;
coinex

نمی توان مردم را با دستور به پیام رسان های داخلی منتقل کرد

عضو کمیسیون انتقال داده تهران با اشاره به محدودیت‌های اینترنتی که باعث کاهش فروش اپراتورهای ارائه دهنده شده است گفت مردم  با دستور پیام رسان داخلی کوچ نمی‌کنند.

توسلی یکی از اعضای کمیسیون انتقال داده تهران و از منتقدین محدودیت‌های اینترنتی است. او که بر لزوم فضای رقابتی پیام‌ رسان های داخلی با رقبای بین المللی تاکید می‌کند معتقد است که مردم را نمی‌توان با دستور وادار به استفاده از رسانه‌های داخلی کرد.

بیشتر بخوانید: معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی در صورت مهاجرت به پلتفرم داخلی!

اجبار مردم به استفاده از پیام رسان های داخلی

علی توسلی عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده تهران درباره کاهش فروش اپراتورها گفت: «براساس اطلاعات به‌دست‌آمده در ماه گذشته، اپراتورها بین 35 تا 40 درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال، سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ زیرا به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسئله است.»

پیام رسان های داخلی

تمامی گزارش‌های مالی که توسط اپراتورها منتشر شده گویای ضربه اقتصادی است که محدودیت های اینترنتی بر آنها تحمیل کرده و مهر تائیدی است بر گفته های توسلی. علی توسلی در ادامه افزود:

«اپلیکیشن‌هایی مثل بلد و ترجمیار که ایرانی هستند نیز در این مدت آسیب دیده‌اند. ترجمیار اعلام کرده که در ماه گذشته 70 درصد افت داشته است. این روزها حتی نرم‌افزارهایی همچون بلد و نشان را در خیابان نمی‌توان استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزارها دیگر ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ ندارد. اصولاً اختلال در اینترنت در یک ماه و نیم گذشته به‌طور مقطعی وجود داشته است. در برخی ساعات کم و بیش نرمال است. این اختلال تأثیر خود را نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات بلکه بر کل مشاغل گذاشته است.»

ایشان همچنین به کاهش چشمگیر فروش اینترنتی و فعالیت اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ پیک اشاره کرد و گفت بسیاری از کسب‌وکارها علاوه بر فروشگاه، فروش اینترنتی نیز داشته‌اند و حالا با اعمال محدودیت‌ها با مشکل و افت فروش مواجه شده‌اند.

عضو کمیسیون به صحبت های اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اینترنت قطع نیست و فقط اینستاگرام و واتساپ فیلتر هستند اشاره کرد و گفت: «مسلم است که موضوع فقط اینستاگرام و تلگرام نیست، بلکه موضوع اصلی اختلال در اینترنت کشور است و شبکه‌های ارتباطی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کردند، فیلتر شده است.»

در ادامه توسلی به حمایت دولت از پیام رسان های داخلی پرداخت و افزود: «خیلی از روابط مردم بر این اپلیکیشن‌های خارجی بنا شده است. وقتی ارتباطات مردمی دچار اختلال شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین درست نیست تصور کنیم فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اولاً این دو اپلیکیشن، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دوم اینکه هیچ آلترناتیوی ساخته نشده که جذابیت لازم را برای کوچ مخاطبان به پیام‌رسان داخلی داشته باشد. ضمناً در شرایط بحرانی نمی‌توان مسئله را حل کرد. 15 سال فرصت بوده که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنند و تبلیغات انجام دهند، اما این اتفاق نیفتاده است.»

وی همچنین به طرح جدید دولت مبنی بر حمایت بیشتر از پیام رسان های داخلی اشاره کرد و بیان داشت:

«این دست اپلیکیشن‌های بومی حدود ده سال قبل با حمایت‌های دولت ایجاد شده‌اند. تا جایی که به خاطر دارم، در آن زمان حدود 5 میلیارد تومان به آن‌ها وام داده شد. ولی الان میزان کاربران آن‌ها ده درصد کاربرانی هم نیست که در شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام حضور دارند. مسئله این است که پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام رقابت کنند؛ نه موارد مشابه داخلی دیگر.»

به باور ایشان پیام رسان های داخلی باید توانایی جلب اعتماد مردم را داشته باشند تا مردم ترغیب به استفاده از آنها شوند؛ این امر با دستور و تفهیم قابل اجرا نیست و فرآیند را پیچیده  و البته طولانی تر می‌کند. وی توضیح داد: «مسئولان در یک پروسه 15 تا 20 ساله شرایطی را فراهم کردند که اکثر کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی رفته‌اند. حال باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان طی کرد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیام رسان های داخلی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر