;
coinex

نخستین تصویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

تلسکوپ جیمز وب همچنان در حال تصویربرداری از سیارات مختلف است و حال نخستین تصویر جیمز وب از مریخ منتشر شده که دیدی دقیق به اتمسفر سیاره سرخ ارائه می‌کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان در حال تصویربرداری از سیارات مختلف منظومه خورشیدی است و در جدیدترین تصویر آن که مربوط به مریخ است، جزئیات دقیقی از اتمسفر این سیاره فاش شده است.

بیشتر بخوانید: تاج‌نگار جیمز وب سیاره‌ای فراخورشیدی را آشکار کرد!

نخستین تصویر جیمز وب از مریخ

بنابر گزارش مشترکی از ناسا و سازمان فضایی اروپا، اطلاعاتی که با استفاده از دوربین نزدیک فروسرخ (NIRCam) جیمز وب از مریخ به دست آمده چند شگفتی مهم با خود به همراه دارد. برای مثال حوضه هلاس در داغ‌ترین زمان روز به طرز عجیبی تیره‌تر از محیط اطراف خود است. فشار بالای هوا در عرض‌ جغرافیایی پایین‌تر این حوضه نیز مانعی برای نشت گرما شده است.

قابلیت‌های جیمز وب همچنین این امکان را فراهم کرده تا سازمان‌های فضایی بتوانند با استفاده از طیف‌سنج این تلسکوپ،‌ از ترکیبات نزدیک فروسرخ اتمسفر مریخ آگاه شوند. نقشه طیف‌نگاری این سیاره نیز نشان می‌دهد که مریخ کربن دی‌اکسید را در طول موج‌های مختلفی به خود جذب می‌کند. این عکس همچنین وجود کربن مونوکسید و آب را نشان می‌دهد. تحقیق دیگر در آینده قرار است اطلاعات بیشتری درباره شیمی این سیاره به ما ارائه کند.

نخستین تصویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

با توجه به اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب برای مشاهده دورترین اجرام آسمانی ساخته شده، مشاهده مریخ به عنوان یکی از پرنورترین سیارات موجود در میدان دید این رصدخانه کار آسانی نبوده است. محققان نیز برای حل این مشکل، زمان نوردهی را بسیار پایین آورده و با تکنیک‌های خاصی به تحلیل یافته‌های خود مشغول هستند.

جولیانو لیوزی،‌ دانشمند آزمایشگاه سیستم‌های سیاره‌ای ناسا در مرکز پروازهای فضایی گودارد که محقق ارشد پروژه بوده، با اشاره به اختلاف نظرها درباره وجود متان در مریخ می‌گوید که جیمز وب می‌تواند به سادگی به این مجادلات پایان دهد. او می‌گوید این ماده از آن جهت اهمیت بالایی دارد که اطلاعات زیادی را درباره فرایندهای زمین‌شناختی سیاره ارائه می‌کند. به علاوه این ماده می‌تواند احتمال وجود حیات باستانی در مریخ را به ما نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص انتشار نخستین تصویر جیمز وب از مریخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر