;
coinex

مالیات بر عایدی سرمایه شامل معامله طلا، ارز و خودرو خواهد شد

با مشخص شدن جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور معامله طلا، ملک، ارز و خودرو شامل مالیات می‌شود.

مهدی موحدی، رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور، در گفتگویی ضمن اعلام خبر تایید طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «طرح مالیات بر عایدی سرمایه در آستانه ورود به صحن علنی مجلس بوده و در صورت تصویب این طرح قانونی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه تصویب خواهد شد که به عنوان اصلاحیه‌ای بر قانون مالیات‌های مستقیم قلمداد می‌شود».

بیشتر بخوانید: مالیات خانه های لوکس قسط بندی می‌شود

کارکرد طرح مالیات بر عایدی سرمایه

وی با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه چند کارکرد مهم دارد، توضیح داد: «یکی از کارکردهای مهم این است که می‌تواند دلالی و درآمد حاصل از دلالی را از صرفه بیندازد. در واقع درآمد حاصل از دلالی و سوداگری از صرفه می‌افتد و مهم‌ترین ویژگی طرح مذکور این است که به این واسطه دلالان و سوداگران کمتر انگیزه خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای و دارایی سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار را خواهند داشت». او در ادامه به منظور تشریح کارکرد طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد:

یکی از کارکردهای مهم طرح این است که باعث از صرفه افتادن دلالی و درآمد حاصل از دلالی خواهد شد. درواقع درآمد حاصل از دلالی و سوداگری از صرفه می‌افتد و مهم‌ترین ویژگی طرح مذکور این است که به این واسطه دلالان و سوداگران کمتر انگیزه خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای و دارایی سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار را خواهند داشت.

مالیات بر عایدی سرمایه

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور، ضمن تایید اینکه بیشتر نقل و انتقالات و معاملات املاک و دارایی‌ها توسط قشر پردرآمد انجام می‌شود، اعلام کرد: «اجرای این طرح موجب ارتقای سطح عدالت مالیاتی می‌شود. یعنی این طرح به بازتولید درآمد بین اقشار مختلف جامعه یاری می‌رساند. همینطور به علت ثبت این اطلاعات در یک سامانه، این طرح می‌تواند از نظر بانک اطلاعاتی نیز به کشور کند». موحدی ضمن تاکید بر کاهش قیمت کالاهایی نظیر مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار بر اثر کاهش تقاضا برای نقل و انتقال این کالاها، اظهار کرد:

کاهش قیمت، اثرات خاص خود را بر وضعیت نقدینگی می‌گذارد و علاوه بر هدایت  نقدینگی به سمت تولید، حجم نقدینگی مورد نیاز در جامعه را نیز برای جذب در فعالیت‌های سوداگرانه کاهش می‌دهد و در بلندمدت اثرات ضد تورمی هم خواهد داشت. از سوی دیگر برای دولت نیز به واسطه این فعالیت‌ها درآمد حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ افزایش مالیات بر حقوق کارمندان ؛ نتیجه موافقت رئیسی با افزایش درآمدها!

مکانیزم اجرایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه

موحد در مورد این پرسش که اگر یک شخص حقیقی اقدام به فروش 10 سکه کند، اطلاعات آن از چه طریقی به سازمان امور مالیاتی خواهد رسید؟  گفت:

قانونی در نظام مالیاتی کشور ما تحت عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» وجود دارد، که این قانون در قالب یک بسته قانونی در کنار و همراه قانون مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک مکمل عمل می‌کند. در این شرایط هر فرد حقیقی موظف می‌شود حتی اگر یک سکه هم می‌خواهد بفروشد، آن را به فردی بفروشد که قرار است در ازای آن صورت حساب الکترونیک صادر کند.

طبق گفته‌های او در ادامه، این قانون املاک تجاری و مسکونی، کلیه وسایل نقلیه که امکان شماره‌گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران بها را شامل می‌شود.

مهدی موحدی، رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور در ادامه توضیح داد: «اگر صورت حساب الکترونیک در اختیار فرد قرار نگیرد، یعنی به واسطه فروش دارایی پولی به حساب فرد واریز خواهد شد که در مقابل صورت حساب الکترونیک ندارد و چون سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند منبع پول را شناسایی کند، مبنا درآمد اتفاقی می‌شود و از مجموع وجوه واریزی به حساب فرد طلب مالیات خواهد کرد و این مبلغ، مالیات بالاتری خواهد داشت».

این فرایند انگیزه را برای افراد ایجاد می کند که اگر می‌خواهند فروشی داشته باشند این فروش را در مجاری قانون خود و در قالب قانون اصلاح شده پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان انجام دهند. برای مثال سکه را به یک طلافروشی مجاز بفروشند و در ازای آن صورت حساب الکترونیک دریافت کنند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات بالاتری خواهند شد.

وجود این فرآیند و اخذ مالیات بیشتر موجب ایجاد انگیزه‌ای برای افراد می‌شود که در صورت فروش این کالاها بخواهند آن را در مجاری قانون خود و در قالب قانون اصلاح شده پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان انجام دهند. به عنوان مثال برای اینکه شخصی نخواهد مشمول مالیات بیشتری شود، سکه‌ای را به یک طلافروشی مجاز می‌فروشد و در ازای آن صورت‌حساب الکترونیک دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر