;
coinex

سلامت دهان و دندان با یک میکروربات ؛ مسواک و نخ دندان را فراموش کنید!

به لطف مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا شاید بتوان به زودی با مسواک و نخ دندان خداحافظی کرد چرا که سلامت دهان و دندان با یک میکروربات کوچک تضمین می‌شود!

مهندسان در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا، سیستمی از میکروربات‌ها را با قابلیت تغییر شکل توسعه‌ داده‌اند که می‌تواند به سادگی جای مسواک و نخ دندان را بگیرد. این میکرو روبات نه تنها به سادگی می‌تواند پلاک دندان‌ها را تمیز کند، بلکه با استفاده از مواد ضد میکروبی، می‌تواند باکتری‌‌های بد را هم از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

سلامت دهان و دندان با یک میکروربات

امروزه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از کارهای روزمره همه ما محسوب می‌شود که گاها می‌تواند وقت‌گیر و آزاردهنده باشد. حال محققان در تلاشند با استفاده از برخی ربات‌های کوچک، مکانبرمی را طراحی کنند که دیگر نیازی به استفاده مداوم و هر روزه از مسواک یا نخ دندان نداشته باشد.

میکرو رباتی که محققان توسعه داده‌اند، به سادگی تغییر شکل می‌دهد و فاصله بین دندان‌ها را تمیز می‌کند. همچنین به خاطر اینکه حاوی برخی از انواع مواد ضد میکروبی است، می‌تواند برای از بین بردن باکتری دندان‌ها نیز مفید باشد.

سلامت دهان و دندان با یک میکروربات ؛ مسواک و نخ دندان را فراموش کنید!

تغییر شکل دادن این میکرو ربات‌ها از مهمترین ویژگی‌های آن‌ها برای تمیز کردن دندان‌ها است. این ربات‌ها از نانو ذرات اکسید آهن ساخته شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلفی مونتاژ کرد و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی،‌ آن‌ها را کنترل کرد. همین خصیصه سبب می‌شود که این ربات‌ها برای تمیز کردن دندان‌ها بسیار موثر و کاربری باشند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که این ربات‌های کوچک تنها به طور مکانیکی دندان‌ها را تمیز نمی‌کنند، بلکه اکسید آهن که به عنوان فعال‌کننده پراکسید هیدروژن شناخته می‌شود، در آن‌ها واکنشی را سبب می‌شود که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند و باکتری‌ها و مواد چسبنده روی دندان‌ها را نیز از بین می‌برد.

تیم تحقیقاتی در این پروژه، ابتدا این سیستم را روی یک صفحه مسطح از مواد مصنوعی دندان آزمایش کرد تا حرکات میکروربات‌ها کمتر شود. سپس میکروربات‌ها را روی دندان مصنوعی پرینت سه بعدی تست کردند و نهایتا، میکروربات ها روی دندان‌های واقعی انسان آزمایش شدند. آزمایش‌های انجام شده حاکی از این است که این میکروربات‌ها می‌توانند به صورت موثر باکتری‌ها و پلاک دندان را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سلامت دهان و دندان با یک میکروربات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر