;
coinex

افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن در کشور ؛ نتیجه مستقیم محدودیت‌های اینترنتی

از زمان اعمال فیلترینگ در کشور، استفاده از پیامرسان‌های خارجی به کار سختی تبدیل شده است. آمارهای رسمی اما از افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن خبر می‌دهند.

بنابر گزارش استارتاپ ابری «ابردراک» در مدت کوتاهی که از فیلترینگ اینترنت در کشور می‌گذرد، افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن در کشور مورد عجیبی‌ است که اتفاق افتاده.

اینستاگرام و واتس‌اپ از روز چهارشنبه 30 شهریورماه فیلتر شدند ولی گزارش «ابردراک» عدم دسترسی به این پیامرسان‌های محبوب را از ساعت 12 روز جمعه یکم مهر اعلام کرده است. البته روز 10 مهر واتس‌اپ برای تعدادی محدودی از کاربران فعال شد.

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین واتساپ در ایران ؛ برنامه شبیه Whatsapp چی نصب کنیم؟ [16 اپلیکیشن مشابه واتساپ]

افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن

استارتاپ فعال در حوزه ابری «ابردراک» وضعیت اینترنت ایران را در این چند روز از اعمال فیلترینگ مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش آمده است که دسترسی به اینترنت در کشور تأثیر منفی داشته است. این استارتاپ از افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن و VPN در کشور خبر داده است.

ابردراک با بررسی وضعیت اینترنت ایران در شهریور و مهرماه گزارشی کامل منتشر کرده است. این گزارش با استفاده از پردازش داده‌های فعالیت کاربران و در اثر بازدید از وب‌سایت‌های فعال بر بستر شبکه توزیع محتوای «ابردراک» تهیه شده است و الگوی مصرف کاربران ایرانی را ترسیم کرده است. ابردراک این گزارش را از بازه زمانی 10 شهریور تا 17 مهرماه مورد بررسی قرار داده است و اختلالات اینترنت در کشور را از روز 1 مهر اعلام کرده است.

این در صورتی‌ است که فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ از روز چهارشنبه، 30 شهریورماه آغاز شد. ابردراک فیلترینگ این دو اپلیکیشن را از ساعت 12 روز جمعه، 1 مهر اعلام کرده است؛ اما در روز 17 مهر اینستاگرام به صورت رندوم در حدود 16 دقیقه و واتس‌اپ 4 دقیقه در دسترس بوده‌اند.

افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن

ابردراک معتقد است که وصل شدن‌های گاه و بی‌گاه اینترنت احتمالاً به دلیل تغییر مسیرهای ایجاد شده در شرکت ارتباطات زیرساخت و تأمین‌کننده اینترنت بوده است.

فیلترینگ بر خدمات اینترنت چه تأثیری می‌گذارد؟

ابردراک می‌گوید:

رتبه بازدید از سایت‌های ما در طی مدت اعمال فیلترینگ در ایران از پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌اپ به شدت سقوط کرده است. تا پیش از فیلترینگ، اینستاگرام در رتبه 7 بازدید از این سایت‌ها بوده و واتس‌اپ در رتبه 14 قرار داشته است. ولی الان اینستاگرام با 13 پله سقوط به رتبه 20 و واتس‌اپ با 4 پله سقوط در رتبه 18 قرار دارند.

اما این آمار نشان می‌دهد که فیلترینگ تأثیر زیادی در میزان بازدید نداشته است که این خلاف فکر مسئولین است.

در بخش مهم دیگری از گزارش «ابردراک» عنوان شده است که، فیلترینگ برای استفاده از سایر سرویس‌ها و خدمات اثرگذار است. در ادامه این گزارش، «ابردراک» می‌گوید: «در ایران معمولاً از روش‌های DNS Spoofing و خروج از دسترسی از طریق قطع یا کند کردن پروتکل‌های امن مانند TLS استفاده می‌شود اما در فیلترینگ اخیر از روش BlackHole استفاده شده است که این روش استفاده از اینترنت توسط کاربران از سایر سرویس‌‌ها را مقطعی می‌کند.»

افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن

بر اساس مشاهدات «ابردراک»، از تاریخ 14 مهرماه همزمان با تغییراتی که برای برگرداندن دسترسی اینترنت به سایر موارد فیلتر شده انجام شده است، در مسیرهای داخلی و بین‌المللی و در مسیرهای مراکز داده «داخلی به داخلی» و «داخلی به خارجی» مشکل به صورت گسترده‌ای دیده شده است که نشان می‌دهد اختلالات بیشتر برای وب‌سایت‌هایی که سرورهای آنها در ایران نیست ایجاد شده است.

استفاده از VPN، به میزان 30 درصد افرایش یافته است

طبق گزارش این استارتاپ ابری، تعداد کاربران غیر‌ایرانی که از وب‌سایت‌های ابردراک بازدید کرده‌اند، بعد از تاریخ فیلترینگ اینترنت در ایران (1 مهر) در حدود 30 درصد افزایش داشته است. ابردراک معتقد است که این افراد از VPN برای استفاده از اینترنت استفاده کرده‌اند که احتمال می‌رود این افراد برای استفاده از وب‌سایت‌های ایرانی نیز از VPN  استفاده کرده‌اند.

بهتر است بدانید، آماری که شرکت‌های داخلی و خارجی از استفاده کاربران از VPN و فیلترشکن اعلام کرده‌اند، بسیار بیشتر از این رقم بوده است. لذا می‌توان گفت، افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن در ایران می‌تواند بسیار بیشتر از این میزان باشد.

در بخش دیگری از این گزارش به نمودار الگوی مصرف کاربران در 24 ساعت شبانه‌روز اشاره شده است. این نمودار نشان می‌دهد که رویه سرعت اینترنت در ایران خلاف گذشته بوده است. زیرا میزان استفاده از اینترنت در عصر و ساعات ابتدایی از شب همیشه افزایش می‌یافت اما با اعمال محدودیت‌های اخیر این وضعیت به کل معکوس شده است.

افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن

بیش از 462 وب‌سایت از 32هزار وب‌سایت فعال در ابردراک در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند که بیش از 10 میلیون و 700 هزار بازدیدکننده، حداقل یکبار از وب‌سایت‌های این شرکت بازدید کرده‌اند. در مجموع در این گزارش حدود 5 میلیارد لاگ مورد پردازش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش 30 درصدی استفاده از فیلترشکن در کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ما کار بران عادی تلگرام که نه توی اغتشاش بودیم نه خراب کاری کردیم . وزیر ارتباطات و تمام کسانی که در فیلتر کردن تلگرام .و بستن پلتفرم ها دست داشتن به خدا واگذار می کنیم .امیدوارم یه جایی توی زندگی ضربه بخورن که برگردن و آه مردم پشت شون هست . فقط به خدا و حضرت محمد به این شب عزیز و تولد حضرت محمد واگذار می کنیم . امشب خودشون معجزه می کنن و باعث و بانی شون و به اشد مجازات برسونه
    به خصوص عیسی وزیر ارتباطت کثیف که کثافت کاری‌اش پشت ریش و سبیل پنهان مانده این وزیر رئیسی مزدور . خدا یه جور آه مردم ایران و از گلو تون بکشه بیرون آمییین

    پاسخ

    حالا انقدر بنویسین که بفهمن، همین فیلتر شکن هم از دسترس خارج کنن

    پاسخ