;
coinex

قانون‌گذاری تنها راه مبارزه با کلاهبرداری با رمزارزها [مصاحبه اختصاصی تکراتو با امید علوی]

در صورت نبود قانون مشخص، هر روز شاهد افزایش کلاهبرداری با رمزارزها خواهیم بود. راهکار چیست؟ تکراتو در این رابطه مصاحبه‌ای داشته با امید علوی، مدیر انجمن بلاکچین ایران.

اخیرا رئیس پلیس فتای فراجا از کشف کلاهبرداری با رمزارزها به ارزش 9 هزار و 230 میلیارد تومان در فضای مجازی خبر داد. با توجه به حساسیت و ابعاد گسترده این دست از کلاه‌برداری‌ها تصمیم گرفتیم در مورد راه‌های پیشگیری از این اتفاقات و البته چگونگی عملکرد ارزهای حبابی، گفتگویی داشته باشیم با امید علوی، مدیر انجمن بلاکچیین ایران. در این مصاحبه سعی بر آن شد که روشنگری مختصری در مورد این شرایط پیچیده صورت گیرد.

داستان کلاهبرداری با رمزارزها از کجا شروع می‌شود؟

امید علوی در رابطه با افزایش پرونده‌های کلاهبرداری‌ با رمزارزها و اخبار منتشر شده توضیح داد:

بحثی که در مورد این نوع کلاهبرداری‌ها مطرح است، شیوه‌های گوناگون آن است. یکی از رایج‌ترین این کلاهبرداری آن است که ابتدا رمزارزی را ایجاد می‌کنند، سپس با استفاده از اخبار، پروفیل سازی‌ها و تیم‌سازی فیک سبب باد و پامپ این رمزارز می‌شوند. از طرف دیگر نیز با ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارز سبب بزرگ‌تر شدن این حباب می‌شوند. از طرف دیگر در مارکت، همین کلاهبردارها و سودجویان در حال فروش رمزارزهایی هستند که خودشان تولید کرده‌اند.

 کلاهبرداری با رمزارزها
قانون‌گذاری تنها راه مبارزه با کلاهبرداری با رمزارزها

مدیر انجمن بلاکچین ایران اینگونه ادامه داد: «واقعیت این است که چون این رمزارزها هیچ استفاده‌ای ندارد و مانند بیت کوین برای مثال در سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات استفاده نمی‌شوند، بر روی دست مال‌باخته‌های سرمایه‌گذار می‌مانند. سپس در زمانی که کلاهبردارها و سودجویان سود مورد نظر خود را کنند، کم کم پروژه منحل می‌شود و این کلاهبرداران از پروژه خروج می‌کنند. سپس اتفاقی که می‌افتد، مردم نیز شروع به فروختن رمزارز خود می‌کنند و چون خریداری وجود ندارد، قیمت آن به شدت افت می‌کند. این همان موقعی است که حباب رمزارز می‌ترکد. مال باخته نیز متوجه می‌شود که این قیمت حبابی بیش نبوده و رمزارز خریداری شده کم کم به عدد واقعی خود یعنی نزدیک به صفر برمی‌گردد.»

مطالبه‌ی اصلی: قانون‌گذاری در مورد حوزه رمزارزها

علوی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از اینگونه کلاهبرداری ها جلوگیری کرد، گفت:

بحث انتشار توکن و رمزارز در دنیا ضوابط و قوانین خاص خودش را دارد. اگر کسی قصد تبلیغات و یا ایجاذ توکن داشته باشد، حتما باید مسائل قانونی سفت و سختی را رعایت کند و لایسنس‌ها و مجوزهای خاصی را دریافت کند. کشورها نیز نظارت بسیاری بر روی این موضوع دارند، در نتیجه به این راحتی کسی نمی‌تواند رمزارزی را وارد بازار کند. به همین دلیل کشورهایی که قوانین مشخص و سختگیرانه‌ای دارند، از اکثر این اتفاقات و کاهبرداری‌ها مصون هستند.

وی ادامه داد: «اما چون کشور ما قوانین مشخصی در این حوزه ندارد و از لحاظ قوانین و ضوابط بسیار منزوی در دنیا هستیم و علاوه بر این، به دلیل آن که حوزه‌ی قضایی کشور ما نمی‌تواند در خارج از مرزها عمل کند، کلاهبردارها در کشورهای خارجی مانند ترکیه، دبی، اروپا و امریکا پروژه ایحاد می‌کنند. جالب است که بدانید این پروژه‌ها در همان کشور انجام شده کار نمی‌کند و وبسایت‌های مربوطه به مردم آن کشور خدمات نمی‌دهد. این دست از پروژه‌ها فقط برای ایرانی‌ها طراحی می‌شود، به ایرانی‌ها خدمات می‌دهد و پول ایرانی‌ها را نابود می‌کند. بنابراین چون ما دسترسی قضایی و پلیسی به آن کشورها نداریم، کلاهبردارها به راحتی می‌توانند فعالیت‌های خود را به دور از قانون و مجازات انجام دهند.»

فضای خاکستری معاملات رمزارزها در ایران

امید علوی در پاسخ به این سوال که مراجع قانونی باید چه اقداماتی در خصوص جلوگیری از کلاهبرداری با رمزارزها انجام بدهند، اعلام کرد: «رمزارزها تا چهارچوب و ضابطه‌ی مشخصی نداشته باشند، این بلاتکلیفی را دارند. علاوه بر این دولت باید از حقوق مردم و کاربران حمایت کند، برای معاملات بسترهای شفاف و مشخص ایجاد کند، نظارت کند، ضوابط و قوانین انتشار توکن‌ها و بحث نگهداری‌ آنها را مشخص کند تا دارایی مردم در خطر نباشد و از بین نرود.»

مدیر انجمن بلاکچین ایران، در پایان صحبت‌های خود آینده مبادلات با ارزهای دیجیتال را در ایران اینگونه ارزیابی کرد:

اگر این تغییراتی که گفتیم اتفاق بیفتد، می‌توانیم به آینده‌ی رمزارزها و مبادلات در ایران خوشبین باشیم. اما تا به امروز همه‌چیز خاکستری بوده و همین سبب شده است که کلاهبرداری‌ها و سودجویی‌ها شکل بگیرد و سرمایه‌ی مردم از بین برود. قانون‌گذارها هرچه زودتر، چه در مجلس و دولت برای قوانین حمایتی و نظارتی و همین‌طور قوانین قضایی باید به فکر باشند و اقدام کنند. این حوزه، کلاس جدیدی از دارایی است. همان‌گونه که ما برای حوزه املاک و مستقلات و پول و انواع مختلف معاملات، قوانین شفاف و مشخصی داریم، برای حوزه‌ رمزارزها نیز باید قوانین شفاف و مشخصی ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کلاهبرداری با رمزارزها چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر