;
coinex

دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی ؛ نتیجه مستقیم فیلترینگ!

طبق گزارش مرکز پژوهش بتا نتیجه فیلترینگ در ایران باعث دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی شده و میزان آنها را از 1.2 میلیارد بازدید در اواسط شهریور به 2.8 میلیارد بازدید تا اواسط مهر افزایش داده است.

تا پیش از اعمال محدودیت‌های جدید که در راستای اتفاقات اخیر رخ داد، تلگرام فیلتر بود. پس از رخدادهای اخیر و اجرا شدن طرح صیانت، محدودیت‌های اینترنتی با فشار بیشتر و در ابعاد گسترده‌تری در حال اجراست که با وجود ضرر و خساراتی که به اقتصاد خرد و کلان مانند بورس، پست و بانک و همچنین کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده، سفت و سخت به راه خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ضرر قطعی اینترنت تا امروز 21 هزار میلیارد تومان ؛ چیزی بیش از یک سال درآمد نفتی ایران!

دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی ؛ نتیجه مستقیم فیلترینگ!

از 30 شهریور سال جاری محدودیت‌ها و فیلترینگ بر روی پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرم و واتساپ آغاز شد و در بسیاری از ساعات دسترسی به اینترنت بین‌الملل ممکن نبود و اینترنت‌ها ملی شد. برای دسترسی به محتوای این پلتفرم‌ها نیاز به ابزار تغییر آی پی و فیلتر شکن‌ها بود که آن هم برای بسیاری افراد در برخی نقاط به سختی صورت می‌پذیرفت. با این حال دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی نشان می‌دهد که عملا راهکار فیلترینگ جوابگو نیست و شکست خورده است.

دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعال است گفته بازدید پست‌های تلگرامی در طول یک ماه از 1.2 میلیارد بازدید به 2.میلیارد رسیده است. این اعداد و ارقام خود گویای آن است که عملا پروژه فیلترینگ با شکست همراه بوده و تنها مردم و نهادها را با چالش جدید روبرو کرده است. چالش‌هایی که بعضا خسارات جبران ناپذیری داشته است. در همین زمینه شرکت ابر دراک نیز گزارش داده که فیلترینگ اخیر به سرویس‌ها و سایت‌های دیگر نیز زیان زده و همه بازارها را تحت الشعاع قرار داده است.

این فیلترینگ نتایج دیگری هم در بر داشت، اینکه مشخص شد مردم استفاده از تلگرام را به رقیب دیرینه‌اش واتساپ ترجیح می‌دهند و در صورت فیلتر بودن هر دو پلتفرم مردم از تلگرام به دلیل قابلیت‌های متنوعی که دارد بیشتر استفاده می‌کنند.

طبق آمارهای منتشر شده 40 درصد ایرانی‌ها از تلگرام استفاده می‌کنند. این در حالی است که تلگرام از سال 1397 فیلتر شده و عملا دسترسی به آن سخت تر شده بود. واتساپ نیز به واسطه فیلتر نبودن توانسته بود جایگاهی بین کاربران بین الملل به ویژه ایرانی باز کند به طوری که طبق آمارها 71 درصد از ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی چیست؟ شما نیز تجربیات خود را با تکراتو و دیگر کاربران در قسمت کامنت در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر