;
coinex

ماهواره خیام در مدار قرار گرفت ؛ پرتاب موفقیت‌آمیز به لطف روس‌ها!

بعد از تلاش‌های مکرر و تقبل هزینه‌های بسیار سنگین از سوی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ 18 مرداد ماهواره خیام با کمک دولت روسیه به فضا پرتاب شد.

با توجه به وزن بیش از 500 کیلوگرم ماهواره ایرانی خیام و احتمال زیاد موفقیت موشک سایوز، دور از انتظار نبود که وظیفه پرتاب این ماهواره به دولت روسیه واگذار شود.

ماهواره خیام در واقع یک ماهواره سنجش از راه دور است و باید گفت که بعد از پرتاب این موشک از پایگاه فضایی بایکونور که در کشور قزاقستان واقع شده، تمامی امور مربوط به کنترل و امتیاز بهره‌برداری از این ماهواره در اختیار ایران خواهد بود. همچنین کنترل این ماهواره، توسط کارشناسان ایرانی در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک ایران صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: تولید سوخت موشک از باکتری ؛‌ سوختی قدرتمندتر و در عین حال سالم‌تر!

اهداف اصلی پرتاب ماهواره خیام

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی امور مربوط به کنترل و اعمال دستورهای مختلف جهت پیش بردن برنامه‌های ماهواره خیام بر عهده دولت ایران بوده و توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

تصاویری که این ماهواره در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد در جهت ارتقای سطح مدیریت و کسب دست‌آوردهای نوین در زمینه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌ زیست، منابع آبی، معادن، پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که عمر عملیاتی ماهواره خیام حدود 5 سال خواهد بود.

پرتاب ماهواره ایرانی خیام با همکاری روسیه

با پرتاب موشک سایوز و قرار گرفتن ماهواره ایرانی خیام در مدار زمین، شایعات زیادی در ارتباط با همکاری کشور روسیه در پرتاب این ماهواره به وجود آمده است. سازمان فضایی ایران در واکنش به این شایعات اعلام کرد که ارسال دستورات و دریافت اطلاعات از ماهواره خیام طبق الگوریتم رمزنگاری شده که توسط دانشمندان ایرانی در آن قرار گرفته است صورت می‌گیرد و به همین دلیل، هیچ دولت دیگری به اطلاعات این ماهواره دسترسی نخواهد داشت.

در ادامه، سازمان فضایی ایران تمام شایعات مربوط به استفاده نظامی سایر کشورها از اطلاعات ماهواره ایرانی خیام را تکذیب کرد. طی اظهارات سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پرتاب ماهواره ایرانی ذکر شده، به این موضوع اشاره شد که ماهواره خیام تنها برای اهداف صلح طلبانه در مدار زمین قرار می‌گیرد و نیروهای دفاعی کشور از روش‌های منحصر به فردی جهت انجام وظایف خود استفاده می‌کنند.

در اوایل سال جاری، وزیر فناوری ارتباطات جمهوری اسلامی ایران خبر از افزایش فعالیت‌های ایران در حوزه هوا فضا داده بود. اینگونه که به نظر می‌رسد پرتاب ماهواره خیام، نقطه شروعی جهت پیشرفت دولت ایران در این حوزه باشد و در آینده، شاهد قرارگرفتن ماهواره‌های ایرانی دیگری در مدار زمین باشیم‌‌‌.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قرار گرفتن ماهواره خیام در مدار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر