;
coinex

تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین [گزارش تپسل]

تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین را می‌توان ویران کننده اعلام کرد. شرکت تپسل که در حوزه تبلیغات آنلاین موبایل فعالیت می‌کند، آمارهایی را ارائه کرده که این ویرانی را تایید می‌کند.

در دنیای تبلیغات مدرن می‌توان گفت اینترنت آزاد و پرسرعت نقش نود درصدی در دیده شدن تبلیغات مورد نظر را دارد. قطعی اینترنت در این روزها کاربران و تبلیغ کنندگان را فلج کرده و درصد بالایی از تخریب را در این زمینه مشاهده می‌کنیم. شرکت تپسل که در حوزه تبلیغات آنلاین موبایل فعال است با ارائه شواهدی از تاثیرات قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: ضرر قطعی اینترنت تا امروز 24 هزار میلیارد تومان ؛ دوبرابر درآمد نفتی ایران در یکسال!

تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین به گزارش تپسل

شرکت تپسل با جمع‌آوری آمارها و داده‌های بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی، کاهش 53 درصدی تبلیغات کمپین‌های تبلیغاتی تپسل و مدیااد از یک سو و 39 درصد کاهش درآمد وبسایت‌های کوچ نمایش‌دهنده تبلیغات را بیان کرد.

تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین به گزارش تپسل

تپسل گزارش مبنی بر قطعی اینترنت خود را، با عنوان «برای یک اینترنت معمولی» منتشر کرده است و در آن به اعلام کرده است که در یک ماه گذشته و با شروع قطع و اختلالات اینترنت در ایران، تعداد تبلیغ‌دهندگان 31 درصد کاهش پیدا کرده و همچنین، بیش از نیمی از کمپین‌های تبلیغاتی فعال در تپسل و مدیااد متوقف شده‌اند. تپسل در توضیح تبعات این کاهش 53 درصدی نوشته است:

شاید برای خیلی از مسئولان این یک ریزش 50 درصدی ساده باشد اما فارغ از اثرات مخربی که این ریزش معنادار بر مجموعه ما و نزدیک به 140 هزار ناشری که با آن‌ها همکاری می‌کنیم می‌گذارد، یک اثر مخرب دیگر نیز دارد و آن بی‌اعتمادی برندها و تبلیغ‌دهندگان به بستر دیجیتال برای ارائه و انتشار تبلیغاتشان است.

در ادامه این گزارش افزوده شده است: «در فضایی که اینترنت به‌عنوان بستر اقتصاد دیجیتال هر لحظه در آستانه قطعی و اختلال قرار داشته و می‌تواند با کوچک‌ترین اتفاق و ساده‌ترین دستوری از دسترس خارج شود، بدیهی است که کسب‌وکارها نمی‌توانند با اطمینان در این بستر سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند.»

تپسل در این گزارش همچنین از تاثیرات روانی اختلالات اینترنت بر اقتصاد دیجیتال کشور گفته: «طبق آخرین آمارهای منتشرشده، اقتصاد دیجیتال 6 درصد از GDP کشور را به خود اختصاص داده بود اما حالا همین 6 درصد هم نیاز به ریکاوری جدی دارد تا دوباره به حالت قبلی بازگردد. شعار پیشرفت و افزایش سهم و توسعه هم بماند برای روزهایی که تصمیم‌سازان تصمیمات منطقی بگیرند.»

درآمد وبسایت‌های ناشر تبلیغات کاهش 39 درصدی داشته است

به گزارش تپسل: «دردسترس نبودن گوگل برای هدایت کاربران به وب‌سایت‌ها نیز منجر به کاهش بازدید و البته کاهش درآمد وب‌سایت‌های کوچک نمایش‌دهنده تبلیغات شده است؛ به‌طوری‌که درآمد وب‌سایت‌های کوچک نمایش‌دهنده تبلیغات 39 درصد و میزان بازدید از آن‌ها 30 درصد کاهش را تجربه کرده است.»

درآمد وبسایت‌های ناشر تبلیغات کاهش ۳۹ درصدی داشته است

همچنین تپسل از کاهش 10 درصدی تعداد بازدید وب‌سایت‌های بزرگ نمایش‌دهنده تبلیغات به دلیل عدم تمایل کاربران به وب‌گردی در فضای پرچالش خبر داده است. تپسل تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین را از سوی کاربران نیز مورد بررسی قرار داده است و  اعلام می‌کند که از دسترس خارج شدن گوگل برای هدایت کاربران به وب‌سایت‌ها منجر به کاهش 37 درصدی تعداد تبلیغات دیده‌شده توسط کاربران شده است.

نرسیدن پوش نوتیفیکیشن‌ها به کاربران باعث شده تعداد پوش نوتیفیکیشن‌های دیده‌شده نیز 50 درصد کمتر شود. البته عدم تمایل کاربر به دیدن پوش نوتیفیکیشن نیز در این کاهش تأثیرگذار بوده است.

همچنین تپسل نمودار دیگری را منتشر کرده است که در آن می‌توانیم توزیع بازدید کاربران از سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات در بازه قطعی اینترنت و بازه زمانی پیش از آن در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز را مشاهده کنیم:

همچنین تپسل نمودار دیگری را منتشر کرده است که در آن می‌توانیم توزیع بازدید کاربران از سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات در بازه قطعی اینترنت و بازه زمانی پیش از آن در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز را مشاهده کنیم: 
تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین

در این نمودار مشاهده می‌کنیم که میزان بازدید از این وب‌سایت‌ها در ساعت‌های یک بامداد تا هفت صبح کمتر از سایر ساعت‌ها بوده و از ساعت ۱۳ تا ۱۶ بعدازظهر به بیشترین میزان می‌رسد. میزان بازدید در ساعت‌های 22 تا 24 نیز بار دیگر افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر قطعی اینترنت بر کسب و کارهای دیجیتال و بازار مسکن و املاک آنلاین

کاهش 70 تا 95 درصدی میزان هزینه‌کرد در تبلیغات

تپسل در نموداری دیگر به کاهش چشمگیر هزینه‌کرد تبلیغ‌کنندگان در کمپین‌های گوگل‌ادز و تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار اشاره کرده است. یافته‌های گزارش نشان می‌دهد این هزینه‌کرد در کمپین‌های گوگل‌ادز ۹۵ درصد و در بخش تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار 70 درصد کاهش داشته است.

کاهش 70 تا 95 درصدی میزان هزینه‌کرد در تبلیغات 
تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین

تپسل در پایان گزارش خود آورد:

این‌ها گوشه‌ای از تبعات تصمیم مدیران و مسئولان بود که در یک بخش کوچک از اقتصاد دیجیتال کشور دامن‌گیر تعداد زیادی از کسب‌وکارها شده.

کلام آخر

با توجه به گزارش تپسل می‌توانیم ضرر و زیان همه جانبه را که ناشی از قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین مشاهده کنیم. با قطعی اینترنت نه تنها کسب وکارهای کوچک و بزرگ روزهای بحرانی را می‌گذرانند بلکه شرکت‌های ارائه‎‌دهنده خدمات تبلیغاتی نیز از بروز اختلالات دچار ضرر و زیان عمده‌ای شده‌اند.

در این نیز شکی نیست که با تداوم این شرایط تمام تلاش کسب و کارها و شرکت‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری از بین رفته است زیرا دیگر اعتمادی به فضای مجازی کشور نیست.

بیشتر بخوانید

آیا شما هم از محدودیت‌های اینترنتی اخیر متضرر شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر