;
coinex

قدیمی ترین جمله مکتوب دنیا کشف شد

باستان شناسان از کشف قدیمی ترین جمله مکتوب دنیا روی یک شی نفیس کشف شده در شهر لاچیش واقع در اسرائیل خبر داده‌اند.

قدیمی‌ترین جمله مکتوب جهان یک جمله ساده روی یک شانه سر از جنس عاج است که متعلق به عصر برنز است. این جمله بیانگر امید و نگرانی‌های یک والدین کنعانی است.

بیشتر بخوانید: درک ما از افسردگی تغییر کرده است؛ اما چرا هنوز این بیماری چغر را درمان نکرده‌ایم؟

کشف قدیمی ترین جمله مکتوب دنیا

متخصصان اعتقاد دارند که این جمله در حقیقت قدیمی ترین جمله دنیا است که مکتوب شده است و با استفاده از ابتدایی‌ترین الفبا نگاشته شده است. جمله‌ای که روی این شی نفیس نوشته شده به این معنا است:

«باشد که این عاج شپش مو و ریش را از بین ببرد.»

این شانه در شهر لاچیش واقع در اسرائیل فعلی از خاک بیرون آمده است. با توجه به کشف این شانه می‌توان دریافت که بشر هزاران سال با مسئله سپس دست و پنجه نرم می‌کرده و حتی ثروتمندترین اقشار جامعه هم از آن در امان نبوده‌اند.

این شانه ابعادی بین 3.5 در 2.5 سانتی‌متر دارد و در سال 2017 کشف شده است، اما کارشناسان تا دسامبر گذشته متوجه حکاکی‌های بدنه آن نشده بودند. بررسی حکاکی‌های سطح شانه نشان داد که یک عبارت کنعانی، یعنی قدیمی‌ترین الفبای جهان که حدود سه‌هزار و ۸۰۰ سال پیش ابداع شده بود، روی آن نوشته شده است.

قدیمی ترین جمله مکتوب دنیا کشف شد

پژوهشگران در حال حاضر موفق نشدند حتی با روش تاریخ‌گذاری رادیو کربن قدمت این شانه را تعیین کنند اما اعتقاد دارند که این شانه در حوالی 1700 پیش از میلاد ساخته شده است. دندانه‌های روی این شانه در طول زمان از بین رفته، اما با بررسی بخش‌های باقی‌مانده در این شانه دو طرفه می‌توان دریافت که در یک سو 6 دندانه با فاصله نسبتا زیاد و در سوی دیگر 14 دندانه با فاصله کم برای خارج کردن شپش و تخم‌های آن طراحی شده بوده است.

متخصصان همچنین دریافته‌اند که عبارت روی شانه از هفت کلمه تشکیل شده است. شانه‌های باستانی اغلب از چوب، استخوان و عاج ساخته می‌شدند، اما شانه‌های عاجی گران بودند و کالای وارداتی محسوب می‌شدند، در آن زمان هیچ فیلی در کنعان وجود نداشت که از عاج آن استفاده شود.

اولین سیستم نوشتاری در دنیا در حوالی سال ۳۲۰۰ پیش از میلاد در بین‌النهرین و مصر شکل گرفت، اما این نظام نوشتاری بر اساس الفبا نبود. این سیستم‌ها بر اساس صدها نشانه مختلف شکل گرفته بودند که هر کدام بیانگر کلمه یا هجا بود و هرکس برای یادگیری آن باید سال‌ها زمان صرف می‌کرد.

قدیمی‌ترین الفبای جهان حوالی سال ۱۸۰۰ پیش از میلاد توسط مردم سامی زبان ابداع شد که با سیستم نوشتار مصریان آشنا بودند. این سیستم الفبایی که با نام الفبای کنعانی شناخته می‌شود، صدها سال مورد استفاده قرار گرفته بود و به پایه زبان‌های یونان باستان، لاتین و بسیاری از زبان‌های امروزی اروپا تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف قدیمی ترین جمله مکتوب دنیا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر