;
coinex

رئیس سازمان فضایی کشور: منظومه ماهواره ای ایران رقیب جدی استارلینک است!

رئیس سازمان فضایی کشور ادعا می‌کند که تا چند سال آینده به منظومه ماهواره ای ایران دست پیدا می‌کنیم که رقیب جدی استارلینک خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی کشور از تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به ایجاد منظومه ماهواره‌ای خبر داد. بنابر بیانات او، رایزنی‌های اولیه درباره این موضوع انجام شده است و فقط چندین سال با ایجاد چنین فناوری فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اینترنت ماهواره‌ای ایرانی جایگزین استارلینک می‌شود؟

منظومه ماهواره ای ایران

رئیس سازمان فضایی کشور در صحبت‌های اخیر خود از ساخت منظومه ماهواره ای ایران خبر داد و گفت، این ماهواره رقیبی برای استارلینک خواهد بود. به این منظور، یک کنسرسیوم بین المللی با کشورهایی که علاقمند به همکاری در این راستا هستند، تشکیل خواهد شد.

منظومه ماهواره ای ایران

بنابر گفته‌های او، اقدامات مورد نیاز برای ساخت این منظومه ماهواره ای در کوتاه مدت انجام خواهد شد. همچنین رئیس سازمان فضایی اعلام می‌کند که رایزنی‌های اولیه در این راستا انجام شده است و در چند سال آینده به این فناوری دست خواهیم یافت. «حسن سالاریه» از همکاری شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر خبر می‌دهد. او گفت:

«در آینده نزدیک و با استفاده از بخش خصوصی نمی‌توان به این موضوع رسید اما نقشه راه ماه اینست که با کشورهای علاقه‌‌مند دیگر برای ساخت منظومه ماهواره‌ای اقدام کنیم.»

دبیر سندیکای مخابرات قبلا اهمیت ساخت استارلینک ایرانی را بیان کرده بود. حسن سالاریه اعلام می‌کند که سازمان فضایی برنامه‌هایی در رابطه با ساخت منظومه ماهواره ای دارد. او اظهار داشت:

«برنامه به این صورت است که از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه حمایت کنیم تا به‌مرور زمان به یک کنسرسیوم تبدیل و سازنده ماهواره‌های مخابراتی کوچک (تا ۳۰۰ کیلوگرم) شوند.»

معاون وزیر ارتباطات گفت:

«در گام نخست قصد داریم یک منظومه مخابراتی تشکیل شده از ریز ماهواره‌ها طراحی کرده و بسازیم. این منظومه برای کارهای باند باریک و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظومه‌های ریز ماهواره‌ای کوچک و زیر ۵۰ کیلوگرم است و بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند آن را بسازد. در این خصوص مطالعات امکان‌سنجی زیادی انجام‌گرفته است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش با جدیت به کار خود ادامه بدهند.»

حسن سالاریه اعلام کرد که در ابتدا شرکت‌ها و توانمندی‌های آنان شناسایی خواهد شد و سپس شرکت‌های منتخب به سمت ساخت ماهواره هدایت خواهند شد. او گفت:

«ساخت منظومه ماهواره‌ای در کشور ما به‌صورت انفرادی جلو نخواهد رفت. برای رسیدن به این هدف باید برای ارتفاعات مختلف چند ۱۰۰ و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار موردنظر پرتاب شوند.»

سالاریه اظهار داشت که فقط با ظرفیت بخش خصوصی این منظومه را نمی‌توان ساخت:

«در اهداف این‌چنینی باید کنسرسیوم بین‌المللی شکل بگیرد. نقشه راه ما این است که ایران همراه با چند کشور علاقه‌مند دیگر که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، برای ساخت منظومه ماهواره‌ای همراه شوند.»

منظومه ماهواره ای ایران

همچنین او در مورد زمان دست یافتن به چنین فناوری برای رقابت با استارلینک می‌گوید:

«قطعاً در بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله این کار انجام‌شدنی نیست، اما هر چقدر مشارکت بالاتر برود، قطعاً در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. دستیابی به منظومه ماهواره‌ای IOT (اینترنت اشیا) و پهن‌باند هر دو در برنامه ما هستند.»

در روزهای گذشته، ایلان ماسک ادعا کرد که چند ترمینال از استارلینک در ایران فعال شده است. فعلا نمی‌دانیم این ترمینال‌ها دست چه کسانی است. پیش‌تر وزیر ارتباطات اعلام کرده بود، استارلینک به زودی وارد کشور نخواهد شد و برای فعالیت استارلینک در ایران، نیاز به رعایت ضوابط کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد منظومه ماهواره ای ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اگر همون سازمان فضایی واقع در خیابون ولیعصر باشه که من رفتم نهایت تجهیزاتی که داشتن تلسکوپ چینی با فاصله کانونی بسیار کم بود که نهایت می تونستید باهاش خونه همسایه رو دید بزنید، به نظر میاد دنبال حیف و میل بودجه هستند

    پاسخ