;
coinex

راه اندازی آزمایشی رمزریال ؛ پیامدهای ریال دیجیتال برای اقتصاد ایران چیست؟

علیرغم تمام هشدارهایی که کارشناسان بانکی مبنی بر عواقب راه اندازی رمزریال داده بودند، یک میلیارد تومان بودجه، برای راه اندازی آزمایشی رمزریال اختصاص داده شد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، طی جلسه‌ای که با هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس داشت، از توزیع یک میلیارد تومان برای راه اندازی آزمایشی رمزریال خبر داد و گفت: «در این مرحله یک میلیارد تومان رمزریال تولید شده و به تعداد محدودی از افراد تخصیص یافته است. مرحله پیش آزمایشی در دو بانک ملی و ملت کلید خورده و دو فروشگاه نیز برای استفاده از رمززیال‌های توزیع شده، معرفی شده‌اند.»

همچنین صالح آبادی با ابراز امیدواری از راه اندازی طرح ریال دیجیتال بیان کرد که رمزریال تا پایان شهریور به مرحله آزمایشی رسمی خواهد رسید. به این ترتیب در مرحله اول این آزمایش، رمزریال در دسترس همه مردم نخواهد بود.

راه اندازی آزمایشی رمزریال چه پیامدهایی بر اقتصاد ایران دارد؟

طرح راه اندازی رمزریال، در حالی شروع به کار کرده که هنوز کارشناسان بانکی و اقتصادی انتقادهای زیادی به آن وارد می‌کنند. به باور کارشناسان، مطالعات کافی درباره ایجاد رمزریال صورت نگرفته و ما هنوز برای اجرای آن  آماده نیستیم.

 

این در حالی است که در اقتصادهای کلان دنیا، برای اجرای چنین طرحی، اول از همه مطالعه و تحقیقات کامل صورت می‌گیرد و نتایج را متخصصان پولی و بانکی بررسی می‌کنند. پس از بررسی‌های کامل و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت طرح‌ها توسط کارشناسان، نسبت به اجرا شدن یا نشدن آن تصمیم می‌گیرند.

این در حالی‌ست که این روند برای رمزریال طی نشده و بدون چاپ حتی کوچکترین مطلب یا مقاله‌ای، به مرحله اجرا رسیده است. اگر چنین باشد که عموم مردم برای فعالیت‌های اقتصادی خود از رمزریال استفاده کنند، باید در وهله اول آن را بپذیرند و متخصصان بانکی آن را تایید کنند، در صورتی که این اعتماد همچنان شکل نگرفته است.

اگر راه اندازی آزمایشی رمزریال با این روند غیرکارشاسانه پیش برود، می‌تواند برای نظام بانکی و اقتصاد ایران که در حال حاضر نیز بیمار است، خطرناک و پر ریسک باشد.

از بزرگترین ریسک‌های که بر سر راه اندازی آزمایشی رمزریال وجود دارد، تضعیف نقش بانک‌ها در واسطه گری وجوه است. این به این معنی است که وظیفه اصلی بانک را تحت شعاع قرار داده و آن را تضعیف می‌کند و اثرات شگرفی بر مقدار دارایی و تشهیلات بانک‌ها خواهد داشت و طبیعتا زیاندهی آنها را افزایش می‌دهد.

همچنین کارشناسان نگرانند که دولت قصد دارد با راه اندازی این طرح و ویژگی‌هایی که دارد، برای دخالت در امور شهروندان و کسب اطلاعات از آنها استفاده کند.

با توجه به اینکه استفاده از رمزارزها در بسیاری از نقاط دنیا، همچنان در حال تحقیق و بررسی ست، به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای اجرایی کردن این طرح شتابزده عمل کرده است. قبلا هم نتیجه این شتابزدگی در استفاده نادرست از تکنولوژی‌های جدید مانند تکنولوژی‌های بومی سازی شده نمود پیدا کرده بود به طوری که تنها در سخنرانی‌ها و روزمه‌های دولت‌ها نقش پررنگی داشت و خبری از اثربخشی آنها نبود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره راه اندازی آزمایشی رمزریال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر