;
coinex

به روند صعودی بازار کریپتو اعتماد کنیم؟ [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عباس آشتیانی]

پس از توقف روند نزولی ارزهای دیجیتال، حالا روند صعودی بازار کریپتو آغاز شده است. آیا می‌توان به جهش دوباره‌ی بازار اعتماد کرد؟ در تکراتو بخوانید.

همواره شاهد موج‎‌های صعودی و نزولی در بازارهای مالی هستیم. با توجه به روند صعودی بازار کریپتو که به تازگی روی داده است، گفتگویی با مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران؛ آقای عباس آشتیانی انجام دادیم و در آن از دغدغه‌های فعالان این حوزه صحبت کردیم. گزارش کامل این گفتگو درباره روند صعودی بازار کریپتو را بخوانید.

بیشتر بخوانید: استیضاح وزیر ارتباطات چه تاثیری بر کسب و کار اینترنتی دارد؟ [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عادل طالبی]

روند صعودی بازار کریپتو باید 3.5 برابر شود!

پس از‌ تجربه‌ی یک دوره‌ی نزولی در بازار کریپتو، شاهد روند صعودی و رشد قابل توجهی در این زمینه هستیم. نظر عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران را در این خصوص پرسیدیم و حالا پاسخ ایشان را بخوانید:

بازار در بازه‌های زمانی مختلف صعود و سقوط‌های مشابه یا بیشتر و کمتر را تجربه کرده و ما فعلا نمی‌توانیم درباره‌ی این حرکت و روند بازار دیجیتال اظهار نظر کنیم که آن را صعودی در نظر بگیریم. بازار دارایی‌های دیجیتال بعد از یک سقوط در حدود ۶۷ درصد یک صعود در حدود ۲۰ درصد را تجربه کرده و برای آن که بتواند کل سقوط خود را جبران بکند، تقریبا باید نزدیک به سه و نیم برابر شود و سیصد و پنجاه درصد رشد را حتما تجربه کند. برای همین من با سوال اول کمی مخالف هستم. ما شاهد صعود چشمگیر نیستیم صرفا یک صعود بیست درصدی را از کف قیمتی ثبت شده در هفته‌های اخیر مشاهده کردیم.

روند صعودی بازار کریپتو

آشتیانی افزود: «چنین چیزی که می‌توان علت نزولی شدن آن را نام ببریم، اتفاقات ناشی از آن سقوط یعنی فروش پیوسته موسسات و صندوق های سرمایه گذاری که دارایی‌های بزرگی از سهم دارایی های دیجیتال را داشتند، تقریبا به پایان رسید و اثر آن را در بازار بر حسب زمان حل کرد و بازار حالت ارگانیک‌تری پیدا کرد. در اینجا ما شاهد یک توقف در روند ریزش بودیم و من فکر میکنم که حرکات و نوسانات عادی بازار تا حدود ۹ ماه یا ۱۰ ماه دیگر ادامه پیدا کند و ما پس از آن شاهد بازگشت به قیمت های حداکثر قبلی یعنی؛ حدود ۶۸ هزار دلار برای بیت کوین به طور مثال نخواهیم بود.»

بهترین زمان برای ورود به بازار کریپتو

با توجه به تجربه‌ی تلخ سرمایه‌گذاران در بازار بورس و البته ریزش در حوزه‌ی کریپتو، از مدیر عامل انجمن بلاکچین ایران پرسیدیم که آیا با رشد دوباره‌ی رمزارزها می‌توانیم شاهد اعتماد بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم؟ عباس آشتیانی پاسخ می‌دهد:

در تمام بازارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا زمانی که قیمت ریزش پیدا می‌کند، طبیعتا حس ناامیدی و ترس در مردم فراگیر می‌شود. چه بازار بورس، چه بازار دیجیتال یا رمزارزها. و زمانی که بازار رشد می‌کند، کم کم نشانه‌هایی از اعتماد به بازارهای مبتنی بر متقاضا ظهور پیدا می‌کند. البته این رویه برخلاف روند و توصیه‌های اقتصادی انجام شده توسط متخصصین است. به نظر من همیشه زمانی که بازار شاخص‌های خوش‌بینی زیادی دارد، یکی از مواقع خروج از بازار و مواقعی که نشانه‌های بدبینی در آن زیاد است، موقع ورود به بازار است.

مدیریت ریسک و سرمایه اصل اول بازارهای مالی

آشتیانی در پاسخ به این که رشد و نزول سرمایه در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال تا چه حد قابل پیش‌بینی است، این چنین پاسخ داد:

شاخص‌های که از مبنای تحلیل تکنیکال می‌آیند در کنار تحلیل‌های بنیادی و فاندامنتال هر بازاری می‌تواند تا حدودی این صعود‌ها و نزول‌ها را پیش‌بینی بکند. ولی اصل در تمام بازار ها مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه است. هر کسی در زمان صعود بازار باید ذخیره‌ی سود بکند و پله پله اصل سرمایه و تا حدودی سود حاصل را خارج کند. در هنگام نزول بازارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا معکوس این روند را اجرا کند و آرام آرام مجددا به بازار وارد بشود.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران افزود: «در صورتی ما باید این را بدانیم که بازار بورس در کنار بازار املاک، بازار فلزات، بازار رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال یکی از بازارهای جایگزین می باشد و افراد نباید با تمام دارایی و بدون مدیریت ریسک وارد بازارها شوند و تمام دارایی های خود را وارد یکی از این حوزه ها بکنند. همیشه باید با توجه به روانشناسی مالی خود و میزان ریسک پذیری و نیاز به نقد شوندگی، سرمایه‌گذاری دارایی خود را در بازار‌های مختلف تقسیم بکند».

روند صعودی بازار کریپتو

اختلالات اینترنت که به تازگی شاهد بروز شدید آن هستیم، موجب ناراحتی بسیاری از کاربران و البته ایجاد مشکلاتی در کسب و کارهایی اینترنتی شده است. عباس آشتیانی در پایان گفتگو در مورد تاثیر اختلالات اینترنت بر فعالیت‌های افرادی که در این زمینه مشغول هستند چنین پاسخ داد:

اختلالات اینترنت طبیعتا بر روی پلتفرم‌ها و سکوهای تبادل و ارتباطاتی که مردم می‌خواهند با آن‌ها بگیرند تاثیر خواهد گذاشت. البته همانطور که می‌دانید تکنولوژی بلاکچین الزاما احتیاجی به اینترنت ندارد و در حقیقت با امضای تراکنش‌هایی که مبتنی بر بلاکچین و کلید خصوصی و ارسال آن که حجم کمی دارد و حتی از طریق امواج رادیویی هم قابل انتقال است و به راه خود ادامه می‌دهد. اما خدمات دارایی‌های دیجیتال و بلاکچین که از سرویس‌های اینترنت استفاده می‌کنند، قطعا در معرض عوارض ناشی از اختلالات اینترنت قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره روند صعودی بازار کریپتو چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر