;
coinex

درمان آلزایمر با برق ؛‌ جریان الکتریسیته بخش‌هایی از حافظه را احیا می‌کند!

بر اساس یک مطالعه جدید، اتصال جریان الکتریکی از طریق مغز به مدت 20 دقیقه می‌تواند حافظه افراد مسن را برای حداقل یک ماه تقویت کند. این روشی برای درمان آلزایمر با برق است.

حدود 8 درصد از افراد در ایالات متحده با افزایش سن به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا می‌شوند که به طور قابل توجهی عملکرد حافظه آنها را مختل می‌کند.

مطالعه جدیدی اما برای درمان این شرایط یا جلوگیری از آن،‌ اتصال جریان برق به بخش‌هایی مشخص از حافظه را مطرح می‌کند. البته که این در حال حاضر تنها یک ایده و آزمایش اولیه است، اما درمان‌های آسان و سریع مانند این می‌تواند با بالا رفتن پیر شدن جمعیت جهان حتی مهم‌تر شود، به خصوص اگر تحقیقات آینده نشان دهد که می‌تواند به شرایط شناختی جدی‌تر کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

درمان آلزایمر با برق

در این مطالعه که روز دوشنبه در Nature Neuroscience منتشر شد، از یک دستگاه کلاه مانند با الکترودهای نصب شده برای رساندن جریان الکتریکی به مناطق خاصی از مغز استفاده شد. تیم تحقیقاتی به دو حوزه اصلی تمرکز داشتند؛ یکی مرتبط با حافظه فعال (که اطلاعات را به طور موقت نگه می دارد و با حافظه کوتاه مدت همپوشانی دارد) و دیگری مرتبط با حافظه بلند مدت.

درمان آلزایمر با برق ؛‌ جریان الکتریسیته بخش‌هایی از حافظه را احیا می‌کند!

تیم تحقیقاتی 60 شرکت کننده بین 65 تا 88 سال را به سه گروه تقسیم کردند: یک گروه دستگاه را می پوشیدند اما هیچ تحریک الکتریکی دریافت نمی کردند. دومین گروه تحریک الکتریکی را در ناحیه حافظه فعال دریافت کردند و سومین گروه تحریک الکتریکی را در ناحیه مرتبط با حافظه بلند مدت دریافت کردند.

به مدت چهار روز متوالی، شرکت‌کنندگان در حین اینکه درمان الکتریکی را دریافت می‌کردند، یک تمرین ذهنی شامل مرور 20 واژه و تلاش برای یادآوری آن را انجام می‌دادند. محققان در این تمرین قصد داشتند متوجه شوند که افراد چندبار کلمات ابتدای لیست (مربوط به حافظه بلند مدت) و انتهای لیست (مربوط به حافظه فعال) را به خاطر می‌آورند.

این آزمایش در نهایت نشان داد که هم حافظه فعال و هم حافظه بلندمدت در طی چهار روز بهبود چشمگیری یافته است. رابرت راینهارت، نویسنده این مقاله و استاد بخش روان‌شناسی و علوم مغز در دانشگاه بوستون، طی یک نشست مطبوعاتی گفت:

ما هر روز و با انجام مداوم تمرینات شاهد بهبود عملکرد حافظه موارد آزمایش بودیم.

برخلاف داروها که شیمی مغز را هدف قرار می‌دهند، رویکرد جدید، سیستم‌های الکتریکی مغز را هدف قرار می‌دهد. شری گروور، نویسنده این مطالعه و محقق علوم اعصاب شناختی در دانشگاه بوستون در یک نشست خبری گفته که تحریک الکتریکی احتمالا به بهبود رشد مغز و تغییر در مناطقی که برای حافظه مهم هستند کمک می کند.

درمان آلزایمر با برق ؛‌ جریان الکتریسیته بخش‌هایی از حافظه را احیا می‌کند!
درمان آلزایمر با برق

در حال حاضر، دستگاه مورد استفاده در مطالعه فقط یک ابزار آزمایشی است. اما بی‌خطر است و عوارض جانبی کمی، به جز کمی خارش و سوزن سوزن شدن دارد. بنابراین اگر تحقیقات نشان دهد که این روش برای چیزهایی مانند حافظه مفید است، می‌توان تصور کرد که می‌تواند در مطب پزشک و در درمان بیماران به کار بسته شود.

لازم به ذکر است که افراد شرکت کننده در این مطالعه اختلالات خاصی مانند بیماری آلزایمر نداشتند، اما تیم تحقیقاتی در نظر دارند این درمان را در افراد مبتلا به این بیماری نیز آزمایش کنند. آنها همچنین انواع دیگری از شرایطی را که بر عملکرد شناختی مغز تاثیر می‌گذارند، مانند اسکیزوفرنی یا اختلال وسواس فکری، بررسی می‌کنند.  راینهارت می‌گوید: «این یک رویکرد متفاوت برای جداسازی و تقویت بخش‌هایی از مغز است که عملکردهای خاصی را انجام می‌دهند – مانند اینکه چگونه ما درک می‌کنیم، شرکت می‌کنیم، به یاد می‌آوریم، یاد می‌گیریم و به اطلاعات محیط اطرافمان پاسخ می‌دهیم.»

یبشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره درمان آلزایمر با برق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر