;
coinex

نسخه 107 مرورگر کروم رسما معرفی شد

نسخه 107 مرورگر کروم در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. در این مطلب همه امکانات اضافه شده در این نسخه از گوگل کروم را معرفی می‌کنیم.

چهار هفته پیش از نسخه 106 رسمی مرورگر گوگل کروم رونمایی شد. این نسخه امکانات آزمایشی مختلفی داشت و حالا امروز نسخه 107 مرورگر کروم در دسترس عموم قرار گرفته است. این نسخه از کروم از دیکد HEVC پشتیبانی می‌کند که یک فرمت فشرده‌سازی ویدیو است و برای کدگذاری ویدیوها با بهره وری بالا کاربرد دارد. در حال حاضر خیلی از اپلیکیشن‌های مدرن از این فرمت پشتیبانی می‌کنند و کروم 107 هم در حالت پیش‌فرض از آن پشتیبانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: فهرست افزونه های مخرب کروم و اج منتشر شد؛ این بدافزارها را همین حالا حذف کنید!

امکانات نسخه 107 مرورگر کروم

نسخه 107 کروم شامل تغییرات جزئی دیگری هم هست که در حالت پیش‌فرض فعال هستند. یکی از این تغییرات، آپگریدی است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد یکسری جلوه‌های ویژه تعاملی خاص را با کدهای CSS پیاد‌سازی کنند. همچنین قابلیت نادیده گرفتن بزرگی و کوچکی حروف هم به URLPattern اضافه شده، حالا این مرورگر از رندر-بلاکینگ ارتقاء یافته پشتیبانی می‌کند و صفت rel برای همه تگ‌ها قابل استفاده است.

نسخه 107 مرورگر کروم
گزینه صرفه جویی در حافظه در نسخه جدید کروم

در نهایت از نظر امکانات منسوخ شده، هدر Expect-CT HTTP در این نسخه از گوگل کروم حذف شده است. سایت‌ها با استفاده از این هدر می‌توانستند الزامات شفافیت گواهینامه (CT) را دور بزنند. گوگل اعلام کرده حالا این قابلیت در حالت پیش‌فرض فعال است. البته مرورگرهای دیگر این پیکربندی را پیاده‌سازی نکرده‌اند در نتیجه انتظار نمی‌رود که این حرکت تغییری زیادی در استفاده از این قابلیت ایجاد کند.

در حال حاضر مرورگر فایرفاکس از HEVC پشتیبانی نمی‌کند. این مرورگر مخالفت خودش را با این مسئله بیان کرده و در سال 2016 تأیید کرد که قصد پیاده‌سازی پشتیبانی از این قابلیت را ندارد. در عوض تمرکز فایرفاکس، پیاده‌سازی قابلیت پشتیبانی از دیکد AV1 است.

صرفه جویی در مصرف حافظه در نسخه 107 مرورگر کروم

گوگل سخت در تلاش است تا سرعت مرورگر کروم را ارتقاء دهد. این شرکت یک صفحه performance جدید را به این مرورگر اضافه می‌کند. کاربران می‌توانند در این صفحه مصرف حافظه و برق توسط مرورگر را مشاهده کنند. یکی از کاربران ردیت، قابلیتی به نام Memory Saver را مشاهده کرده که میزان حافظه صرفه جویی شده برای هر تب را پس از ‌هایبرنت شدن آن مشخص می‌کند.

در واقع وقتی کاربر روی آیکن Memory Saver در نزدیک نوار آدرس کلیک کند، یک پنجره باز می‌شود که میزان صرفه جویی حافظه برای آن تب را نشان می‌دهد.

نسخه Canary گوگل کروم هم از قابلیت صرفه جویی در حافظه پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند allowlist تب‌ها را شخصی‌سازی کنند و به کروم اعلام کنند که کدام سایت‌ها را ‌هایبرنت نکند. قابلیت‌های مشابه هم در مرورگر مایکروسافت اج پیاده‌سازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره امکانات نسخه 107 مرورگر کروم چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizchina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر