;
coinex

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ ؛ کشف مواد آلی مرتبط توسط مریخ‌نورد استقامت!

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ با توجه به جدیدترین یافته‌های مریخ نورد استقامت قوت گرفته است. این مریخ‌نورد در سنگ رسوبی Wildcat Ridge مواد آلی پیدا کرده که شاید نشانه‌ای از حیات باستانی باشد.

گرچه مریخ نورد استقامت نسبت به دیگر مریخ‌نوردها، مدت کمتری روی سیاره سرخ سپری کرده، اما در همین مدت کوتاه از زمان آغاز فعالیت خود نیز اکتشافات متعدد و جالب توجهی داشته است. اخیرا ناسا جدیدترین یافته‌های مریخ نورد استقامات را منتشر کرده که شاید مهمترین آن‌ها، کشف مواد آلی یا ارگانیک در سطح مریخ است! اما چرا این کشف مهم است؟

بیشتر بخوانید: نقشه جدید مریخ رازهایی از وجود آب در سیاره سرخ را فاش می‌کند

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ

سنگ Wildcat Ridge در دلتای رود باستانی در دهانه جیزرو یکی از بحث‌برانگیزترین پدیده‌های مریخی بوده و همچنان هست. استقامت پیش از این موفق شده بود از این ناحیه دو نمونه گل‌سنگ جمع‌آوری کند و حال این سنگ بیش از هر زمان دیگری به خاطر موجود مولکول‌های آلی مورد توجه قرار گرفته است.

آنطور که ناسا می‌گوید، این مولکول‌های آلی می‌توانند نشانه‌ای از حیات در مریخ باشند، با این وجود باید به این مهم اشاره کرد که تولید این مولکول‌ها بدون وجود حیات هم امکان‌پذیر است.

احتمال وجود حیات باستانی در مریخ ؛ کشف مواد آلی مرتبط توسط مریخ‌نورد استقامت!

دانشمندان ناسا تایید کرده‌اند که یافتن مواد آلی در سطح مریخ الزاما تضمین کننده وجود حیات باستانی در این سیاره نیست و در گذشته هم شاهد یافتن مواد آلی روی این سیاره بوده‌ایم. با این وجود یکی از پژوهشگران پروژه استقامت، کن فارلری می‌گوید شرایط Wildcat Ridge متفاوت و به‌گونه‌ای است که احتمال وجود حیات باستانی در سیاره سرخ را تقویت می‌کند. فارلری می‌گوید:

«در گذشته‌های دور، ماسه، گل و نمکی که اکنون Wildcat Ridge را شکل داده‌اند، در شرایطی رسوب کرده‌اند که حیات می‌توانسته بطور بالقوه در آن رشد کند. این واقعیت که مواد آلی در چنین سنگ رسوبی که در زمین بخاطر حفظ فسیل‌های باستانی شناخته شده، پیدا شده، اهمیت بالایی دارد.»

با وجود اینکه استقامت با ابزار Sherloc خود این سنگ‌ها را بررسی کرده، اما این مریخ‌نورد به ابزار مخصوصی برای یافتن شواهد قطعی از حیات مریخ مجهز نشده است و از آنجایی که یافتن حیات در سیاره‌های دیگر دشوار و بسیار بااهیمت است، قرار است نمونه‌ها برای بررسی دقیق‌تر به زمین فرستاده شوند.

استقامت در حال حاضر دارای 12 نمونه سنگ است که شامل Wildcat Ridge و همچنین یک سنگ رسوبی دیگر به نام Skinner Ridge می‌شود. این مریخ‌نورد همچنین در گذشته نمونه سنگ‌هایی جمع‌آوری کرده که از اثرات آتشفشان روی دهانه جیزرو حکایت داشت.

ناسا تصمیم دارد تا طی برنامه‌ای موسوم به «برگرداندن نمونه‌های مریخ» یک سطح‌نشین جدید به مریخ بفرستد که نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده و به زمین برساند. در صورتی که همه چیز بنابر برنامه پیش برود، نمونه‌ها در سال 2033 به زمین می‌رسند. بعد از رسیدن این نمونه‌ها به زمین می‌توان احتمال وجود حیات در مریخ را با دقت بیشتری بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره احتمال وجود حیات باستانی در مریخ چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر