;
coinex

ربوتاکسی های بایدو ؛ آینده حمل و نقل جاده‌ای در چین

با اعلام رسمی شرکت بایدو، ربوتاکسی های بایدو در چند شهر چین مستقر شده‌اند. این شرکت قصد دارد به رقیب جدی تسلا در زمینه خودرو خودران بدل شود.

بایدو، رقیب گوگل در بازار موتورهای جست‌و‌جو است که اکنون تصمیم گرفته با سرمایه‌گذاری در زمینه تاکسی‌های بدون سرنشین یا ربوتاکسی وارد رقابت بزرگ بین‌المللی در این زمینه شود. این شرکت مجوزهای لازم را دریافت کرده است تا تاکسی‌های کاملاً خودران و بدون راننده‌ی خود را در دو شهر چین مستقر کند. رویترز در گزارشی مدعی شده که این اولین باری است که چین چنین مجوزی را صادر می کند.

بیشتر بخوانید: خودرو برقی 300 هزار دلاری کادیلاک رونمایی شد

ربوتاکسی های بایدو رقیب جدید تسلا

این شهر ها عبارتند از شهر مرکزی ووهان چین و چونگ ‌کینگ که به تاکسی‌های رباتیک تجاری اجازه داده‌اند بدون نیاز به حضور راننده در داخل خودرو، مسافران را جابه‌جا کنند. بایدو می‌گوید مجوزهایش از امروز وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود.

در ابتدا قرار است گروهی شامل پنج تاکسی رباتیک بایدو در هر شهر (در شهر ووهان از ساعت ۹ تا ۱۷ و در شهر چونگ‌کینگ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰) فعالیت کنند. ناحیه‌ی سرویس‌دهی ربوتاکسی های بایدو ۳۰ کیلومترمربع از منطقه‌ی یونگ‌چوان شهر چونگ‌کینگ و ۱۳ کیلومترمربع از منطقه‌ توسعه‌ی اقتصادی و تکنولوژیکی ووهان را دربر می‌گیرد.

ربوتاکسی های بایدو ؛ آینده حمل و نقل جاده‌ای در چین

در اواسط سال 2022 میلادی، شرکت Pony.ai با سرمایه‌گذاری‌هایی که از طرف شرکت‌های Apollo Global Management و تویوتا مواجه شده بود، از دریافت مجوزهایی ویژه در شهر پکن خبر داد تا ربوتاکسی‌های خود را در ناحیه‌ای به مساحت ۶۰ کیلومترمربع مستقر کند.

در اینجا تفاوت این دو شرکت در مجوزهای صادر شده‌شان مشخص می‌شود؛ به نحوی که مجوزی که Pony.ai در شهر پکن دریافت کرد، اعلام می‌کند به حضور هیچ‌کس روی صندلی راننده نیازی نیست؛ اما فردی متخصص باید روی صندلی مسافر جلو حضور داشته باشد.

با توجه به مجوز های صادر شده برای شرکت بایدو این شرکت در حال مذاکره با مقام‌های رسمی پکن و شانگهای و شنژن است تا در یک سال آینده، مجوزهایی برای آزمایش ربوتاکسی کاملاً خودران در این شهرها دریافت کند. ظاهراً بایدو به‌دنبال مستقرکردن تاکسی‌هایی است که خدماتشان را رایگان ارائه می‌دهند. تاکسی‌هایی که در چونگ‌کینگ و ووهان مستقر می‌شوند، از مسافران هزینه دریافت می‌کنند

با توجه به شروع فعالیت شرکت های ربو تاکسی در شهر های چین؛ ایالات متحده نیز در حال تصویب قوانین جدیدی در این حوزه می‌باشد . Cruise، شرکت تحت مالکیت جنرال موتورز، در اوایل سال جاری میلادی توانسته است از نهاد خدمات عمومی کالیفرنیا مجوز دریافت کند تا در برخی از خیابان‌های منتخب سان‌فرانسیسکو در بازه‌ی‌ زمانی معین شده بین ساعت ۲۲ تا ۶ مسافران را با خودروهای کاملاً خودران و بدون راننده جابه‌جا کند. ناگفته نماند سرویس‌هایی که Cruise ارائه می‌دهد، رایگان نیست.

Apollo Go، سرویس ربوتاکسی بایدو، با سرمایه‌گذاری نامشخصی که هنوز هیچ منبعی اطلاع دقیقی از جزئیات آن ندارد، از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۰ تاکنون، با ثبت بیش از یک‌میلیون سفر در ۱۰ شهر چین اقدام به ثبت رکوردی جالب در این صنعت نوپا نموده است. بایدو می‌گوید تاکنون هیچ خطایی در سرویس مشاهده نکرده است.

وزارت حمل‌و‌نقل چین در پیش‌نویس قوانین جدیدی که برای قانونمندسازی صنعت نوظهور خودروهای خودران تصویب خواهد شد، می‌گوید این کشور باید با احتیاط و قوانین ملزم به خود استفاده از خودروهای خودران در سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری را امکان‌پذیر سازد. این نهاد اذعان داشت که بهتر است خودروهای خودران نظیر ربوتاکسی‌ها در جاده‌های کم‌ترافیک و در موقعیت‌هایی استفاده شوند که در صورت بروز هرگونه مشکل به‌ راحتی امکان کنترل‌کردن آن‌ها وجود داشته باشد تا ایمنی مسافران در اولویت اول باشد.

چین و ایالات متحده دست به رقابتی مستقیم برای تجاری‌سازی صنعت نوپای سیستم‌های خودران یا همان روبوتاکسی ها زده‌اند. از ابداع فناوری‌های جدید تسهیل خدمت دهی به مشتریان خود گرفته تا تصویب قوانینی جدید برای صدور مجوز. دراین‌میان، ایالت‌هایی در آمریکا مثل آریزونا به شرکت‌های حمل‌و‌نقل اجازه داده‌اند از خودروهای خودران بدون راننده استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ربوتاکسی های بایدو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر