;
coinex

تبدیل یارانه به کالابرگ از شهریور 1401 ؛ یارانه نقدی به پایان راه می‌رسد؟

به گفته یکی از نمایندگان مجلس، مردادماه آخرین ماه پرداخت نقدی یارانه است و طرح تبدیل یارانه به کالابرگ از شهریور 1401 آغاز خواهد شد.

طی دو هفته آتی چهارمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود اما گویا شایعات مربوط به جایگزینی یارانه نقدی با کالابرگ به زودی عملی خواهد شد و دولت از شهریور ماه به مردم به جای یارانه نقدی به مردم کالابرگ می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: زمان واریز یارانه مرداد 1401 مشخص شد ؛ نقدی یا کالابرگ؟

تبدیل یارانه به کالابرگ از شهریور 1401

امروز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، مهدی طغیانی در گفتگویی گفته که در قانون بودجه 1401، مسئله توزیع کالابرگ الکترونیکی مطرح شده بود اما از آنجایی که زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نبود، دولت پرداخت یارانه نقدی را ادامه داد. اما به نظر می‌رسد که برنامه جایگزینی یارانه با کالابرگ از شهریور ماه سال جاری کلید بخورد.

به گفته آقای طغیانی، بنابر قانون بودجه سال 1401، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور، کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ به دست مردم برساند.

در ابتدای کار و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی نیز، اخباری از منابع دولتی حاکی از این بود که دولت هنوز هیچ برنامه خاصی برای پرداخت نوع جدید یارانه ندارد. چون هم مسئله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مسئله پرداخت نقدی یارانه.

تبدیل یارانه به کالابرگ از شهریور 1401 ؛ یارانه نقدی به پایان راه می‌رسد؟

حذف ناگهانی ارز 4200 تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی نیز عامل دیگری بود که منجر به تصمیم دولت برای پرداخت یارانه نقدی شد، اما از همان ماه اول، دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه جدید، موقتی است و کالابرگ یا کوپن جانشین این شیوه خواهد شد.

حال دو ماهی است که دولت موضوع تغییر شیوه پرداخت یارانه را در دستور کار قرار داده و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این نیز یکی از نمایندگان به دولت انتقاد کرد ه بود که تغییر روش از پرداخت نقدی به کالابرگ شاید مناسب همه اقشار جامعه نباشد.

حال سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اولتیماتوم داده تا توزیع کالابرگ زودتر آغاز شود و به پرداخت یارانه نقدی خاتمه دهد. در صورتی اجرای این طرح، به احتمال زیاد پرداخت یارانه مرداد ماه، آخرین مرحله پرداخت نقدی است و از ماه شهریور شاهد پرداخت کوپنی یارانه خواهیم بود. در متن قانون بودجه هم عینا به پرداخت کالابرگ تاکید شده است اما زمانی را مشخص نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است:

به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

بر این اساس دولت مکلف است که دقیقا از زمان حذف ارز ترجیحی، کالابرگ پرداخت کند و تاکنون به جای اینکار سه ماه یارانه نقدی پرداخته است. باید دید آیا نهایتا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند یا اینکه به روشی ممکن است بتواند مجلس را به ادامه پرداخت یارانه نقدی قانع کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تبدیل یارانه به کالابرگ از شهریور 1401 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر