;
coinex

کری خوانی هابل برای جیمز وب ؛ تصویر شگفت‌انگیز هابل از خوشه ستاره‌ای ترزان 1

کری خوانی هابل برای جیمز وب با انتشار تصویری از خوشه «ترزان 1» رقم خورده است. قدرت تصویربرداری تلسکوپ فضایی هابل در مقابل تجهیزات جیمز وب خودنمایی می‌کند.

تلسکوپ فضایی هابل از تصویری جدید از یک خوشه ستاره‌ای به نام «ترزان 1» رونمایی کرده است، که به نظر می‌رسد در برابر تجهیزات جدید «جیمز وب » در حال قدرتنمایی است.

این عکس که در تاریخ 10 اکتبر (18 مهر ماه) به وسیله ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) که در یک عملیات مشترک در حال فعالیت هستند، منتشر شده است. در این تصویر یک خوشه ستاره‌ای کروی نمایش داده شده، که در فاصله 22 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. در این تصویر عمق خوشه ستاره‌ای کروی با جزئیات بسیار بیشتری نسبت به تصویر قبلی نشان داده شده و همچنین تعداد زیادی از ستاره‌های سرخ و پیر را نیز نشان می‌دهد. این ستاره‌ها توسط گرانش متقابل‌شان به یکدیگر وصل شده‌اند. همچنین پالت رنگی شگفت‌انگیزی از ستارگان با رنگ‌های مختلف با وضوح قابل توجهی در این تصویر نمایان است.

بیشتر بخوانید:‌ تصویر خارق‌العاده جیمز وب از ستون‌های آفرینش با جزئیاتی بی‌سابقه ؛ شگفتی‌های جیمز وب ادامه دارد!

کری خوانی هابل برای جیمز وب ؛ تصویری استثنایی از یک خوشه کروی ثبت شد

خوشه‌های ستاره‌ای کروی در اکثر مواقع متشکل از مجموعه‌ای در حدود صد هزار ستاره به شکلی تقریباً کروی هستند. این خوشه‌ها اغلب محل قرارگیری برخی از قدیمی‌ترین ستارگان در کهکشان ما هستند که در عکس تهیه شده توسط هابل، به رنگ قرمز دیده می‌شوند، در حالی که ستاره‌های آبی‌تر، ستارگان جوان‌تری هستند که در پیش‌زمینه قرار گرفته‌اند و بخشی از این خوشه نیستند، البته زیبایی این تصویر را افزایش داده‌اند. به هر حال گرفتن چنین تصویری از این خوشه ستاره‌ای منجر به تعبیر تفسیر کری خوانی هابل برای جیمز وب شده است.

کری خوانی هابل برای جیمز وب
تصویر هابل از ترزان 1

این ستارگان در فواصل نزدیکی در کنار هم قرار دارند. به‌طور میانگین فاصله بین هر دو ستاره منفرد حدود یک سال نوری است، فاصله‌ای که تقریباً معادل یک چهارم فاصله بین خورشید و نزدیک‌ترین ستاره همسایه یعنی پروکسیما قنطورس است.

آژانس فضایی اروپا در این باره ضمن اشاره به این نکته که خوشه‌های ستاره‌ای کروی مانند «ترزان 1» منبع سرشاری از پرتوی ایکس هستند. کارشناسان در این خصوص گفته‌اند: «به نظر می‌رسد که این پرتو‌های ایکس از سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی سرچشمه می‌گیرند که یک ستاره نوترونی متراکم و یک ستاره معمولی در این سیستم وجود دارد».

ستاره نوترونی در واقع بقایای بسیار چگالی بوده که با انفجار ستاره‌ای که سوخت آن تمام می‌شود، به وجود می‌آید. ستاره نوترونی مواد ستاره همراه را از بین می‌برد و این امر منجر به انفجار پرتوی ایکس می‌شود.

دانشمندان در مورد تعداد سیاه‌چاله با جرم ستاره‌ای یا جرم متوسط ​​که در داخل خوشه‌های ستاره‌ای کروی مانند«ترزان 1» قرار گرفته‌اند، مطمئن نیستند. این عدم اطمینان به این دلیل است که دیدن سیاهچاله ممکن نبوده، زیرا آن‌ها به جای تابش نور، آن را جذب می‌کنند. بنابراین بهترین روش جهت تشخیص آن‌ها برای یک تلسکوپ، مشاهده تأثیر گرانشی آن‌ها بر ستاره‌های اطراف بوده که متأسفانه انجام این کار در یک خوشه ستاره‌ای کروی به دلیل چگالی ستارگان آن با مشکل بزرگی روبرو است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کری خوانی هابل برای جیمز وب با انتشار یک تصویر از یک خوشه ستاره‌ای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر