;
coinex

یک سوم مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش موارد ابتلا به اختلالات روانی در کشورمان خبر داد.

دکتر اسدی؛ معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در تاریخ 18 مهر ماه، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: اختلالات روانپزشکی شامل مواردی، چون افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی است که به عنوان بیماری شناخته می‌شوند و ضرورت دارد مبتلایان به این نوع از اختلالات دوره‌های درمانی دارویی و غیر دارویی را سپری کنند.

بیشتر بخوانید: این بیماری انگلی بر باورهای سیاسی فرد تاثیر می‌گذارد!

اختلالات روانی و خطر آن در کمین ایران!

با گذر از دوران پاندمی، به نظر می‌رسد حالا کشور با مشکلات پسا کرونایی مواجه شده است. مشکلاتی که آسبب‌های فروانی را به روح جمعی و فردی هر کدام از ما وارد کرده‌اند.

بسیاری از ما در این دوران را با تجربه استرس‌ها و اضطراب‌های بسیار سپری کردیم. دکتر اسدی در گفتگویی که با رسانه ایرنا داشته، با توضیح آنکه افسردگی و اقدام به خودکشی در میان اختلالات روانپزشکی بویژه در مناطق غربی کشور به دلیل شرایط زندگی و محرومیت بسیار شایع است، اعلام کرد:

پس از شیوع ویروس کرونا میزان آسیب‌های روانی جامعه از قبیل اضطراب، استرس و افسردگی سیر افزایشی دارد.

اختلالات روانی

وی همچنین دوران همه‌گیری کرونا را که سبب ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه شد، در افزایش این اختلالات تاثیرگذار دانست. معاون دفتر سلامت روان ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نزدیکی هفته‌ی سلامت افزود:

بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹ میزان آسیب‌های روانی، افسردگی، اضطراب و استرسی افراد جامعه افزایش داشته است و هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر) فرصتی است که با اطلاع رسانی و آموزش از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور، گروه‌های سنی مختلف را با مسایلی که در ارتقای سلامت روان موثر هستند، آشنا کرد.

الزام پرداختن به سلامت روان و به زیستی همگانی

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، در این گفتگو به الزام پرداخت به سلامت روان تاکید کرد و از تعیین شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان «سلامت روان و به زیستی همگانی را در اولویت قرار دهید» خبر داد.

به گفنه‌ی معاون دفتر سلامت روان، این شعار دولت‌ها را مخاطب قرار داده و به آن‌ها توصیه می‌کند سلامت روان همگانی را جدی بگیرند و به آن بپردازند. دکتر اسدی در ادامه صحبت‌های خود افزود:

به همین منظور کتابچه‌ای به زبان ساده و قابل فهم برای عموم جامعه از سوی وزارت بهداشت تدوین و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده شده است تا به این شیوه بتوانند نسبت به اطلاع رسانی و آموزش عمومی در مورد روابط سالم با خانواده و فرزندان، راهکار‌های کاهش استرس و اضطراب، پیشگیری از وسواس و سایر اختلالات برای افراد جامعه اقدام کنند.

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از انجام غربالگری سلامت روان در کشور خبر داد و ضمن تاکید بر رایگان بودن آموزش‌های مهارت فرزند پروری، تاب آوری و خود مراقبتی در مراکز سلامت روان، گفت: «غربالگری سلامت روان به عنوان یک خدمت در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد و از طریق مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت افراد بصورت رایگان غربالگری شده و پرونده الکترونیک برای آن‌ها تشکیل می‌شود؛ ضمن اینکه در صورت وجود اختلالات روانپزشکی توسط پزشکان عمومی آموزش دیده درمان‌های دارویی و غیر دارویی به آن‌ها ارائه می‌گردد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش اختلالات روانی در کشور چیست؟ نحوه‌ی معیشتی و کیفیت رفاه حاکم بر جامعه تا چه حد می‌تواند بر سلامت روان موثر باشد؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر