;
coinex

پردازنده دسکتاپ کوالکام در سال 2024 عرضه می‌شود

پردازنده دسکتاپ کوالکام مبتنی بر معماری ARM سال 2024 از راه می‌رسد. این پردازنده، از مدل‌هایی که قبلاً توسط کوالکام توسعه داده شده بود، بسیار قدرتمند‌تر است.

پردازنده دسکتاپ کوالکام توسط این شرکت در سال 2024 عرضه می‌شود. این پردازنده بر اساس معماری ARM طراحی شده است که البته با توجه به 12 هسته بودن آن، یک پردازنده بسیار پرقدرت در کلاس پردازنده‌های دسکتاپ معمولی‌ست. پردازنده دسکتاپ کوالکام بر طبق هسته Phoenix ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2022 ؛ لپ تاپ های جدید مخصوص بازی

رونمایی از پردازنده دسکتاپ کوالکام در سال 2024

مدتی می‌شود که کوالکام برای کامپیوترها چیپست می‌سازد، البته این پردازنده‌ها در حقیقت همان تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند با کمی تغییر هستند. اما حالا گزارشی جدید می‌گوید کوالکام در سال 2024 از یک پردازنده دسکتاپ قدرتمند مبتنی بر ARM رونمایی می‌کند.

یکی از منابع دنیای فناوری با نام کاربری «Kuba Wojciechowski» در توییتر از توسعه پردازنده دسکتاپ کوالکام برای سال 2024 خبر داده است.

پردازنده دسکتاپ کوالکام

مشخصات احتمالی پردازنده دسکتاپ کوالکام

طبق اعلام این منبع، پردازنده دسکتاپ کوالکام اسم رمز «Hamoa» را یدک می‌کشد و از 12 هسته در پیکربندی 8 + 4 هسته بهره می‌برد. خوشه بزرگ‌تر شامل 8 هسته قدرتمند می‌شود و خوشه دیگر دارای 4 هسته کم‌مصرف خواهد بود. این چیپست کوالکام همچنین از گرافیک‌های مستقل هم پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین کامپیوترهای مجهز به آن می‌توانند گرافیک‌های AMD یا انویدیا داشته باشند.

به نظر می‌رسد کوالکام از طراحی هسته Phoenix مربوط به Nuvia استفاده می‌کند؛ استارتاپی که توسط مهندسان سابق اپل به وجود آمد و کوالکام چندین وقت پیش آن را تصاحب کرد. با توجه به این موضوع استفاده از معماری آن‌ها در تراشه‌های آینده کوالکام منطقی به نظر می‌رسد.

ظاهراً پردازنده دسکتاپ کوالکام از کش مشابه با تراشه M1 اپل بهره می‎‌برد و قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین شاید بالاخره با یک کامپیوتر ویندوزی مبتنی بر ARM قدرتمند روبه‌رو شویم.

پردازنده دسکتاپ کوالکام

در صورتی که شایعه اخیر صحت داشته باشد، در سال‌های آینده پردازنده‌های مبتنی بر ARM نقش پررنگ‌تری در دنیای PCها خواهند داشت. در‌واقع علاوه بر مک‌های اپل، محصولات ویندوزی هم با این تراشه‌ها از راه می‌رسند.

افزایش محبوبیت پردازنده‌های مبتنی بر ARM به ضرر اینتل و AMD تمام می‌شود، چرا که معماری ARM مصرف انرژی پایین‌تری دارد و شارژدهی را افزایش می‌دهد. با این وجود شرکت‌های اینتل و AMD هم روی نسل‌های بعدی پردازنده‌های خود کار می‌کنند و می‌خواهند تا جای ممکن مصرف انرژی آن‌ها را کاهش دهند؛ بنابراین در سال‌های آینده شاهد رقابت سنگینی در بازار پردازنده‌های دسکتاپ خواهیم بود.

در هر صورت، گزارش جدید نشان دهنده عملکرد بسیار امیدوارکننده کوالکام در حوزه رایانه‌های شخصی بوده و از همین رو ممکن است طی چند سال آینده شاهد تجربه اجرای مناسب ویندوز بر روی کامپیوترهای مبتنی بر ARM باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عرضه پردازنده دسکتاپ کوالکام چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر