ کس و ارگانی رقبتی جهت انجام آن ندارد فقط با صدور مصوبه کاغذی که هیچ مسئول و هزینه مالی جهت اجرای آن وجود ندارد، بسنده میکنند، البته راهکار دوم هم و بلند مدت این است که شهرداری هر شهر باید وظیفه اصلی خود یعنی تامین زمین تفکیک شده در نقشه گسترش شهر وساخت مسکن برای مردم را انجام بدهند ونه ساخت المان عجچیب قریب و پوستر و فضای سبز و بحث جریمه تخلفات و …استفاده از شرکتهای انبو سازه بزرگ و یا واگذاری زمین تفکیک شده به مردم فاقد مسکن و کاهش وتعرفه ساخت و نظارت و سرعت در صدور مجوز و ثبات قیمت مصالح در نهایت مسکن و خانه تنها کالای هستد که هیچ کشوری یک شب نمی تواند بخرد و بسازد نیاز به برنامه ریزی و سیاسیت گذاری و مدیریت دقیق در اجرای آن است و جزء اولین نیازهر موجودی مسکن است ( در ÷یشتر موارد این رو خودم به عینیت دیدم که یک بچه کوچک خانوده مستاجر هم نسبت به خانه خود که زندگی میکند احساس مالکیت دارد حتی اگر آن خانه اجاره باشد واو نداند ).
    امیدوار مطالب مفید باشد

    پاسخ

    کدام کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مسکن بیشتر از طلا بود ه ؟

    در سال ۱۳۸۳ قیمت آپارتمان ۵۰متری در منطقه ۶تهران برابر ۵۰۰ سکه بود (یکعدد سکه صدهزارتومان)
    هم اکنون قیمت آپارتمانی مشابه ۲.۵ میلیارد تومان است.

    حال آنکه ۵۰۰ سکه طلا = ۶میلیارد تومان است .َ

    طی ۱۷ سال قیمت مسکن ۵۰برابر و ارزش طلا ۱۲۵ برابر
    یعنی حفظ و نگهداشت سکه های طلا ۲.۲ برابر ارجمند تر از خرید آپارتمان بوده است

    پاسخ