;
coinex

مشکل مالیات استارتاپ‌‌ها ؛ قانون چه می‌گوید؟

به نظر می‌رسد مسئله پرداخت مالیات برای بسیاری از صاحبان مشاغل و اصناف حل شدنی نیست و حالا مشکل مالیات استارتاپ‌ها نیز به آنها اضافه شده است.

مالیات به هزینه اجتماعی گفته می‌شود که دولت در قبال فراهم آوردن بستر مناسب برای پبشرفت و رونق کسب و کار از شخص یا شرکت دریافت می‌کند. اهمیت مالیات از زمانی که صادرات نفتی ایران در نتیجه تحریم‌ها محدود شد، بیشتر شد که همین امر باعث نارضایتی بسیاری از مشاغل و اصناف شده است. مشکل مالیات استارتاپ‌ ها نیز از جمله مسائلی ست که اخیرا مورد توجه قرار گفته است.

بیشتر بخوانید:‌ دریافت مالیات از استخر خصوصی با هوش مصنوعی گوگل!

قانون در مورد مشکل مالیات استارتاپ‌‌ها چه می‌گوید؟

اینکه قانون مالیات به نفع استارتاپ‌ها است یا حمایتی از این مشاغل کرده، سوالی است که برای جواب به آن باید به سراغ آئین‌نامه‌های مربوط به این مشاغل برویم. به استناد قوانین جاری، مالیاتی که از استارتاپ‌ها دریافت می‌شود درست مانند دیگر اصناف و مشاغل است و قانون در اینجا ! به طور یکسان با همه برخورد می‌کند.

با توجه به اهمیت دادن دولت و مجلس به فعالیت های استارتاپی و قرار گرفتن آن در قوانین بودجه و توسعه پنج ساله، انتظار می‌رفت که برای این دسته از مشاغل نیز معافیت های مالی در نظر گرفته شود اما به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی به مانند دیگر فعالیت‌ها و کسب و کارهای سنتی، مشغول حسابرسی به پرونده های مالیاتی شرکت های استارتاپی است که همین مسئله را می‌توان به عنوان مشکل مالیات استارتاپ ها در نظر گرفت.

در قانون بودجه سنواتی و قانون برنامه توسعه به موضوع استارتاپ‌ها به صراحت اشاره شده اما تاکنون تنها یک آئین‌نامه برای حمایت از این مشاغل تصویب شده که در عمل کارآمد نیست.

از جمله مشکل مالیات استارتاپ‌ ها می‌توان به همین آئین‌نامه که در سال 1398 تصویب شده اشاره کرد. این آئین‌نامه که گفته می‌شود در حمایت از استارتاپ‌ها تصویب شده تنها برای استارتاپ‌هایی که در محل استقرار شتاب‌دهنده‌ها باشند این امکان وجود دارد تا شناسه مالیاتی به صورت گروهی صادر شود.

اما این ممکن نیست. چرا که صدور همزمان دو کد مالیاتی برای دو شرکتی که در یک محل مستقر هستند با محدودیت‌هایی همراه است و علنا ممکن نیست. همین امر مشکل مالیات استارتاپ‌ های مستقر در یک محل محسوب شده و باعث می‌شود زمانی که بحث معافیت های مالی به میان می‌آید، باز هم قواعد و قانون به همان شکل سنتی دیگر مشاغل حسابرسی شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص مشکل مالیات استارتاپ‌‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر