;
coinex

تولید برق از کربن دی اکسید برای اولین بار در تاریخ

محققان آزمایشگاه ملی سندیای آمریکا برای اولین بار تاریخ موفق به تولید برق از کربن دی اکسید شده‌اند. اما چگونه از این ماده برق تولید می‌شود؟

محققان در آزمایشگاه ملی سندیا در آمریکا توانسته‌اند برای اولین بار در تاریخ، به جای تولید برق از بخار، از کربن دی اکسید فوق بحرانی استفاده کنند. این روش توانسته 10 کیلوووات انرژی به شبکه برق پایگاه نیروی هوایی سندیا کرتلند بیفزاید.

بیشتر بخوانید: یک فلاسک غول پیکر برای ذخیره انرژی ؛ راه فرار آلمانی‌ها از معضل تامین گاز!

تولید برق از کربن دی اکسید برای اولین بار در تاریخ

کربن دی اکسید فوق بحرانی یک ماده غیرسمی و پایدار است که تحت فشار بسیار زیاد، می‌تواند به طور همزمان شبیه به مایع و گاز عمل کند. با تکیه به اینکه این ماده در داخل سیستم باقی می‌ماند و به شکل گاز گلخانه‌ای آزاد نمی‌شود، می‌تواند از بخار به مراتب بیشتر داغ شود و به همین دلیل می‌تواند خیلی بهتر در تبدیل گرما به برق ایفای نقش کند.

تولید برق از کربن دی اکسید برای اولین بار در تاریخ
تولید برق از کربن دی اکسید

مهندسان سندیا چندی پیش توانستند با موفقیت سیستم دی اکسید کربن فوق بحرانی را به 315 درجه سلسیوس برسانند و از آن برای تولید برق در شبکه استفاده کنند. آن‌ها در این آزمایش 10 کیلووات برق را به شبکه پایگاه نیروی هوایی اضافه کردند که گرچه رقم چشمگیری به نظر نمی‌رسد، اما گام نخست مهمی محسوب می‌شود. محقق ارشد این پروژه، درین فلمینگ می‌گوید:

ما با موفقیت کمپرسور تناوب‌گر توربین را سه بار در یک چرخه ساده برایتون کربن دی‌اکسید فوق بحرانی راه انداختیم و سه بار خاموشی داشتیم و برق را به‌طور یکنواخت به مدت 50 دقیقه به شبکه سندیا-کرتلند تزریق کردیم.

فلمینگ مدعی است که اساسی‌ترین نکته درباره این آزمایش، جلب رضایت سندیا برای وصل کردن به شبکه بوده است: «هر کسی که شبکه‌های برق را کنترل می‌کند، با احتیاط درباره چیزهایی که به سیستم وصل می‌کنید تصمیم می‌گیرد، چون ممکن است شبکه را مختل کنید.» با این حال، آن‌ها توانستند این کار را با موفقیت انجام دهند. این تیم حالا سعی دارد سیستم خود به نحوی اصلاح کند که امکان فعالیت در دماهای بالاتر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تولید برق از کربن دی اکسید برای اولین بار در تاریخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر