;
coinex

ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سبب ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت خواهد شد.

برخی از فعالان اقتصادی همواره به دنبال راهی برای فرار از مالیات هستند. کارت به کارت یکی از راه حل‌هایی بود که بعد از تصویب و اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان، فعالان اقتصادی به آن روی آوردند.

به گفته‌ی سازمان امور مالیاتی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منجر به ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت خواهد شد. اما آیا این قانون به حد کافی بازدارنده خواهد بود؟ در تکراتو بخوانید.

بیشتر بخوانید:‌ کارت به کارت هم مشمول مالیات می‌شود ؛ قوانین جدید سازمان امور مالیاتی

نحوه‌ اجرای ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت

به نظر می‌رسد با جدا شدن و تفکیک حساب‌های تجاری از سایر حساب‌های شخصی فعالان اقتصادی دیگر نمی‌توانند قانون را دور بزنند. اما همچنان این احتمال وجود دارد که این فعالان در مواجهه با مشتری درخواست پول نقد و یا کارت به کارت به حساب شخصی به جای استفاده از دستگاه پوز داشته باشند. همانطور که می‌دانید، هم‌اکنون از حساب کارمندان دولت و شرکت‌های دولتی مبلغی تحت عنوان مالیات کسر می‌گردد.

 ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت

اما این در صورتی است که متاسفانه صاحبان برخی از مشاغل پردرآمد مالیات پرداخت نمی‎کنند. بنابراین سازمان امور مالیاتی نیز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی سعی بر مقابله با دور زدن مالیات با کارت به کارت دارد. با توجه به این شیوه اگر شخصی قصد داشته باشد از طریق کارت یا حساب بانکی خود از کارتخوان استفاده نکند، نظارت بانکی بر آن حساب‌ها بیشتر خواهد گردید.

چگونه یک حساب تجاری محسوب می‌شود؟

با توجه به این، طیق مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر حسابی بیشتر از 100 تراکنش بانکی در ماه داشته باشد و در مجموع تراکنش‌ها 35 میلیون تومان جابه‌جا کند، حساب فرد تجاری تلقی خواهد شد.

اما به نظر نمی‌رسد تعداد تراکنش‌ها، ملاک درستی برای تجاری محسوب شدن یک حساب باشد. رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با این مساله اعلام کرد:

چنین مسئله‌ای موضوعیت ندارد و شاید فردی عادی در طول روز صدها تراکنش خرید انجام دهد، ولی تاجر نباشد. به عقیده وی این تراکنش‌ها به هیچ وجه تجاری نخواهند بود و مشمول مالیات قرار نمی‌گیرند.

بنا بر اعلام صالح‌آبادی، افرادی که در بورس فعالیت می‌کنند نیز مشمول مالیات نخواهند شد و حساب آنها تجاری تلقی نمی‌شد؛ زیرا سازمان بورس به صورت کاملا خودکار، مالیات الزامی را از حساب فعالین بورس کسر می‌کند. همچنین بنا بر گفته‌ی وی نمی‌توان حسابی را که برای مثال 5 میلیارد تومان از فروش خانه به آن واریز شده را تجاری دانست.

 همانطور که متوجه شدید، این روش پر از ابهام است. لذا در راستای توضیح و رفع این ابهامات بانک مرکزی برای رفع ابهام توضیح داد که تنها ملاک تجاری بودن یک حساب، داشتن 100 تراکنش واریزی در ماه نیست و باید به طور همزمان بیش از 100 تراکنش و 35 میلیون تومان جابه‌جا شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره این راهکار برای ممنوعیت دور زدن مالیات با کارت به کارت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر