;
coinex

درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

دانشمندان می‌گویند موفق به شناسایی روشی برای درمان پیری با مدفوع شده‌اند. درواقع روش جدید با معکوس کردن روند پیری می‌تواند کهولت سن را کنترل کند.

به اعتقاد دانشمندان، پیوند مدفوع پتانسیل بسیار بالایی نسبت به نگهدای خون بند ناف دارد و می‌تواند برای معکوس کردن روند پیری مورد استفاده قرار گیرد. احتمالا نگهداری و ذخیره‌سازی مدفوع و یا حتی ایجاد بانک مدفوع در آینده نزدیک به زودی به موضوعی عادی بدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

درمان پیری با مدفوع

محققان سلامت روده، تصمیم دارند تا به روشی مشابه با آنچه تا امروز برای خون بند ناف انجام می‌شده، بانکی از نمونه‌های مدفوع ایجاد کنند. آن‌ها معتقدند که پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) که به معنای انتقال باکتری‌های سالم موجود در مدفوع است، می‌تواند بسیار بیشتر از خون بند ناف به درمان پیری کمک کند.

خون بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی است و می‌توان از آن برای درمان برخی سرطان‌ها، نقایص سیستم ایمنی و برخی اختلالات ژنتیکی استفاده کرد. اما روش جدید می‌تواند کلید درمان بیماری‌های زیادی مانند آسم، ام اس و دیابت باشد و کارشناسان معتقدند ممکن است در آینده بتواند برای درمان چاقی و پیری نیز کاربرد داشته باشد.

پیشنهاد این روش توسط تیمی از دانشکده پزشکی هاروارد مطرح شده و جزئیات و توضیح آن در مجله Trends in Molecular Medicine منتشر شده است. FMT هم اکنون نیز برای درمان عفونت‌های باکتریایی مکرر روده مانند کلستریدیوم دیفیسیل کاربرد دارد.

پیوند مدفوع با لوله‌ای که مستقیما از طریق بینی وارد معده می‌شود انمجام می‌شود. اما باکتری‌ها می‌توانند مستقیما از طریق جراحی نیز به روده بزرگ منتقل شوند و یا حتی با یک قرص بلعیده شوند.

برای پیوند مدفوع نیاز به نمونه مدفوع اهدایی است که برای اطمینان از عدم ابتلا به بیماری‌های خاص، نیاز به آزمایش‌های بهداشتی متعددی است. در بریتانیا اهداکنندگان به ازای هربار اهدای مدفوع، 10 پوند پول نقد دریافت می‌کنند، در حالی که در ایالات متحده مردم می‌توانند برای اهدای هر نمونه مدفوع، 50 دلار دریافت کنند!

درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

دکتر یانگ یو لیو، از جمله نویسندگان این مطالعه می‌گوید که مزایا و معایب پیوند باکتری های روده با روش جدید، همچنان محل بحث است و درباره آن تصمیم دقیقی اتخاذ نشده است. او می‌گوید:

ایده «بازیابی» میکروبیوم انسان در سال‌های اخیر مطرح شده و از دیدگاه‌های پزشکی، اخلاقی و تکاملی به شدت مورد بحث قرار گرفته است و هنوز ناشناخته است که آیا مردم در جوامع صنعتی می‌توانند با بازیابی میکروبیوم خود به وضعیت آبا و اجدادی خود بازگردند و از مزایای سلامتی بهره‌مند شوند یا خیر.

البته دکتر لیو به این موضوع تاکید می‌کند که از حالا برای درمان پیری با مدفوع باید بانک‌هایی ایجاد شود که جوانان بتوانند مدفوع خود را به امید پیشرفت‌های آینده در آن ذخیره کنند. او می‌گوید این کار دقیقا مانند نگهداری خون بند ناف است که غنی از سلول‌های بنیادی است. البته پیش‌بینی می‌شود که از هر 200 هزار کودک تنها یک نفر به نمونه اهدایی بند ناف نیاز پیدا کند.

دکتر لیو می‌گوید با نظر به اهمیتی که باکتری‌های روده در درمان مواردی مانند سلامت قلب، چاقی و پیری دارند، بانک‌های مدفوع از نظر تئوریک می‌توانند کاربرد بیشتری از بانک خون بند ناف داشته باشند.

اسکات وایس دیگر عضو تیم تحقیقاتی نیز درباره مزایای استفاده مجدد از مدفوع خود شخص می گوید که این می‌تواند احتمال کمتری برای دچار شدن به عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تب، نفخ، حالت تهوع و استفراغ در پی داشته باشد. اما این عوارض می‌تواند بر اثر تفاوت باکتری‌های روده اهدا کننده و دریافت کننده ظاهر شود. لیو می‌گوید:

پیوند میکروبیوتای مدفوع، پتانسیل درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آسم، ام‌اس، بیماری التهابی روده، دیابت، چاقی و حتی بیماری‌های قلبی و مقابله با پیری را دارد.

وی گفت:

ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که همه افراد جامعه بخواهند یا بتوانند هزینه‌های مربوط به خدمات نگهداری میکروبیوم روده‌شان را بپردازند.

پروفسور شانلین که، از دیگر محققین پروژه نیز می‌گوید که برای اطلاع از کاربردهای سیستم بانکداری مدفوع نیاز به مطالعات بیشتری است.  وی گفت:

یک نقطه ضعف عمده پیوندهای مدفوع، نیاز به نگهداری طولانی مدت نمونه‌های مدفوع در سرما است که معمولاً نیاز به ذخیره نیتروژن مایع دارد.

شانلین افزود:

برای اطلاع از دستورالعمل‌های عملی برای بانکداری مدفوع، تحقیقات بیشتری برای آزمایش سیستماتیک زمان‌های نگهداری طولانی‌تر و روش‌های نگهداری، احیا و کشت مورد نیاز است.

نویسندگان همچنین تاکید کردند که پیوند مدفوع به خودی خود درمان نیست و سایر مداخلات بهداشتی مانند رژیم غذایی و سایر تغییرات سبک زندگی ممکن است نیاز به استفاده همزمان برای درمان شرایط مختلف داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص درمان پیری با مدفوع چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر