;
coinex

تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی مشخص شد

ماجرای ممنوعیت واردات خودرو در مدت اخیر یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بازار خودرو ایران بوده است. حال تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی مشخص شده است.

واردات خودرو به کشور از مهمترین مسائل بازار خودروی ایران در مدت اخیر است که حال به تدریج جزئیاتی از آن مشخص می‌شود. اخیرا حتی تاریخ ورود اولین ماشین های وارداتی مشخص شده است.

آزادسازی واردات خودرو از ماه‌ها پیش به نتیجه رسیده و قرار بر این است که آیین‌نامه‌ای تدوین شود تا جزئیات دقیق واردات خودرو به اطلاع واردکنندگان هم برسد. گرچه تا امروز خبری از آیین‌نامه نبوده،‌ اما اخیرا معاون کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده که در یک ماه آینده آیین‌نامه واردات خودرو آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای فرسوده ؛ طرح جدید برای ایمنی بیشتر

تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی

به گفته حجت‌الله فیروزی قرار است که اولین محموله خودروهای وارداتی در آذرماه وارد کشور شود. این مقام مسئول درباره سازوکار تدوین آیین‌نامه واردات خودرو نیز خاطرنشان کرده که وزارت صمت در حال بررسی نسخه نهایی این آیین‌نامه است و در آخرین جلسه مشترک کمیسیون و وزارت صمت نکات مورد توجه مجلس در آن گنجانده می‌شود.

بر این اساس،‌ امکان واردات خودرو از آذرماه سال جاری برای همه اشخاص حقوقی و حقیقی آزاد خواهد شد. از سویی شایعات حاکی از این است که ابتدا خودروهای برقی برای مناطق آزاد عرضه خواهند شد تا مورد استفاده مردم قرار گیرند. خودروهای دیگری که مربوط به حمل و نقل عمومی است باید به جای محصولات فرسوده و تاکسی‌ها روانه بازار داخلی شوند و گروه بعدی نیز خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب هستند. فیروزی راجع به خودروهای مقرون به صرفه و اقتصادی گفت:

خودروها با حجم موتور کم و رعایت مسائل زیست محیطی بوده و قیمتشان باید به میزانی باشد که جمعیت متوسط از نظر درآمدی قادر به خرید آن باشند. همچنین خدمات پس از فروش این خودروها باید در داخل فراهم شود.

تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی مشخص شد
تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی

تا پیش از تصمیم‌گیری جدی قوای سه‌گانه درباره واردات خودرو، عمدتا این خودروهای لوکس و گرانقیمت بودند که در جریان واردات به بازار داخلی عرضه می‌شدند. اما حال قرار است بخش زیادی از خودروهای وارداتی توسط قشر متوسط جامعه خریداری شوند و در این مرحله تاکید بسیاری بر خودروهای برقی شده است.

بنابر گفته‌های حجت‌الله فیروزی، در حال حاضر همچنان آیین‌نامه واردات خودرو زیر نظر وزارت صمت در حال تدوین است و برای اینکه کامل شود بایستی نظرهای کارشناسان و فعالان صنعت خودرو گرفته شود. عضو کمیسیون مجلس در خصوص افزایش کیفیت خودروهای داخلی گفت:

امروز سرعت علم و تکنولوژی در جهان زیاد است و در سنوات اخیر به جهت برخی تحریم‌ها، امکان نوسازی تجهیزات را نداشتیم و لذا ورود خودروهای جدید به کشور با فناوری روز امکان استفاده خودروسازان داخلی از علم جدید را فراهم می‌آورد.

فیروزی ابراز امیدواری کرد که واردات خودروهای خارجی، خودروسازان داخلی به فکر رقابت با برندهای خارجی بیفتند و نتیجه کار آنها پیشرفت در سطوح کمی و کیفی شود.

همچنین منتظر تولید و طراحی پلتفرم‌های جدید هستیم و نظر آن عده‌ای که معتقدند واردات باعث ضعف تولید می‌شود، کاملا اشتباه است. به اعتقاد عضو کمیسیون صنایع مجلس، رویه واردات خودروهای خارجی رقابت سالمی ایجاد کرده و این پاسخی برای افرادی است که می‌خواهند خودروی کشور دیگر را خریداری کنند. او در مورد زمان واردات خودرو بیان کرد:

حداکثر ظرف یک ماه آینده شاید بتوان به یک آیین‌نامه اجرایی دست‌ یافت و بلافاصله پس از تصویب آیین‌نامه می‌توان این رویه را عملیاتی و اجرایی نمود. همچنین اهتمام مجلس و دولت بر این است که از ظرفیت پول‌های خارج از کشور و سرمایه‌داران ایرانی که دارای کسب‌وکار و درآمد هستند، برای واردات خودرو بهره ببریم تا امکان خروج ارز از کشور به حداقل برسد.

فیروزی در حالی از واردات خودرو در آذرماه خبر داده که پیش از این منوچهر منطقی به عنون معاون وزیر صمت اعلام کرده بود واردات خودرو در شهریور اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاریخ تحویل اولین محموله خودرو وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر