;
coinex

بررسی پوکو M5 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

گوشی پوکو M5 یکی از گوشی‌های جدید شیائومی است که همراه با POCO M5s رونمایی شد. این دو گوشی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به فروش می‌رسند و این روزها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. ما در این نوشتار قصد داریم به بررسی پوکو M5 بپردازیم و جزئیات مشخصات آن را موشکافی کنیم.

پوکو به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شیائومی، از چند سال پیش، کار خود را به صورت مجزا آغاز کرد و گوشی‌های بسیار باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ای در اختیار کاربران قرار داد. ازآنجاکه گوشی‌های پوکو عملکرد بسیار خوب و مشخصات سخت‌افزاری چشمگیری دارند، می‌توانند نظر شما را به سمت خود جلب کنند.

همان‌طور که گفتیم، گوشی‌های پوکو با قیمت مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌شوند و به همین دلیل هم نباید انتظار چیزهای عجیب و غریبی از آن‌ها داشته باشید. ازاین‌رو، هیچ چیز منحصربه‌فردی درباره گوشی پوکو ام 5 وجود ندارد و تمام ویژگی‌های آن در سایر گوشی‌های هوشمند امروزی وجود دارد. به نظر شما آیا این اسمارت فون ارزش خرید دارد؟ در این مقاله قصد داریم این گوشی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و نشان دهیم که آیا خرید پوکو ام 5 برای شما مناسب است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو M5

کمپانی شیائومی زیرمجموعه‌های دیگری هم دارد که ردمی یکی از محبوب‌ترین آن‌هاست. بااین‌حال، پوکو به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه خود، توجه بیشتری را به سمت خود جلب کرده است و شهرت بیشتری در بازار گوشی‌های هوشمند دارد.

بررسی پوکو M5
بررسی پوکو M5

شما می توانید با پرداخت هزینه منطقی، از یک گوشی باکیفیت بهره‌مند شوید. آخرین عضو این خانواده هم پوکو M5 و پوکو M5s هستند که طراحی بسیار خوبی دارند. ما در ادامه، مشخصات POCO M5 را از نظر طراحی و ساخت، نمایشگر، دوربین، باتری و عملکرد مورد بررسی قرار می‌دهیم. قبل از این‌که به تفصیل به بررسی این موارد بپردازیم، مشخصات پوکو M5 را در جدول زیر ارائه کرده‌ایم.

مشخصات فنی پوکو M5 پوکو M5
طراحی و ساخت
  • 164×76.1×8.9 میلی‌متر
  • وزن 201 گرم
  • جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 3)، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • دو سیم‌کارته (نانوسیم، همزمان یکی فعال)
  • در رنگ‌های مشکی، سبز و زرد
نمایشگر
  • 6.58 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل
  • نرخ نوسازی 90 هرتز
  • روشنایی 500 نیت در حالت HBM
  • تراکم پیکسلی 401 پیکسل در اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه 83.6 درصد
  • محافظت شده توسط کورنینگ گوریلا گلس 3
پردازنده
  • پردازنده مدیاتک هلیو G99 (6 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای:
  • 2×2.2 GHz Cortex-A76
  • 6×2.0 GHz Cortex-A55
  • پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
نرم‌افزار سیستم‌عامل اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 13
رم و حافظه
  • رم 4 با حافظه 64 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • درگاه اختصاصی حافظه microSDXC
  • نوع حافظه UFS 2.2
دوربین
  • دوربین اصلی با سنسور 50 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 1.8، پشتیبانی از فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • دوربین ماکرو با سنسور 2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.4
  • دوربین تشخیص عمق تصویر با سنسور 2 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.4
  • پشتیبانی از فلاش LED، پانوراما و HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
  • دوربین سلفی: لنز واید 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.2
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت
  • شارژ سریع 18 وات
اتصالات و شبکه
  • وای‌فای 802.11 a/b/g/n/ac دو بانده، Wi-Fi Direct و‌هات‌اسپات
  • بلوتوث 5.3, A2DP, LE
  • GPS با A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
  • پشتیبانی از NFC، اینفرارد و رادیو FM
  • USB Type-C با پشتیبانی از OTG
حسگرها و قابلیت‌های اضافی حسگر اثر انگشت در کنار گوشی، شتاب‌سنج، سنسور مجاورت و قطب‌نما

 بررسی پوکو M5 از نظر طراحی و ساختار

گوشی شیائومی پوکو M5 از نظر طراحی و ساختار از گوشی پوکو M4 5G تقلید کرده است. اگر طرفدار چرم مصنوعی در پنل پشتی گوشی‌های هوشمند هستید، پس احتمالاً پوکو ام 5 بتواند نظر شما را به سمت خود جلب کند. این اسمارت فون با روکش کاملاً مات و چرمی عرضه می‌شود که باعث می‌شود نسبت به پنل پشتی و فریم پلاستیکی، اصلاً احساس بدی هنگام در دست گرفتن آن نداشته باشید.

بررسی پوکو M5

این اسمارت فون سه دوربین دارد که همه آن‌ها در یک نوار عریض مشکی رنگ در بخش بالایی پنل پشتی قرار گرفته‌اند. دو دوربین با اندازه بزرگ‌تر در زیر یکدیگر و دوربین دیگر به همراه یک فلاش LED با اندازه کوچک‌تر میان آن‌ها وجود دارند. لوگوی پوکو با رنگ سفید در سمت راست کادر مشکی رنگ دیده می‌شود.

دوربین سلفی آن هم در یک پانچ هول با اندازه متوسط در بالا و وسط نمایشگر دیده می‌شود. نمایشگر این گوشی حاشیه بسیار کمی دارد که این حاشیه در بالا و پایین نمایشگر بیشتر است و چندان توی ذوق نمی‌زند.

بیشتر بخوانید:

مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در لبه سمت راست قرار دارد. روی دکمه پاور هم حسگر اثر انگشت تعبیه شده است. با استفاده از این حسگر، می‌توانید در مدت‌زمان بسیار کوتاهی گوشی را باز کنید. در لبه بالایی هم یک هدفون جک 3.5 میلی‌متری مشاهده می‌کنید. یک پورت شارژ تایپ سی، اسپیکر و میکروفون هم در لبه پایین تعبیه شده است.

بررسی پوکو M5 نشان می‌دهد که خشاب سیم‌کارت در لبه سمت چپ تعبیه شده است. شیائومی در لبه بالایی گوشی پوکو ام 5 یک حسگر مادون قرمز قرار داده است که با استفاده از این قابلیت، می‌توانید از این اسمارت‌فون به‌عنوان ریموت هم استفاده کنید.

بررسی پوکو M5
بررسی مشخصات POCO M5

اگرچه این گوشی از نظر طراحی و ساختار تا حدودی می‌تواند نیازهای شما را برآورده سازد، اما باید بدانید که شیائومی در ساخت این اسمارت فون از ویژگی‌های مشابه گوشی اقتصادی استفاده کرده است و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید.

بررسی مشخصات فنی پوکو M5 از نظر نمایشگر

گوشی پوکو M5 با یک نمایشگر 6.58 اینچی از نوع اقتصادی IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل در اختیار شما قرار می‌گیرد که وظیفه محافظت از آن هم بر عهده کورنینگ گوریلا گلس 3 است. نمایشگر این گوشی از نرخ نوسازی 90 هرتز پشتیبانی می‌کند و طبق بررسی مشخصات POCO M5 متوجه می‌شویم که برای کارهای معمولی سرعت نسبتاً خوبی دارد.

همان‌طور که از نمایشگر‌های اقتصادی نوع IPS LCD انتظار می‌رود، میزان روشنایی آن‌ها چندان جالب توجه نیست و هرگز نمی‌توانند به پای رقبای OLED خود برسند. بااین‌حال، نمایشگر این گوشی با روشنایی 500 نیت در حالت HBM می‌تواند برای کارهای معمولی تا حدودی مناسب باشد و کار شما را راه بیندازد.

با بررسی پوکو M5 متوجه می‌شویم که این گوشی کاملاً ضدآب نیست و در برابر آب مقاومت زیادی ندارد. هرچندکه ساختار ضخیم این گوشی باعث می‌شود که به دلیل وجود محافظ گوریلا گلس 3 روی نمایشگر، بتواند تا حدودی ضربات را تحمل کند. در جعبه این گوشی، یک قاب TPU  هم برای محافظت بیشتر قرار گرفته است.

بالای نمایشگر این گوشی، یک ناچ قطره‌ای قرار گرفته که به‌دلیل طراحی قدیمی، انتقاد بسیاری از کاربران را به همراه داشته است.

بررسی پوکو M5

بررسی مشخصات فنی پوکو M5 از نظر عملکرد

شیائومی در گوشی پوکو M5 از پردازنده اقتصادی مدیاتک، یعنی Helio G99 استفاده کرده است. پردازنده مرکزی این گوشی هشت هسته‌ای است که شامل دو هسته Cortex-A76 با حداکثر فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز می‌شود. مسئولیت پردازش گرافیکی در این گوشی نیز بر عهده Mali-G57 MC2 است.

در بررسی مشخصات فنی پوکو M5 مشاهده می‌کنیم که این گوشی با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نکته جالب‌توجه این است که رابط کاربری به شما اجازه می‌دهد تا گزینه‌های سفارشی‌سازی شده را به‌راحتی اجرا نمایید.

این اسمارت فون با دو نسخه رم و حافظه داخلی عرضه می‌شود که شما می‌توانید بر اساس نیاز و هزینه خود، گزینه مناسب‌تر را خریداری نمایید. بررسی پوکو M5 نشان می‌دهد که این اسمارت فون با دو نسخه رم 4 و 6 گیگابایت و حافظه 64 و 128 گیگابایت روانه بازار می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود، رم 6 گیگابایتی می‌تواند عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. این نسخه به همراه حافظه 128 گیگابایتی، فایل‌ها و بازی‌های زیادی را در خود جای می‌دهد. البته کاملاً منطقی است که قیمت بیشتری هم داشته باشد. لازم به ذکر است که در این اسمارت فون خبری از اینترنت سریع 5G نیست.

بررسی پوکو M5 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری
بررسی POCO M5

اگر فکر می‌کنید به فضای ذخیره بیشتری برای نگهداری فایل‌ها و بازی‌های خود نیاز دارید، اصلاً جای نگرانی نیست؛ چراکه این گوشی از درگاه اختصاصی حافظه پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب، می‌توانید فضای ذخیره گوشی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات پوکو M5 از نظر دوربین

همان‌طور که در بخش طراحی هم توضیح دادیم، گوشی پوکو M5 سه دوربین دارد که دوربین اصلی آن دارای یک سنسور واید 50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 1.8 است که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. دوربین این گوشی عملکرد متوسطی دارد و ازآنجاکه با یک گوشی اقتصادی روبرو هستیم، انتظار چندان زیادی هم از آن نداریم.

یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با دریچه دیافراگم 2.4 و یک دوربین تشخیص عمق تصویر 2 مگاپیکسلی دیگر هم تنظیمات دوربین گوشی پوکو ام 5 را تکمیل می‌کنند. بررسی پوکو M5 نشان می‌دهد که این دوربین‌ها هم غملکرد متوسطی دارند و تنها برای کارهای روزمره و معمولی می‌توانند نیاز شما را پاسخ دهند. با استفاده از دوربین این گوشی، می‌توانید ویدیوهای 1080 پیکسل را تنها با سرعت 30 فریم در ثانیه ذخیره کنید که تعریف چندانی ندارد.

دوربین سلفی آن هم محل قرارگیری یک سنسور واید 5 مگاپیکسلی است که در صورت وجود شرایط نوری کاملاً مناسب، می‌تواند عکس‌های باکیفیت بگیرد. در غیر این صورت، نویز زیادی در تصاویر مشاهده می‌کنید که بسیار آزاردهنده هستند.

بررسی پوکو M5

به‌طورکلی، با بررسی مشخصات POCO M5 متوجه می‌شویم که دوربین‌های این اسمارت فون کیفیت چندان بالایی ندارند و تنها در صورت وجود شرایط نوری عالی، می‌توانید عکس‌های نسبتاً خوبی بگیرید. به همین دلیل هم اگر دوربین گوشی برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید روی خرید پوکو ام 5 حساب کنید.

بررسی مشخصات فنی پوکو M5 از نظر باتری

شیائومی یک باتری نسبتاً بزرگ با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت در گوشی پوکو M5 تعبیه کرده است که عملکرد شارژ‌دهی نسبتاً خوبی دارد. این باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری به شما این امکان را می‌دهد که تا یک روز به‌راحتی از این گوشی استفاده معمولی داشته باشید و نیاز به شارژ مجدد هم نداشته باشید. در صورت استفاده کمتر از این اسمارت فون، این امکان وجود دارد که شارژدهی آن از یک روز هم فراتر رود.

اگرچه شیائومی اخیراً از شارژ سریع در اغلب گوشی‌های اقتصادی خود استفاده کرده است، اما این قابلیت تعریف چندانی در گوشی پوکو M5 ندارد. دلیل این موضوع این است که این گوشی تنها با شارژ سریع 18 وات عرضه می‌شود که تقریبا 2.5 ساعت طول می‌کشد تا شارژ آن به 100 درصد برسد.

به همین دلیل هم طبق بررسی مشخصات پوکو M5 مشاهده می‌کنیم که اگر سرعت شارژ اهمیت چندانی برای شما ندارد و فقط به دنبال یک گوشی با عملکرد شارژدهی بالا هستید، گوشی پوکو M5 احتمالاً شما را راضی می‌کند.

بررسی پوکو M5
بررسی پوکو M5

بررسی مشخصات پوکو M5 از نظر کیفیت صدا

متأسفانه گوشی پوکو M5 از اسپیکرهای استریو بهره نمی‌برد و شیائومی تصمیم گرفته که این اسمارت فون تنها اسپیکر مونو داشته باشد که البته می‌تواند کار شما را راه بیندازد. ویژگی مثبت این اسمارت فون در این زمینه این است که از قابلیت جک هدفون 3.5 میلی‌متری پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل هم شما می‌توانید با اتصال هندزفری، لذت زیادی از شنیدن موسیقی ببرید.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات پوکو M5 از نظر اتصالات و شبکه

این اسمارت فون از قابلیت اینترنت سریع 5G پشتیبانی نمی‌کند و شما فقط به اینترنت 4G دسترسی دارید. بااین‌حال، بررسی پوکو M5 نشان می‌دهد که این گوشی از قابلیت‌های NFC، اینفرارد و رادیو FM پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای USB Type-C است که از قابلیت OTG نیز پشتیبانی می‌کند. از مهم‌ترین قابلیت‌های این گوشی، می‌توان به سنسور مجاورت، شتاب‌سنج و قطب‌نما اشاره کرد.

بررسی پوکو M5

سخن نهایی

گوشی پوکو M5 یکی از گوشی‌های جدید این برند است که با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای روانه بازار می‌شود. ما در این نوشتار از تکراتو، به بررسی پوکو M5 پرداختیم و تمام ویژگی‌های این گوشی را در اختیار شما قرار دادیم. پس اگر شما هم به دنبال یک گوشی مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت از برند شیائومی و زیرمجموعه پوکو هستید، مقاله بالا می‌تواند کمک زیادی در شناختن مشخصات POCO M5 به شما کند.

 

سؤالات متداول

قیمت پوکو M5 در بازار ایران چقدر است؟

قیمت پوکو M5 در بازارهای جهانی 152 دلار تعیین شده است. نسخه‌های مختلف این گوشی در بازار ایران، در رنج قیمت 5,500,000 تا 5,800,000 به فروش می‌رسد.

آیا گوشی پوکو M5 ارزش خرید دارد؟

گوشی پوکو M5 یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه این برند است که علاوه بر قابلیت‌های سخت‌افزاری مناسب، قیمت کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌ای هم دارد. پس اگر شما هم می‌خواهید از گوشی برای کارهای معمولی و روزمره استفاده کنید، به نظر می‌رسد که خرید گوشی پوکو M5 برای شما مناسب است.

بیشتر بخوانید:

منبع: phandroid

نظر شما در مورد بررسی مشخصات فنی پوکو M5 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر